۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ۱۱:۴۳
کد خبر: ۸۷۵۴
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ما در مذاکرات حق غنی‌سازی را به دست آوردیم گفت: این کار قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت را بلاموضوع کرده است.

به گزارش عطنا و به نقل از فارس،‌ قاسم افتخاری عضو هیات علمی دانشگاه تهران در همایش «مذاکرات هسته‌ای لوزان از دیدگاه سیاسی» که انجمن علوم سیاسی دانشگاه علامه در این دانشگاه برگزار شد، اظهارداشت: احساس می‌کنم جز افراد معدودی هستم که پرونده هسته‌ای را بارها و به دقت مطالعه کرده‌ام.

وی افزود: تکنولوژی هسته‌ای در جریان تکامل خود به 2 گروه تکنولوژی بالادستی و تکنولوژی پایین دستی تقسیم شده است، تکنولوژی بالا دستی همین غنی‌سازی اورانیوم و یا ساختن بمب است که با گذشت زمان با رکود روبرو شده است ولی تکنولوژی پایین‌دستی روز به روز رونق گرفته است و این نشان می‌دهد استراتژی‌‌ که بر اساس سلاح هسته‌ای بنیان شده خواب و خیالی بیش نیست.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات لوزان افزود: این تفاهم‌‌نامه یا بیانیه که اکنون نوشته شده هیچ چیزش قابل ارزیابی نیست و باید برای آن یک ملاک مشخص کرد و بدانیم ملاک موافقان و مخالفان برای ارزیابی چیست.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه در این مذاکرات حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده است گفت: به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران پیامدهایی نیز داشته است این کار قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت سازمان ملل را بلاموضوع کرده است.

وی ادامه داد: دستاوردهای ما در مذاکرات در زمینه حقوقی بسیار زیاد بوده و در قسمت اقتصادی هم می‌توانیم به این مساله که دست ما در تکنولوژی پایین‌دستی هسته‌ای باز گذاشته شده است و از طرفی هم می‌توانیم در بازار نقت با دیگران رقابت کنیم اشاره کرد.

افتخاری افزود: اینکه شورای امنیت قبول می‌کند غنی‌سازی حق ما است و مصوبات قبلی خود را کنار می‌گذارد نشان می‌دهد بنیان حقوقی همه تحریم‌ها سست شده و کل اساس تحریم‌ها متزلزل شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: از نگاه تکنولوژی هسته‌ای غیرنظامی بیانیه لوزان عالی و بدون اشکال است.

وی در خاتمه گفت: اگر از من بپرسند در مذاکرات چه به دست آورده‌اید می‌گویم همه چیز غنی‌سازی را به دست آوردیم و تاسیسات ما سر جایش باقی ماند و اگر بگویند چه چیزی از دست داده‌ایم می‌گویند هیچ چیزی.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار