۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۸:۵۰
کد خبر: ۸۳۲۱۴
Showraye Pak (3)

عضو شورای شهر تهران در دانشگاه علامه طباطبائی، اظهار کرد: یکی از ضرورت‌های آینده شورا این است که باید یک سیستم بسیار شفاف برای گردش مالی شهردار ایجاد شود و مردم از کوچکترین اقدامات مالی‌ در شهرداری‌های ناحیه‌ها نیز با خبر شوند و اگر سوءمدیریت نیز وجود داشته باشد به آن رسیدگی کنند.


به گزارش عطنا، دکتر محسن مهرعلیزاده؛ عضو شورای شهر تهران و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در نشست «شورای پاک» که روز یکشنبه، 17 اردیبهشت به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم ارتباطات دانشکده علامه طباطبائی در سالن همت این دانشکده برگزار شد، گفت: ما دارای مشی و تفکری هستیم که در جامعه درصد زیادی با آن همراهی می‌کنند و آن را سازنده می‌دانند، در مشی اصلاح‌طلبان مواردی از جمله حضور مردم، مشارکت مردم در امور، توسعه سمن‌ها و مشارکت مردم در امور خود، رعایت کرامت انسانی و گردش آزاد اطلاعات و آزادی اجتماعی و فردی وجود دارد.


وی ادامه داد: مردم باید درک کنند که این موارد مطابق با حق انسان آزاده است تا بتوانند اندیشه‌های خود را بروز بدهند، اما بر اساس فلسفه قدیمی ها مانند مونتسکیو آزادی جامعه تا جایی است که آزادی دیگران را خدشه‌دار نکند.


مهرعلیزاده با طرح این سوال که این گفتمان برای شورا چه تصمیماتی دارد و از شورا چه تعریفی دارد، اذعان کرد: ما در این زمینه‌ها مشکل داریم و به همین دلیل باید دید موانعی که باعث شده این تفکرات صحیح و دقیق نتوانسته در جای خود بنشید ناشی از چه بوده است و این فساد گسترده از کجا ریشه می‌گیرد.


وی اضافه کرد: این فساد در سیستم مدیریت شهری به چه میزان رخنه داشته و راهکار ما به عنوان افراد شورای شهر چه بوده است و چه برنامه‌ای را برای کاهش این فساد گسترده در دستور کار قرار دادیم.


محسن مهرعلیزاده فساد را به سه بخش عمده تقسیم کرد و گفت: فساد در سه سطح خرد، کلان و سیستماتیک انجام می‌گیرد؛ سطح خرد به اختلاس، رشوه و  مواردی از این دست بر می‌گردد در حالی که فساد کلان مربوط به افراد بزرگ در جایگاه بزرگ است که از موقعیت و قدرت خود سوءاستفاده کرده و به صورت فردی و جمعی رشوه و اختلاس‌های بزرگی را از منابع بانکی و غیره اخذ می‌کنند.



ریشه‌کن کردن فساد سیستمی امری دشوار است



 عضو شورای شهر تهران، تصریح کرد: فساد سیستمی از این دو سطح نیز فراتر می‌رود و فسادی وحشتناک است، زیرا اگر فساد سیستمی در سازمان یا جامعه‌ای جا باز کند، ریشه‌کن آن بسیار سخت و تاحدی غیر ممکن می‌شود.


وی با اشاره به اینکه اگر مراکز تصمیم‌گیری مدیریتی با هم مرتبط شوند، دیگر امکان کار سالم برای آحاد جامعه وجود ندارد، بیان کرد: اگر این اتفاق بیفتد هر حرکت سالمی به صورت فردی و گروهی محکوم به شکست است و هر فردی هم که بخواهد مبارزه کند به سرعت متوقف شده و گاه خود محکوم به فساد می‌شود.


مهرعلیزاده تصریح کرد: در مدیریت شهری باید به بعضی مسائل به نحوی مضاعف توجه شود زیرا مدیریت شهر طوری است که با آحاد جامعه (فرد به فرد) سر و کار دارد و از نوع مدیریتی به حساب می‌آید که ناگزیر است به مدیران پایین نیز اختیارات کافی را اعطا کند.


عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه مسئولان باید به قدری اختیار داشته باشد که به کارهای مردم برسند، اظهار کرد: باید در شهرداری و سازمان‌های زیر نظر آن، سیستم‌های شفاف و شیشه‌ای مستقر شود که افراد هیچ وقت به خود اجازه ندهند که تصمیمی مخالف منفعت مردم بگیرند.


وی با مطرح کردن این بحث که مشکل ما عدم وجود سیستم شفاف است، اشاره کرد: به جای برخورد با فرد فاسد،  با فردی که فساد را را فاش کرده است برخورد می شود که این نمود  بارز فساد سیستمی است.



باید یک سیستم بسیار شفاف برای گردش مالی شهردار ایجاد شود



مهرعلیزاده تاکید کرد: برای وزارت‌خانه‌ها حداقل 17 دستگاه نظارتی وجود دارد و وظیفه شورا است که ببیند چه مکانیسم‌هایی ایجاد کرده است که سازمان‌ها مربوط به صورت شفاف عمل کند.


وی با بیان اینکه ما باید ببینم آیا توانایی و قدرت مقابله با فساد را داریم یا نه، اضافه کرد:
یکی از ضرورت‌های آینده شورا این است که باید یک سیستم بسیار شفاف برای گردش مالی شهردار ایجاد شود و مردم از کوچکترین اقدامات مالی‌ در شهرداری‌های ناحیه‌ها نیز با خبر شوند و اگر سوءمدیریت نیز وجود داشته باشد به آن رسیدگی کنند.


عضو شورای شهر تهران، ادامه داد: وقتی 22 نفر از نمایندگان شورای اسلامی در دوره جاری در خصوص موارد ناظر بر شهرداری پیشنهاد می‌دهند، ولی با لابی‌های نامشخص آن طرح توسط 12 نفر  از دستور کار خارج می‌شود باید دید که این امر از عدم مسئولیت ناشی می‌شود یا مدیریت جناحی و کشیدن مطلب به سمت‌وسوی خاص!


وی افزود: در اسناد شورای شهر در مورد احداث بزرگراه صدر آنچه تصویب شده باید فقط 800 میلیارد تومان باشد که این رقم به 7 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ چیزی نزدیک به 9 برابر. سوال اینجاست که این رقم بسیار زیاد با چه مجوزی انجام گرفته است؟


عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه معماران، بزرگراه صدر را شبیه زگیل بر روی تهران می‌دانند، در باره فروش تراکم اضافه شهر هم گفت: نفس کار فروش تراکم اضافه جرم است و ما فقط بر اساس طرح تفصیلی می توانیم تراکم آزاد را در مدت زمان معین نه بدین صورت.


وی اولین وظیفه شورای شهر را سالم نگهداشتن مردم از لحاظ روانی، جسمانی و بهداشتی خواند و بیان کرد: با گذشت چهار شورای شهر، باز هم شاهد آن هستیم که در چینش اولیه شورا‌ها مشکلات زیادی وجود دارد و به اینکه چه فردی برای چه کاری خوب است، توجه نشده است و فقط به شهرت و توجه می‌شود.


عضو شورای شهر تهران، با طرح این سوال که چهره محبوب (سلبریتی) اگر دارای مسئولیت شود چه کار‌ی می‌تواند در جهت مدیریت شهری انجام دهد، خاطرنشان کرد: ما دارای چندین کار اصلی هستیم و باید آنها را به درستی انجام دهیم که نخستین آنها «طراحی برنامه‌های بلند مدت برای آینده» است.


وی ادامه داد: همچنین باید برنامه‌های کوتاه‌مدت را نیز تعیین کرد و بعد به اعمال مدیریت شفاف و سیستماتیک پرداخت و در نهایت نیز پس از تعیین شهردار، نظارت اعمال او با وظایف محوله‌اش صورت بگیرد.


مهرعلیزاده، اضافه کرد: خوشبختانه با اقدام شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پاکدست، مرام و مشی اصلاح‌طلبی درباره مردم و تخصص در 8 رشته مرتبط با مدیریت شهری در حال پیاده شدن است.


وی تصریح کرد: افراد باید در کنار هماهنگی و چینش بر اساس تخصص، بتوانند فضایی را ایجاد کنند که به مردم بگویند وظایف ما در قبال شما چیست و اگر شما حق دیگری دارید و ما آن را انجام نداده‌ایم به ما اطلاع دهید تا آن را انجام دهیم.



مردم عملکردهای غیرشفاف را نمی‌بخشند



عضو شورای شهر تهران، تصریح کرد: مردم ممکن است بعضی از مشکلات را ببخشند ولی این عملکردهای غیرشفاف و بستن درها را به هیچ وجه بر نمی‌تابند.


مهر علیزاده در ادامه جلسه و در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه شما چه تضمینی می دهید موازنه قوا صورت بگیرد و مکانسیم شورا برای نظارت چیست؟ عنوان کرد: ما مشکل حقوقی و خلا قانونی داریم و بسیاری از دستورالعمل‌ها به سال 1320 بر می‌گردد و این در حالی است که هیچ یک از قوانین تاکنون ملغی نشده است.


وی اضافه کرد: اگر عضو شورایی بخواهد به قانونی دیگر تکیه کند می‌تواند مطالبی را بگوید
ولی قانون جامعی برای اینکه اجرایی شدن وطابف شورا با مردم و شهردار مشخص شودف وجود ندارد.


عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه بعضی از خلأ قانونی استفاده می‌کنند، بیان کرد: وقتی که سال گذشته در مترو، استخدام‌های غیر قانونی صورت گرفت، تغییر وضعیت شغلی ایجاد شد و 54 درصد از استخدامی‌ها نیز شرایط لازم را نداشتند، آیا شورای شهر واقعا حضور داشته است؟


وی با اشاره به اینکه این نوع مدیریت باعث می‌شود یسیتم ازکار بیفتد، خاطرنشان کرد: شورای شهر که وظیفه اصلی‌اش نطارت بر کار است اگر نتواند کار خود را به درستی انجام دهد و حسابرسی نیز نکند ما شاهد به وجود مشکلات زیادی می‌شویم.


مهرعلیزاده با بیان اینکه شورا‌ها برای مردم در امور اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره تشکیل می‌شوند، گفت: ما باید به سمتی حرکت کنیم که شورا به پارلمان شهری تبدیل شود. زیرا اگر به این سمت‌وسو نرویم، تغییری صورت نگرفته‌است و قطعا یکی از فکرهای سازنده در گروه جدید تغییر نظامات فعلی حقوقی_قانونی است.


وی افزود: به نظر من شهرداری به مثابه یک شرکت است که سازمان حسابرسی آن را نظارت می‌کند؛ در عملکردهای سازمانی بسیاری از نهادهای زیر نظر شهرداری نمره قابل قبولی نگرفته‌اند که این مهم به عدم کنترل صحیح آن بر می‌شود.


عضو شورای شهر تهران، تصریح کرد: هر حرکتی دارای خطر‌هایی بوده و تمام تلاش ما نیز این است که افراد پایبند به اصلاح‌طلبی را از بعد تفکری و باوری که در عین حال متخصص و متنجانس نیز هستند جمع کنیم تا با توجه به سلامت کاری و اندیشه‌ای با تخصص کار خود را انجام دهند.


وی با بیان اینکه در اینجا حزب و زبان جایی ندارد، بیان کرد: از دوران خاتمی به دوران «پاکدستان» یاد می‌شود و به همین دلیل باید سیستم آن دوره تا حدی در دوره کنونی پیاده شود.


مهرعلیزاده در جواب سوال یکی دیگر از حاضران، عنوان کرد: با گزارش کار گفتن و اخطار دادن باید به این سمت برویم که شورای مجلس شهر به پارلمان شهری تبدیل شده و در کنار آن نیز به شهرداری اختیارات بیشتری بدهیم تا بدین وسیله سازوکارها و کنترل شهر نیز رشد کند و این امر کاری است که از این دولت می‌تواند آغاز شود.


وی خاطرنشان کرد: ما بر آنیم که چند برابر بودجه شهری را پیدا کنیم و مثلا مترو را رشد دهیم تا 50 درصد مشکل ترافیک حل شود؛ این موارد کاری بلند مدت به حساب می‌آید که اگر ما این‌ها را انجام دهیم می‌توانیم با انتخاب خوب و حساب‌کشی از شهردار شاهد عملکرد صحیح او باشیم.


عضو شورای شهر تهران، اضافه کرد: در تونل زیرآبی ترکیه، 30 میلیارد یورو برای 13 کیلومتر در عمق 60 متری آب اختصاص داده شد ولی بزرگراه صدر با هفت و نیم کیلومتر،  7 هزار میلیارد تومن خرج روی دست ما گذاشت که نشان از خرج‌های غیر صحیح دارد.


مهرعلیزاده با بیان اینکه اگر آزادی عمل برای رسانه‌ها باشد این رفم‌ها و سندهای محرمانه دیگر معنا ندارد، افزود: اگر این اتفاق نیفند، اسناد محرمانه و ارقام واهی به وجود می‌آید؛ در این بین مشی اصلاح‌طلبی نیز اطلاح ساختار و مواردی از این دست را دیکته می‌کند و تضمین‌کننده آن است که این موارد تا چه حد متناسب با این خط مشی انتخاب می‌شوند.


وی با اشاره به اینکه مسئله تخصص جوان‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد:
با کار گرفتن از زنان و جوانان، روح محاطفه‌کاری کم می‌شود وزیبایی‌شناسی و نوگرایی و ابتکار عمل بیشتر می‌شود



مسئله ترافیک به کاهش اخلاق می‌انجامد



عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با طرح این سوال که چند درصد از معضلات شهری به بحران تبدیل می‌شود، اظهار کرد: این امر بسته به مبانی و پایه‌های آن دارد، به عنوان مثال، مسئله ترافیک بسیار جدی است زیرا سالیانه افراد زیادی به دلیل آلودگی‌ها جان خود را از دست می‌دهند که این امر بسیار فاجعه‌آمیز است به حدی که حتی از پلاسکو هم جد‌ی‌تر است منتها چون دیده نمی‌شود به آن بها نیز داده نمی‌شود.


وی در پایان با بیان اینکه مسئله ترافیک باعث می‌شود، جامعه به طور کلی با کاهش اخلاق مواجه شود، تاکید کرد: امیدوارم بتوانیم تفکر انسان‌محور را در برنامه‌ شهری درج کنیم، زیرا با این عمل خیلی از مسائل به راحتی حل می‌شود.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار