۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۳:۲۰
کد خبر: ۸۳۰۴۶
moshavere behzisti (27)

دکتر احمد خاکی در دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عمده ما در کشور این است که سازمان‌ها دیوارهایی را ایجاد کرده‌اند که مانع ورود دانشجویان و استادان می‌شوند، خاطرنشان کرد: ما باید مرزها را برداریم تا دانشجویان مرتبط با یک رشته را به عنوان شریکان اجتماعی آن سازمان بشناسیم.


دکتر احمد خاکی، معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران در حاشیه نشست تخصصی «سه‌شنبه مشاوره‌ای» که به همت انجمن مشاوره ایران و انجمن علمی-‌دانشجویی مشاوره در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا، اظهار کرد: کودکان بی سرپرست طبق قانون در اختیار بهزیستی هستند، آنها با حکم دادستان و قاضی به بهزیستی تحویل داده می‌شوند و اگر شرایط فرزندخواندگی را داشته باشند، آنها را به خانواده‌ها تحویل می‌دهیم، در صورتی که این شرایط را دارا نباشند، در یکی از مراکز دولتی یا غیر دولتی که درحدود 70 خانه کودک در سطح استان است، نگهداری می‌شوند.


وی افزود: کودکانی نیز وجود دارند که در معرض آسیب هستند، به همین دلیل ما آنها را در خانه سلامت و تا مدت چندین ماه  نگهداری می‌کنیم و این نگهداری تا مرحله‌ای ادامه می یابد که خطر برطرف شده و بعد از توانمند شدن شرایط خانواده آنها را  دوباره به خانواده باز می‌گردانیم.


 خاکی با بیان اینکه گاهی اوقات بعضی از کودکان مانند کودکان کار و خیابانی هستند که جامعه هدف ما نیستند، خاطرنشان کرد: سعی شده است که با کمک شهرداری این کودکان ساماندهی شوند، بعد از شناسایی آنها اگر این کودکان جزء کودکان گروه اول باشند ما به نگهداری آنها می‌پردازیم .


وی در جواب این سوال که دهه 90، دهه بحران‌های اجتماعی است و شما برای کاهش پدیده‌های نوظهور چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: جامعه وقتی پیچیده شود، رفتار‌ها و آسیب‌ها نیز پیچیده می‌شودکه متاسفانه از این حیث کشور ما جایگاه پذیرش بسیاری از این آسیب‌های مختلف را دارد.


احمد خاکی با طرح این پرسش که چرا بسیاری از پدیده‌های که در خارج از کشور به ویژه در کشورهای اروپایی رایج است در مدتی کمی ‌در ایران نیز رایج می‌شود، تصریح کرد: ابن بحثی است که باید بسیار علمی ‌کار شود به همین دلیل سازمان بهزیستی هدف اصلی خود را پیش‌گیری قرار داده است، تا بدین وسیله ما جامعه امن و محکمی ‌داشته باشیم که در قبال مشکلات به راحتی  فرو نریزد، اما علی‌رغم این موارد، سازمان بهزیستی در کنار پیش‌گیری به بازدرمانی و درمان نیز می‌پردازد.


معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران درباره نقش مهم دانشجویان در حوزه آسیب‌های اجتماعی اضافه کرد: وظیفه دانشجویان و افرادی که در حوزه علوم رفتاری کار می‌کنند، این است که در زمینه پیش‌گیری پیش‌قدم شوند و کمک کنند که جامعه با ظهور یک فناوری و دانش، کارکردهایش به هم نریزد.


وی با بیان اینکه در هر اتفاقی جامعه نقشی اساسی دارد، اذعان کرد: کارکردهای جامعه است که می‌تواند یک فرد را شکل دهد زیرا اگر یکی از نهادهای جامعه ضعیف شود، کارکردهای جامعه نیز تا حدی ضعیف شده و مرز مطلوبیت‌ها کاهش می‌یابد.


خاکی درباره فرافکنی امور به اینکه این جامعه است که مشکل دارد، عنوان کرد: این کاری عقلانی نیست، ما باید یک آسیب را از تمام جوانب فرهنگی، جامعه‌شناختی، اقتصادی و غیره در نظر بگیریم و اگر این اتفاق بیفتد ما می‌توانیم آسیب‌ها را تاحد بسیار زیادی کاهش دهیم.


 



انگشت اتهام را از دیگران برداریم و چاره اندیشی کنیم



وی ادامه داد: موضوع مهم در قبال آسیب‌ها، خودشناسی است که متاسفانه زیاد ما به این امر توجهی نشان نمی‌دهیم؛ ما در قبال مشکلات به این صورت رفتار می‌کنیم که انگشت اتهام را  به سوی دیگران می‌گیریم، در صورتی که اگر این امر را به صورت دو سویه انجام دهیم می‌توانیم خیلی از مشکلات را برطرف کنیم.


معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران در جواب این سوال که تاثیر تعامل دانشگاه و بهزیستی را در کاهش آسیب‌ها چگونه می‌بینید، گفت: اساس توسعه یک کشور ارتباط دانشگاه و محیط‌های آموزشی با نهادهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که در جامعه وجود دارد.


خاکی اضافه کرد: دانشجویان، در آینده در سازمان‌ها به ایفای نقش می‌پردازند به همین دلیل باید این ارتباطات صورت بگیرد تا ما بتوانیم در آینده افراد نخبه علمی و‌ کاری داشته باشیم.


وی در پایان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عمده ما در کشور این است که سازمان‌ها دیوارهایی را ایجاد کرده‌اند که مانع ورود دانشجویان و استادان می‌شوند، خاطرنشان کرد: ما باید مرزها را برداریم تا دانشجویان مرتبط با یک رشته را به عنوان شریکان اجتماعی آن سازمان بشناسیم؛ خوشبختانه این اتفاق در بهزیستی استان تهران در حال اتفاق افتادن است و ما مسیر را برای دانشجویان باز گذاشته‌ایم و به تمام سمن‌ها گفته‌ایم که از دانشجویان استفاده کنند .







 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار