در مقدمۀ کتاب «دستور خط فارسی» مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی آمده است که: « خط چهرۀ مکتوب زبان است و همانگونه که زبان از مجموعۀ اصول و قواعدی به نام «دستور زبان» پیروی میکند، خط نیز باید پیرو اصول و ضوابطی باشد که ما مجموع آن اصول و ضوابط را «دستور خط» نامیدهایم.
«خط فارسی، به موجب اصل پانزدهم قانونِ اساسیِ جمهوریِ اسلامی ایران، خط رسمی کشور ماست و کلیۀ اسناد رسمی و مکاتبات و کتابهای درسی باید به این خط نوشته شود و طبعاً چنین خطی باید قواعد و ضوابطی معلوم و مدون داشته باشد تا همگان، با رعایت آنها، هویت خط را تثبیت کنند و محفوظ دارند. تدوین مجموعۀ قواعد و ضوابط خطّ فارسی، مخصوصاً در سالهای اخیر که استفاده از رایانه در عرصۀ خط و زبان روزافزون شده و حروفنگاری و صفحهآرایی و ویرایش و نمونهخوانی و تهیۀ نمایه و کارهای بسیار دیگری در حوزۀ نگارش و چاپ بر عهدۀ رایانه قرار گرفته است و درنتیجه دایرۀ شاغلان به امر چاپ و تکثیر از حلقۀ متخصّصانِ سنتیِ این فن بسی فراتر رفته و گستردهتر شده، ضرورت و اهمیت بیشتری پیدا کرده است، چنانکه نگرانی از خطر بروز تشتّت و اعمالِ سلیقههای مختلف و متضاد نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است.»
اینکه در چند سال گذشته رسانههای مکتوب گسترش روزافزون داشتهاند برای همۀ ما واضح و روشن است و با توجه به مقدمۀ بالا، فرهنگستان لزوم توجه به خط را در مقابل این گسترش توضیح داده است. ولی در مقابل این امرِ واجب، چندی پیش نمایشگاه مطبوعات دانشجویی منطقۀ یکِ کشور با شرکت پانزده دانشگاه برگزار شد و این دانشگاهها در زمینههای عکس، لگو، طراحی صفحه، تیتر، مقاله در انواع و اقسام آن، طراحی جلد، کاریکاتور، طنز، خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله و چندین موضوع دیگر با هم به رقابت پرداختند ولی هیچ سخنی از رسمالخط، علائم نگارشی، پاراگرافبندی، ارجاعات، انطباق نحوۀ نگارش متن اولاً با قواعد درست نویسی و ثانیاً با قواعد زیبانویسی، صحت، اتقان و سازگاری نحوۀ بیان مطالب از لحاظ ورود و خروج و ترتیب و ابواب و فصول و حجم نوشته یا محتوای آن و هم سازگاری محتوا با شیوۀ بیان یا میزان دانش و زبان مخاطب “به طور مستقل” هیچ سخنی به میان نیامد.
این در حالی است که داریوش آشوری کوشش برای اصلاح شیوۀ نگارش فارسی را کوشش تازهای نمیداند و آغاز این تلاش را دستکم مربوط به سدۀ پنجم هجری بیان میکند. یعنی چیزی حدود هزار سال! یعنی از زمانی که کهنترین نسخههای خطی موجود نوشته شده است. این نسخههای خطی از آن زمان تاکنون نشان میدهند که کاتبان تا چند قرن با چه دودلیها و سرگردانیهایی با مسائلی همچون وارد کردن حرفهای ویژه زبان فارسی (گ، چ، پ، ژ) و نوشتنِ "های غیر ملفوظ" و "یای اضافه" و جز آن روبهرو بودهاند تا رفتهرفته به راهحلهای کنونی رسیدهاند.
و حال جای این راهحلهای هزار ساله کجاست؟ وقتی در جشنواره نشریههای دانشجویی خط فارسی شرکت داده نمیشود، خطی با تلاشی هزار ساله! باز میتوان خوشبین بود تا هزار سال دیگر این خط هیچ مشکلی نداشته باشد و کاربران آن بتوانند به وسیلۀ آن به سادگی هدف و منظور خود را برسانند و همگان در مورد آن به یک توافق کلی رسیده باشند؟ خطی که زیر تیغ است و زمزمههایی از تغییر آن چندین سال است به گوش میرسد و خردهگیریهایی از آن جمله که خط فارسی برخلاف خطهایی که اصل یونانی یا لاتینی دارند، از یک نظام منطقی ساختاری پیروی نمیکند و دارای مشکلاتی از جمله همسانی شکلی، فراوانی نقطه، سرهمنویسیها و جدانویسیهایی که اساس منطقی ندارند و نیز فراوانی حروف هم صدا از سویی و نبودن نشانۀ چند مصوت است.
از طرف دیگر ما با مسئلهای روبهرو هستیم که نمیتوان به سادگی از آن گذشت. ما بارها شاهد گلۀ معلمان و استادان دانشگاه بودهایم که دانشآموزان یا دانشجویان با "نوشتن" مشکل دارند. و نمود بسیار مشخص آن در برگههای امتحانی خود را نشان میدهد که استادان واقعاً دچار مشکل میشوند که منظور دانشجو از اینکه نوشته است چیست؟ و این مسئله فقط هم مربوط به مدرسه و دانشجویان مقطع خاصی نیست. در پایاننامهها هم این مشکل به شکل حاد خود وجود دارد. در سطح خیلی سادهاش، برای دانشجوی امروز حتی نوشتن یک درخواست دانشجویی به مدیرگروه، کاری بس دشوار است و آرزو میکند کاش برای درخواستش فرم از قبل نوشتهشدهای بود تا او فقط پرش میکرد!
گسترش خواندن و نوشتن از راه سوادآموزی، چاپ، نشر مجله، کتاب، روزنامه و همچنین آشنایی ما با صدها موضوع تازه، از فلسفی و عملی و فنی گرفته تا ورزشی و نظامی و اجتماعی، همراه با هزاران واژه و اصطلاح تازه در این زمینهها و همچنین وام گرفتن هزاران نام و اصطلاح در انواع زمینهها که با هجومی سیلآسا راه به خط ما گشودهاند لزوم توجه بیشتر و بیشتر را بر ما واجب کرده است.
و شاید هیچکس از عهدۀ کمکی که رسانهها و مخصوصاً رسانههای مکتوب میتوانند به خط فارسی بکنند، برنیاید. رسانههای مکتوب با قدرت تاثیرگذاری که دارند میتوانند خیلی راحتتر از کتاب و هر رسانۀ دیگری مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی را در ذهن و قلم فارسی زبانان نهادینه کنند به شرط آنکه خود اول بر این مصوبات آگاه باشند و بر اهمیت این کار تاکید داشته باشند، نه اینکه به همۀ بخشهای یک نشریه توجه کنند الا رسمالخط آن.
با امید به روزی که خط هزار و دویست سالۀ فارسی که نمادی از وحدت و ارتباط ما با خودمان و با نیاکانمان است اجازۀ ورود به جشنوارهها را بیابد و نشریهها هم از نظر ویراستاری با هم به رقابت بپردازند؛ زیرا به نظر میرسد هر چه که باشد درست نویسی خط فارسی بسی مهمتر از درست طراحی کردن لگو یا درست قرار دادن عکس در متن است، هرچند باید به این هنرهای نوظهور هم توجه ویژه داشت و از آنها غافل نبود.
آرش جلالی
ویراستار و دانشجوی کارشناسی روزنامهنگاری