۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۸:۲۴
کد خبر: ۸۵۲۷۷
Eneghad Tafahom (23)
مدیر همکاری‏‌های‌‌ علمی_بین‏‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه امروز با کشورهای روسیه، چین و اسپانیا همکاری‌های بین‌المللی خود را گسترش داده ایم، بیان کرد: ما حتی می توانیم مخاطب هدف خود را کشورهای غیر اسلامی قرار دهیم و آنان را با فرهنگ ایرانی اسلامی آشنا کنیم.

به گزارش عطنا، ماندانا تیشه‌یار سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی بین دانشگاه علامه طباطبائی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن شورای ریاست این دانشگاه، با اشاره به گسترش علوم اسلامی توسط پژوهشگاه در سطح بین‌المللی، گفت: این اقدام به ویژه با هدف گسترش این مباحث در کشورهای اسلامی است.


به گفته مدیر همکاری‏‌های‌‌ علمی_بین‏‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی در مدت زمان حدود سه سال که با کشورهای مختلف بیش از 60 تفاهم نامه امضا کردیم و نیز با دانشجویان این کشورها گفت‌وگو کردیم، آنچه که بیش از هر چیزی برای من جالب توجه بود، رویکرد کشورها به این مقوله است.


وی افزود: با توجه به فعالیت‌های گروه‌های تندروی مذهبی در سطح بین‌المللی، آنها به دنبال تعریف تازه‌ای از اسلام هستند به ویژه اسلام اعتدال‌گرا در برابر اسلام وهابی.


تیشه‌یار با بیان اینکه ما حتی می‌توانیم مخاطب خود را کشورهای غیراسلامی قرار دهیم، اظهار کرد: به عقیده من سایر کشورها نیز می‌توانند مخاطبان جدی ما باشند و بسیار علاقمند به دنبال کردن این بحث‌ها باشند.


وی تاکید کرد: می‌توان گفت امروز شاهد آن هستیم که اسلام ایرانی را در برابر اسلام سنی قرار می‌دهند و این فرصتی به ما می‌دهد که نوع، رهیافت و نگاه شیعیان را به روابط با کشورهای دیگر را گسترش دهیم.


مدیر همکاری‏‌های‌‌ علمی_بین‏‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: مشخصا در روسیه ولادیمیر پوتین به دلیل وجود 20 میلیون مسلمان روس در کشور خود، تمایل دارد که این جمعیت به جای پیروی از دیدگاه‌های وهابیسم با اسلام ایرانی آشنا شوند و این ظرفیت خوبی را در اختیار ما قرار می‌دهد.


وی به امضای تفاهم نامه‌های همکاری میان دانشگاه‌های علامه طباطبائی با مناطق داغستان و اوستیای شمالی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دانشجویان ما در این مناطق در حال تدریس زبان فارسی هستند.


تیشه‌یار همکاری میان ایران و اسپانیا را دارای پیشینه‌ای تاریخی دانست و اظهار کرد: میان این دو کشور به دلیل وجود حکومت مسلمانان، شباهت‌هایی وجود دارد و در حال حاضر نیز دانشگاه تروویخا به ما پیشنهاد راه‌اندازی مرکز ایران شناسی را در این دانشگاه داده است که ما می‌توانیم به کمک دیگر نهادها و به صورت مشترک فرهنگ اسلامی را در همین چارچوب معرفی کنیم.


وی افزود: در چین نیز مسلمانان اویغور که حدود 23 میلیون نفر جمعیت دارند، گرایش زیادی به گروه‌های تندرو دارند و برخی از آنان در گروهک داعش نیز مشاهده شدند و به همین دلیل دانشگاه‌های چین بسیار علاقمند هستند که مباحث ایران شناسی و اسلام شناسی را با ایران به دنبال کنند.


مدیر همکاری‏‌های‌‌ علمی_بین‏‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: در راستای افزایش گسترش همکاری‌ها، مرکز بین‌المللی کنفسیوس، برگزاری همایش مشترکی میان ایران و چین را در در ابان ماه سال جاری در تهران، تصویب کردند که عنوان این همایش «همکاری‌های تاریخی میان تمدن چین، تمدن ایران و تمدن اسلامی» است.


وی با اشاره به اینکه برگزاری چنین همایش‌هایی ظرفیت همکاری مناسبی را به دنبال خواهد داشت، بیان کرد: آخرین منطقه مورد توجه ما باری گسترش فعالیت‌های خود، منطقه آسیای مرکزی است که از نظر پیشینه تاریخی با ایران قرابت‌های فرهنگی بسیاری دارد.


تیشه‌یار در پایان با ابراز تاسف از حضور کمرنگ علمی و فرهنگی در منطقه آسیای مرکزی، گفت: ما در تلاش هستیم تا از منظر آکادمیک با این دانشگاه‌ها همکاری کنیم و مایه خرسندی ما خواهد بود که در اینجا نیز مباحث تازه‌ای را مطرح کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار