۳۱ خرداد ۱۳۹۶ ۱۸:۳۸
کد خبر: ۹۱۸۵۵
Tahavvol Oloum Ensani - Ertebatat (25)

در حاشیه نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده علوم ارتباطات از سایت آموزش مجازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه رو نمایی شد.


به گزارش عطنا، نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقای علوم انسانی»، سه‌شنبه، 30 خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شورای این دانشکده با حضور جمعی از استادان برگزار شد.


مرتضی فاضلی مقدم، مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان در مراسم رونمایی از سایت آموزش مجازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی که در حاشیه این نشست برگزار شد، اظهار کرد: ما با تشخیص یک اولویت جدی برای کشور در تحول دو حوزه مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان در نهاد نمایندگی رهبری دانشگاه تأسیس کردیم و هدف ما این است که از ظرفیت‌های استادان همانند گذشته بهره‌مند شویم.


فاضلی با بیان اینکه نهاد رهبری به پیروی از توصیه‌های مقام معظم رهبری استادان دانشگاه را جزو قشرهای تصمیم‌ساز در نظام می‌داند، گفت: تعداد 381 هزار 536 نفر استاد، دانشجو و برخی از کارکنان‌دانشگاه‌ها در طول کمتر از سه سال از تأسیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان در این سایت ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی ما این است که در مدت کوتاهی این رقم به 500 هزار نفر و سپس به یک میلیون نفر برسد.


مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان افزود: ما به دو ضرورت رشد فناوری ارتباطات و اطلاعات و رشد سرعت تولید علم دانش در ایجاد این مرکز توجه‌داشتیم و در سطح دنیا چنین سایتی با این ویژگی‌ها و مأموریت‌ها یا خیلی اندک است یا منحصر به فرد است.


وی با تأکید بر اینکه بسیاری از نظریه‌های آموزش یادگیری متحول شده است، تصریح کرد: الان نظریه‌ ارتباط‌گرایی در حوزه آموزش و یادگیری شکل گرفته که یادگیری را در شبکه‌ها تلقی می‌کند و باید توجه کنیم که شبکه‌ای شدن ارتباطات تنها در حوزه ارتباطات تأثیر ندارد، بلکه به حوزه‌های چون اقتصاد، دانش و فناوری هم کشیده شده است و امروز در حوزه آموزش، یادگیری طولی تا حدودی منسوخ شده و یادگیری موازی تشکیل می‌شود.



فاضلی افزود: استاد و دانشجو وارد یک فضای جدید در تعاملات می‌شوند و با شکل‌گیری اینترنت ابری، ابر اطلاعاتی و ارتباطی کلاس‌های فیزیکی به این فضا منتقل می‌شود که ظرفیت‌های تعاملی و آموزشی یادگیری چندین برابر فضای حضور است.


وی با اشاره به اینکه الگوهای ما در این آموزش مجازی اغلب بین‌المللی است، بیان کرد: ما اصلی‌ترین عامل رشد را نگاه فرصت‌محور به فضای مجازی می‌دانیم که همان نگاه رهبری و مدیریت کشور است. برخلاف خیلی از کشورها در سطح و مقیاس ایران، ما جزو فرصت‌محورترین کشورها در مدیریت کشور به فضای مجازی هستیم.


مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان، آسیب‌های فضای مجازی را بخش کوچکی از واقعیت این فضا توصیف کرد و گفت: ما در افزایش سرعت اینترنت و پهنای باند و قرار دادن آن در اختیار قشرهای مختلف مردم، خصوصا جامعه دانشگاهی و شبکه تولید علم تردیدی نکردیم و خوشبختانه از این نگاه هم نتایج خوبی حاصل شد.


وی با ابراز خرسندی از اینکه برخی استادان همت کردند و این سایت را رشد دادند، اظهار کرد: تلقی ما این بود که یک استاد که تمام وقت خود را صرف تخصص‌اش کرده اگر امروز بخواهد در حوزه‌ای مانند تجوید قرآن در کارگاه یا کلاس شرکت کند، این امکان برای او فراهم نیست اما در این سایت، درسی مانند تجوید قرآن را بیش از 2 هزار و 500 استاد دانشگاه در این سایت گذرانده‌اند، چون کاملا با اقتضائات روز تناسب داشته است؛ یک درس در کلاس قوی بود و استادان با توجه به وقت خود می‎توانستند این دوره را بگذرانند. البته در این دوره بیش از 9 هزار نفر دانشجو و کارمند هم شرکت داشتند.


فاضلی با بیان اینکه اغلب درس‌های ما بالای 5 هزار نفر و تعداد قابل توجهی از درس‌ها حدود 10 هزار نفر دانشجو دارد که این تعداد دانشجو تقریبا در هیچ فضای فیزیکی امکان‌پذیر نیست، گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که تک تک درس‌های دانشگاهی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند، همانطور که در خارج از کشور این اتفاق افتاده است، مطالعات ما نشان داد در دانشگاه آریزونا که با 70 هزار نفر بزرگترین دانشگاه دولتی آمریکا است همین سیستم داده بزرگ (Big Data) استفاده شده است و باعث کاهش 57 درصدی ترک تحصیل در ترم اول شده است.



وی اضافه کرد: مطالعات ما نشان داد که نزدیک 38 درصد آموزش دانشگاه‌ها از طریق فضای مجازی است اما در کشور ما تقلید نادرستی از این موضوع شده است، به این صورت که برداشت مدیران آموزش عالی و دانشگاه‌های این بوده که هر جا برگزاری کلاس در فضای حضور فراهم است، نیازی به فضای مجازی نیست و هر جایی که ظرفیت نداشتیم رشته‌هایی را در فضای مجازی دایر کردیم در حالی در دنیا چنین الگویی وجود ندارد و آموزش‌های مجازی و حضوری قرینه هم هستند.


مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان در پایان با بیان اینکه پیشروترین دانشگاه‌های کشور که الگوی جهانی آموزش مجازی را پیاده‌ کردند دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران هم‌اکنون 27 درصد آموزش‌های خود را به صورت مجازی ارائه می‌دهد. نهاد رهبری دانشگاه علامه هم در خواست راه‌اندازی آموزش مجازی را در قطب علوم انسانی داشت که ما از این درخواست استقبال کردیم و امکاناتی را در اختیار نهاد رهبری دانشگاه قرار دادیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
هنر و فرهنگ5
سبزترین گوشه دانشگاه
عشق به گل و گیاه در اتاق زهرا کمیجانی

سبزترین گوشه دانشگاه

عشق به گل و گیاه در امورمالی دانشگاه علامه طباطبایی، داستان زهرا کمیجانی و اتاقی پر از سبزی و طراوت، در قاب امروز دوربین خبرنگار عطنا قرار گرفت.
پر بازدیدها
آخرین اخبار