۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ۱۸:۰۴
کد خبر: ۸۹۰۹۲
akbariaghdam (17)

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی عبارت «آتش به اختیار» مورد استفاده مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان را هشدار در زمینه نفوذ فرهنگی دشمن دانست و بیان کرد: اختلال در قرارگاه‌های فرهنگی باعث آتش به اختیار شدن بچه‌ها و تشکل‌های انقلابی خواهد شد.


حجت‌الاسلام صادق اکبری‌اقدم در گفت‌و‌گو با خبرنگار عطنا، اظهار کرد: استفاده رهبری از عبارت «آتش به اختیار» اصطلاحی صرفاً جنگی نیست بله در بحث مدیریت استراتژیک و حوزه فرهنگ هم مطرح است.


مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه اختلال در قرارگاه های فرهنگی رخ داده است، گفت: نباید در ساحت فرهنگی کشور نفوذ رخ داده باشد، قرارگاه‌های فرهنگی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به نقش و وظایف قرارگاه فرهنگی خود و استقلال فرهنگی التزام و توجه بیشتری داشته باشند.


اکبری‌اقدم تأکید کرد: قرارگاه‌های فرهنگی بر اساس منویات و فرمایشات امام و رهبری و با تأکید بر استقلال فرهنگی، هویت ملی و دینی و انقلابی به سیاستگذاری،  خط مشی گذاری و برنامه ریزی فرهنگی بپردازند. ضمن‌آنکه این مجموعه‌های فرهنگی ارتباطاشان را با افسران جنگ نرم حاضر در صحنه دانشگاه‌ها و جامعه حفظ کرده و بدانند در صورت کوتاهی آن هم به هر علتی که منجر به اختلال شود این افسران جنگ نرم آماده «آتش به اختیار» هستند.


وی با بیان اینکه در زمان جنگ وقتی نیروها در محاصره دشمن قرار گرفته و از عقبه پیامی دریافت نمی‌شد و تکلیف مشخص نبود، نیروها «آتش به اختیار» بودند، گفت: وقتی حمله دشمن سنگین است و در سیستم مدیریتی فضای جنگ، مسئولان دچار تردید و سردرگمی هستند، نیروها «آتش به اختیار» می‌شوند.



استفاده رهبری از عبارت «آتش به اختیار» اصطلاحاً جنگی نیست و مرتبط با حوزه‌های فرهنگی در جامعه است



اکبری‌اقدم به صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان و استفاده از عبارت «آتش به اختیار» اشاره کرد و افزود: استفاده رهبری از این عبارت، اصطلاحاً جنگی نیست بلکه مرتبط با حوزه‌های فرهنگی در جامعه است.


وی تصریح کرد: در زمان جنگ وقتی دشمن در حال پیشروی است و به دلیل شدت حمله و مواردی از این قبیل امکان ارتباط با عقب و فرماندهان نیز قطع است نیروها، «آتش به اختیار» می‌شوند ولی این آتش به اختیار در حوزه فرهنگ و جامعه متفاوت است.


مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه دشمنان همیشه در همه عرصه به خصوص در زمینه فرهنگی به دنبال نفوذ در میان جامعه و به ویژه دانشگاه‌های ما هستند، افزود: وقتی اختلالی در روند فعالیت دستگاه‌ها و متولیان فرهنگی کشور رخ می‌دهد، نفوذ دشمنان جدی‌تر می‌شود.



ضعف عقبه فرهنگی موجب «آتش به اختیار» شدن افسران جنگ نرم شده است



وی با بیان اینکه هشدار رهبری در دیدار با دانشجویان در زمینه استفاده از عبارت «آتش به اختیار» متوجه حوزه فرهنگ و متولیان آن در کشور است، گفت: حال در این زمینه «آتش به اختیار» بودن، اگر مجموعه دانشجویان انقلابی که به نوعی افسر جنگ نرم هستند، فردی را به عنوان مسئول بین خود انتخاب کرده که بر اساس نظر او عمل کنند در غیر این صورت هر کسی کاری از دست‌اش برمی‌آید، انجام دهد.


اکبری‌اقدم خاطرنشان کرد: فضای دانشگاهی در جامعه ما عرصه بسیار مهمی است و همانطوری که امام خمینی(ره) تأکید کردند، دانشگاه‌ها محور خیلی از جریان‌ها در کشور بوده و ضمن آینده‌ساز بودن به نوعی به عنوان خروجی برای نظام، جامعه و مردم شناخته می‌شوند و به همین دلیل همیشه مرکز و کانون توجهات در جامعه است.


وی گفت: اگر مسئولان و متولیان امر فرهنگی، خوب تصمیم‌گیری نکنند، یعنی سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و خط و مشی آن‌ها در حوزه فرهنگ با مشکل مواجه شود، آنگاه افراد در صحنه به خصوص دانشجویان و جوانان انقلابی که سرباز و افسر جنگ نرم هستند، «آتش به اختیار» می‌شوند.


مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی تأکید کرد: «آتش به اختیار» در این حوزه به معنای این نیست که به اصطلاح ناآگاهان که از این مطلب برداشت سوء کرده‌اند، تفنگ گرفته و روی همه رگبار بزنند، خیر. بلکه باید بر اساس شرع، تکلیف، عقل و اقتضائات با عقلای جمع مشورت کرده و به یک تصمیم پخته برسند و آنگاه منتظر دستور از بالا نباشد و بر اساس «آتش به اختیار» عمل کنند.



«آتش به اختیار» باید از پختگی خاص و عقلایی برخوردار باشد



وی با بیان اینکه هجمه و آتش دشمن در حوزه فرهنگ بسیار سنگین بوده و باید اختلال مرتبط با آن برطرف شود، گفت: در صورت عدم برطرف شدن این مشکل، «آتش به اختیار» نیاز است و البته باید از پختگی خاصی نیز برخوردار باشد.


اکبری‌اقدم اذعان کرد: البته در نهادها و مراکزی مثل دانشگاه‌ها که دارای مجموعه‌های قوی و انقلابی چون نهاد رهبری، بسیج و سایر تشکیلاتی از این قبیل هستند، باید افسران جنگ نرم خود را به این مجموعه‌ها متصل کنند.


وی با بیان اینکه دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم، اگرچه دستشان برای مشورت در زمینه فرهنگی برای ارتباط و مشورت قطع است ولی می‌توانند در دانشگاه‌ها با نهاد رهبری و تشکیلات انقلابی ارتباط داشته باشند، افزود: افسران جنگ نرم در برخورد با تصمیمات غلط می‌توانند با عقلای دانشگاه و استادان انقلابی که دغدغه نظام و انقلاب را دارند مشورت کرده و وقتی به تصمیم پخته و عاقلانه‌ای رسیدند، آن هنگام «آتش به اختیار» باشند.


اکبری‌اقدم با اشاره به اینکه رهبری «آتش به اختیار» بودن دانشجویان انقلابی و افسران جنگ نرم را برای جاهایی گفتند که کارها روی زمین مانده و نیاز به ورود انقلابی برای اجرای آن است، گفت: رهبری به این علت از عبارت «آتش به اختیار» استفاده کردند، چون عقبه فرهنگی ضعیف است.



متولیان فرهنگی تصویر دقیقی از مفهوم فرهنگ و هویت ملی، دینی و انقلابی ندارند



وی با بیان اینکه ما در زمینه فرهنگ در کشور با آسیب و مسئله جدی مواجه هستیم، بیان کرد: به نظر می‌رسد بخش عمده متولیان فرهنگی تصویر دقیقی از مفهوم فرهنگ و هویت ملی، دینی و انقلابی ندارند.


مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی درباره همین موضوع اضافه کرد: بسیاری از مسئولان فرهنگی ما حتی ویژگی‌های فرهنگ هویت ایرانی و اسلامی را نمی‌شناسند.


وی گفت: همانطوری که رهبری می‌فرمایند، هویت و فرهنگ ملی و دینی در کشور ما همراه با فرهنگ اصیل اسلامی و انقلابی با شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایجاد شد و جامعه و دنیا که به سمت جامعه جهانی، جهانی‌سازی و نظم نوین جهانی پیش می‌رفت با کشوری مثل ایران با فرهنگ اصیل انقلاب که از هویت قومی و اسلامی خود دفاع می‌کرد، مواجه شد.


اکبری‌اقدم با بیان اینکه خیلی از افراد متولی فرهنگی ابعاد، زوایا و شاخصه‌های این انقلاب فرهنگی و دینی را نمی‌شناسند، افزود: یکی از ضعف‌های ما در حوزه فرهنگی در جمهوری اسلامی داشتن دستگاه‌های متعدد فرهنگی و تنوع آن‌ها است.



سازمان‌های فرهنگی دچار تورم در تعداد و موازی کاری و به هم‌ریختگی در تصمیمات و اقدامات هستند



وی اظهار کرد: سازمان‌های فرهنگی دچار تورم در تعداد و موازی کاری و به هم‌ریختگی در تصمیمات و اقدامات هستند و باید مجموعه‌های انقلابی در نقش آفرینی قرارگاه‌گونه فرهنگی وارد عرصه شوند و افسران جنگ نرم را یاری کنند.


اکبری‌اقدم افزود: در دیداری که آقای روحانی به همراه شورای انقلاب فرهنگی با رهبری داشتند، مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه فرهنگی یاد کردند که در این زمینه باید ایفای نقش کند، ضمن‌آنکه علاوه بر این شورا چند دستگاه دیگر مثل وزارت علوم و معاونت فرهنگی و اجتماعی آن، وزرات ارشاد، وزارت ورزش و جوانان و حتی کمیسیون‌های مرتبط با فرهنگ مجلس شورای اسلامی که باید در این زمینه قانوگذاری کنند نیز به عنوان قرارگاه فرهنگی نقش آفرین، شناخته می‌شوند.


وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی و در زمینه تقسیم‌بندی‌ها، برخی دستگاه‌ها سیاستگذار، بعضی برنامه‌ریز و برخی نیز وظیفه اقدام و اجرا را بر عهده دارند، گفت: اکنون در کشور دستگاه‌های سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگی کجای کار هستند؟ چرا این همه تکثر فکری در این حوزه وجود دارد؟ ضمن‌آنکه این همه تنوع فکری و بعضاً متضاد که یکی متمایل به غرب است و یکی دیگر نیست، در کنار هم قرار گرفته‌اند که قطعاً خروجی ندارد.


مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد، نوعی اخلالی بین تفکرات سازمان‌های بالادستی در زمینه فرهنگ وجود دارد، بیان کرد: وقتی اینگونه باشد بقیه متوقف می‌شوند و در کار می‌مانند.



قرارگاه‌های فرهنگی، نقش قرارگاه‌گونه خود را ایفا نمی‌کنند


وی با بیان اینکه هر وقت قرارگاه‌های فرهنگی، نقش قرارگاه‌گونه خود را ایفا نمی‌کنند، افراد در یک نوع بلاتکلیفی می‌مانند، گفت: الان جمهوری اسلامی صحنه جنگ فرهنگی است و دشمنان نظام جمهوری اسلامی بیکار ننشسته‌اند و وسط بازی نیست که اصطلاحاً،‌ انتراکت و یا استراحت و آتش‌بس داده باشند، بلکه هر لحظه نفوذ است.


اکبری‌اقدم افزود: هر روز که می‌گذرد هجمه به سوی ارزش‌ها و فرهنگ جامعه ما از سوی دشمنان نظام جمهوری اسلامی بیشتر می‌شود و با اطلاع و بررسی‌هایی که کرده‌ام به نظرم اخلال در دستگاه‌های فرهنگی جدی است.




اکبری‌اقدم خاطرنشان کرد: البته «آتش به اختیار» است، ولی نه اینکه هر فردی خودش فرضاً با عقل ابزاری خود بیاید و منافع خودش را دنبال کند و تکلیف، منافع نظام و مصلحت جامعه را در نظر نگیرد، ضمن‌آنکه فرد باید با مشورت عقلای ارزشی جامعه تصمیم‌گیری کند.



وی با بیان اینکه مفهوم فرهنگ اصیل اسلامی و فرهنگ مستقل ایرانی و اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست نباید به فراموشی سپرده شود، اظهار کرد: برای جلوگیری از اختلال در حوزه فرهنگ باید سربازان جنگ نرم تصمیم بگیرند و به نوعی بر اساس «آتش به اختیار» عمل کنند.


اکبری‌اقدم یادآور شد: در مراکزی مثل دانشگاه‌ها، مساجد، حوزه‌های علمیه و برخی مناطق و محله‌ها که دارای بارقه‌های مذهبی بیشتری است و دچار اختلال فرهنگی و مذهبی نیست، «آتش به اختیار»، متولی مشخص و معین دارد.


وی افزود: برداشت من از صحبت‌های مقام معظم رهبری این است که در جایی که قرارگاه‌ها و مراکز فرهنگی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی که دارای شخصیت‌های برجسته‌ای است، وزارت ارشاد، وزرات علوم و معاونت فرهنگی آن و کمیسیون‌های مرتبط مجلس شورای اسلامی وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند، «آتش» برای دانشجویان انقلابی و سربازان جنگ نرم «به اختیار» است.


اکبری‌اقدم خاطرنشان کرد: البته «آتش به اختیار» است، ولی نه اینکه هر فردی خودش فرضاً با عقل ابزاری خود بیاید و منافع خودش را دنبال کند و تکلیف، منافع نظام و مصلحت جامعه را در نظر نگیرد، ضمن‌آنکه فرد باید با مشورت عقلای ارزشی جامعه تصمیم‌گیری کند.



در اختلال‌های دانشگاه‌ها برخی جریانات سیاسی دخیل هستند



وی گفت: در زمینه اختلال در سازمان‌های فرهنگی چند وقتی است که احزاب سیاسی نیز که خیلی دوست دارند در سطح جامعه و هر مرکزی به خصوص دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند،‌ جریان سیاست‌گونه خودشان را در مراکز علمی و دانشگاهی دنبال می‌کنند، باید بگویم که دانشگاه جای  سیاست‌بازی جناح‌‌ها نیست و دانشجویان و استادان نیز باید حواس‌شان به این موضوع باشد.


مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: نگاه سیاست‌گونه طرفدار این جناح و آن جناح که دوست دارند خودشان را در دانشگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی مطرح کنند با ورود به مقوله فرهنگی، تمایلات فکری خود را نیز همراه می‌سازند.


اکبری‌اقدم افزود: کسانی که دارای نگاه جناحی و حزبی صرف هستند در مقوله‌های فرهنگی نیز تمایلات سیاسی خود را داشته و مثلاً یکی طرفدار این است که با جهان تعاملاتی صورت بگیرد و دیگر به استقلال و مستقل بودن کمتر توجه دارد و می توان گفت در اختلال به وجود آمده در سطح دانشگاه‌های کشور، بعضاً جریانات سیاسی دخیل هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار