۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۳۴
کد خبر: ۹۶۷۵
 

 

 

 

images (1)

عطنا_ درشرایطی که با توجه به افزایش جمعیت جهانی و انواع تجهیزات نوری،دستیابی به آسمان تاریک و کاملا پاک از نورهای مزاحم درجهان دشوار شده، پارک ملی آسمان تاریک وپروژه استاردهکده با هدف ارتقای آستروگردشگری در دراسکاتلند دراعماق تاریکی می‌درخشد.
درحال حاضر ستارگان آسمان اسکاتلند و آسمان تاریک وبدون هرگونه روشنایی دراسکاتلند، بیش از 1.5 میلیون گردشگردرسال روانه این کشور می‌کند.
پارک ملی "نورث هامبرلند" در اسکاتلند که به عنوان یکی از آرام ترین مکان‌ها در سراسربریتانیا شناخته شده، به ویژه در پاییز و زمستان که آسمان این منطقه در تاریک‌ترین شرایط است بهترین فرصت برای هتلداران و صاحبان کسب و کار محلی است که علاوه بر ارائه انواع تجهیزات دید درشب، خدمات اقامتی و پذیرایی برای مهمانان وگردشگران فراهم می‌کنند.
درنتیجه رونق "آستروتوریسم "و استقبال گسترده گردشگران داخلی و خارجی از پدیده‌های آسمانی در پارک ملی ستاره شناسی نورث هامبرلند، اکنون دولت بریتانیا درصدد است یک دهکده ستاره شناسی نیز دراین محل ایجاد کند.
این دهکده ستاره شناسی قراراست دارای بزرگترین رصدخانه عمومی جهان با انواع تجهیزات همانند انواع تلسکوپ‌های خورشیدی و نیز تلسکوپ های رادیو مغناطیسی و همچنین انواع تجهیزات برای مشاهده افلاک، اجرام آسمانی و سیارات باشد که درکنار آن تالار همایش برای متخصصان و دوستداران علوم ستاره شناسی نیز قرار دارد.
پیش بینی شده است که ایجاد چنین دهکده ای با چنین امکانات گسترده سبب افزایش چهاربرابری تعداد گردشگران دوستدار دنیای ستارگان و آسمان شب در روستای ستاره شناسی اسکاتلند خواهد شد که سه سال دیگر محقق می‌شود.
با این حال اسکاتلند هم اکنون نیز در استروتوریسم مقصد محبوب و موفقی است که این نوع گردشگری همچنان درآن رو به شکوفایی دارند. رشد فزاینده‌ای به مشاهده تحولات آسمانی درمنظومه شمسی دراین منطقه دیده می‌شود. به ویژه درجریان خورشید گرفتگی اخیر که 20 مارچ 2015 رخ داده هزاران گردشگر دوستدار علم و ستاره شناسان آماتور هیجان زده را به اسکاتلند کشانید.
این گزارش تاکید دارد با توجه به این که دستیابی به آسمان تاریک و فاقد هرگونه آلودگی نوری در دنیای امروزین بسیار کم و پدیده ای نادر شده، وجود آسمان‌های کاملا تاریک و پاک از هر نودربخش‌های داخلی کشور بریتانیا محیط مناسبی برای مشاهده پدیده‌های نادر طبیعی در آسمان شب فراهم کرده است
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار