۰۳ تير ۱۳۹۶ ۰۸:۵۳
کد خبر: ۹۲۲۳۵
map global jahani naghshe

شرکت خودروسازی فورد در نزدیکی دفتر مرکزی خود در شهر میشیگان یک جاده اختصاصی در اختیار دارد تا اتومبیل‌های جدید را در آن آزمایش کند. گروه تحقیقاتی این شرکت هفته گذشته در حال انجام بررسی‌های لازم روی خودروهای خودران بودند که با یک اتفاق عجیب برخورد کردند. زمانی که در این جاده اختصاصی خودروها به یک نقطه مشخص می‌رسیدند، به حرکت خود ادامه نمی‌دادند و می‌ایستادند.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه ایران، «جیم مک‌براید»، مدیر گروه فنی خودروهای خودران فورد که این اتفاق را از نزدیک مشاهده می‌کرد، هیچ دلیلی برای آن نداشت. با بررسی‌های بیشتر مشخص شد خودروها مشکل ندارند و در اصل نقشه مجازی اختلالی دارد که خودروها را در این نقطه نگه می‌دارد.


این گروه ویژه نقشه سه‌بعدی خود برای این مسیر آزمایشی را به‌روز کرد و بار دیگر مشخص شد یک اختلال جزئی در حد یک پیکسل روی نقشه باعث شده است خودروها با مشکل مواجه شوند. اختلال ثانوی به خودروهای خودران اعلام می‌کرد این نقطه از زمین یک مانع 10 اینچی دارد و این در حالی بود که جاده آزمایشی هیچ گونه پستی و بلندی نداشت.


این نخستین باری نبود که نشان می‌داد ارزش نقشه‌های مجازی تا چه اندازه می‌تواند در آینده زیاد باشد. زیرا پیش از این هم در خبرهای مشابه اعلام شده بود شرکت‌های بزرگی چون گوگل، اوبر، اپل و... ده‌ها میلیارد دلار در پروژه‌های مرتبط با نقشه‌های هوشمند سرمایه‌گذاری کرده‌اند.



 اهمیت نقشه‌های مجازی


مدیر گروه فنی خودروهای خودران فورد توضیح داد در حالی که نقشه سه‌بعدی آنها از نظر بهترین کارشناسان هیچ مشکلی نداشت، خودروهای هوشمند را با مشکل بزرگ مواجه کرد و همه اینها مربوط به یک پیکسل بسیار کوچک می‌شد که به اشتباه به نقشه مجازی اضافه شده بود. همین پیکسل کافی بود تا خودرو در حرکت چپ کند.


اهمیت نقشه‌های مجازی از چند سال قبل برای کاربران و کارشناسان مشخص شد و نشان داد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در این زمینه چه مزایایی را می‌تواند به همراه داشته باشد. نقشه‌های دیجیتالی طی یک دهه گذشته به مردم کمک کردند تا بتوانند مسیرهای خود را براحتی پیدا کنند، در جریان وضعیت آب و هوایی قرار بگیرند، هنگام پیاده‌روی کوتاه‌ترین مسیر تا خانه را بیابند و از ترافیک‌های صبحگاهی یا عصرگاهی رهایی یابند.


اما صنعت فناوری و شرکت‌های خودروسازی این خدمات را کافی نمی‌بینند و با سرمایه‌گذاری ده‌ها میلیارد دلار سعی دارند نسل جدید نقشه‌های دیجیتال را با قابلیت‌های بیشتر برای خودروهای خودران روانه بازار کنند.


شرکت گوگل هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پروژه بزرگی در دست دارد که به واسطه آن تمام نقشه‌های ماهواره‌ای خود را به‌روز می‌کند و امکان مشاهده سه‌بعدی اماکن و مقاصد را برای کاربران جهانی فراهم می‌آورد.


گوگل در این اقدام قصد دارد به صورت لحظه به لحظه داده‌های به‌روز شده را برای خودروهای معمولی و هوشمند ارائه دهد و از این طریق حتی یک لحظه خطوط سفید خیابان‌ها، علایم رانندگی، علایم ترافیکی، موانع موجود در جاده‌ها و... نادیده گرفته نشوند و حتی اگر راننده به آنها توجه نکرد، نقشه هوشمند به آنها توجه کافی داشته باشد.


این نقشه‌ها که اپل هم در حال افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود روی آنها است، خیابان‌های سراسر جهان را ایمن‌تر می‌کند و این امکان را فراهم می‌آورد تا با دقت و سلامت بیشتر رانندگی کنیم.



 همه چیز زیر نظر نقشه‌ها



مک‌براید توضیح داد که در سیستم‌های جدید هیچ چیز از چشم نقشه‌های هوشمند مخفی نمی‌ماند. به عنوان مثال این نقشه‌ها به خوبی می‌دانند از چند کیلومتر جلوتر بارندگی می‌شود، یک کامیون بزرگ در مسیر پیش‌ رو دید خودروهای سواری را کور کرده است،‌ لاستیک اتومبیل کیفیت لازم برای ادامه مسیر را ندارد یا اینکه شاخه‌های یک درخت باعث شده است تا هنگام پیچ تابلوی راهنمایی را به خوبی نبینید.


این نقشه‌های هوشمند می‌توانند با تمام حسگرهای داخل اتومبیل در ارتباط باشند تا روی اتفاقات مهم پیرامون تمرکز کنند و به عنوان مثال، نقشه‌ها می‌توانند به صورت خودکار محل قرار گرفتن عابران پیاده را تشخیص دهند.


البته با همه این توضیحات این مسأله هم وجود دارد که نقشه‌های دیجیتال نمی‌توانند به اندازه تصاویر ویدئویی در خودروهای خودران اهمیت داشته باشند. حسگرهای لیزری «لیدار» که هم‌اکنون به یک پرونده قضایی بزرگ بین دو شرکت گوگل و اوبر تبدیل شده‌اند، به صورت جامع دوربین‌های هوشمند و نقشه‌های الکترونیکی خودرو را با یکدیگر ادغام می‌کنند و قرار است در آینده نزدیک تجربه اتومبیل‌سواری را به طور کامل تغییر دهند.


گوگل تضمین کرده است که در چند سال آینده نقشه‌های ایمنی کامل برای جاده‌های سراسر جهان را فراهم می‌آورند و میزان تصادفات جاده‌ای را به طور قابل ملاحظه پایین می‌آورند. این نقشه‌ها به واسطه اهمیتی که دارند، می‌توانند یک بازار چند میلیارد دلاری پیش‌ رو داشته باشند.


«جان ریستِوسکی»، مدیرعامل اسبق شرکت تولیدکننده نقشه‌های هوشمند Here که زیر نظر دفتر مرکزی نوکیا اداره می‌شد، در مصاحبه روز گذشته خود با خبرگزاری سی‌.ان‌.ان گفت:‌ «اگر شما یک دستگاه خودرو خودران در اختیار داشته باشید، نقشه هوشمند آن به عنوان یک گزینه اختیاری به کار گرفته نمی‌شود و تا نقشه را فعال نکنید، حتی نمی‌توانید یک متر به جلو حرکت کنید. به جرأت می‌توانم بگویم نقشه‌های دیجیتالی مهم‌ترین نکته در خودروهای خودران محسوب می‌شوند و اگر این قلب تپنده با مشکل مواجه شود، خودرو هوشمند حرکت نمی‌کند.»


برخلاف سیستم‌های سنتی مسیریابی که این روزها در انواع مختلف اتومبیل‌ها و حتی روی گوشی‌های هوشمند یافت می‌شوند، نقشه‌های سه‌بعدی نیازمند آن هستند که در هر یک دقیقه چندین بار به‌روز شوند و تمام اطلاعات دقیق مربوط به مسیر مبدأ تا مقصد را هر لحظه تحلیل کنند. به عنوان مثال، خیابان‌های یک شهر شلوغ که اتومبیل‌ها و عابران فراوان در آن حضور دارند، باید هر لحظه اطلاعات خود را به نقشه دیجیتالی بفرستند و بهترین مسیر و ایمن‌ترین راه برای رسیدن به مقصد مشخص شود.


ریستِوسکی گفت از هم‌اکنون مدت زیادی باقی نمانده است تا عرصه نقشه‌های دیجیتالی به یک بازار رقابتی چند میلیارد دلاری  در جهان تبدیل شود و شرکت‌های بزرگ بخش اعظم سرمایه‌گذاری‌های خود را به آن اختصاص دهند.


رقابت در این زمینه باعث می‌شود نسل جدید نقشه‌های هوشمند بزودی عرضه شوند و کاربران جهانی مزایای آن را در اختیار بگیرند. این رقابت هم‌اکنون توسط چهار شرکت بزرگ گوگل، اپل، اوبر و فورد دنبال می‌شود و آنها به دنبال ساخت نقشه‌هایی هستند که تا امروز مشاهده نکرده‌اید

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
هنر و فرهنگ5
سبزترین گوشه دانشگاه
عشق به گل و گیاه در اتاق زهرا کمیجانی

سبزترین گوشه دانشگاه

عشق به گل و گیاه در امورمالی دانشگاه علامه طباطبایی، داستان زهرا کمیجانی و اتاقی پر از سبزی و طراوت، در قاب امروز دوربین خبرنگار عطنا قرار گرفت.
پر بازدیدها
آخرین اخبار