۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۰:۴۱
کد خبر: ۷۹۸۲۸
book ketab payan nameh tahghigh maghale

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) اظهار کرد: ، ايران در بين ۲۵ کشوري که بيشترين تعداد مقالات برتر دنيا را در سال ۲۰۱۶ توليد کرده‌اند، رتبه نخست را از لحاظ توليد مقالات يک درصد برتر کسب کرده است.


به گزارش عطنا به نقل از مهر به نقل از پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقاني با اعلام اين خبر افزود: بر اساس گزارش اين پايگاه در سال ۲۰۱۵ تعداد مقالات برتر کشور ۲۲۲ مورد گزارش شده است. بنابراين رشد کشور از لحاظ تعداد مقالات برتر به ۴۱ درصد رسيد.


وي افزود: بر اين اساس، ايران در بين ۲۵ کشوري که بيشترين تعداد مقالات برتر دنيا را در سال ۲۰۱۶ توليد کرده‌اند، رتبه نخست را از لحاظ توليد مقالات يک درصد برتر کسب کرده است.


دهقاني اظهار داشت: مقالات يک درصد برتر که به آنها مقالات برتر نيز گفته مي شود، يک درصد از مقالات دنيا را شامل مي شوند، اما همين مقالات ۱۸ درصد از استنادهاي دنيا را کسب کرده اند. به عبارت ديگر اين گروه از مقالات بيش از هر مقاله اي در دنيا مورد استفاده ساير پژوهشگران در اقصي نقاط جهان قرار مي‌گيرند.


وي گفت: فهرست مقالات يک درصد برتر هر دو ماه يکبار روزآمد مي شود و تنها مقالاتي که هنوز از لحاظ تعداد استنادهاي دريافتي در دسته مقالات يک درصد برتر دنيا قرار گرفته باشند در اين فهرست باقي مي‌مانند.


سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) افزود: بعد از جمهوري اسلامي ايران، هند با ۲۱ درصد بيشترين رشد دنيا را از لحاظ تعداد مقالات يک درصد برتر داشته است. برزيل با ۱۶ درصد و لهستان با ۹ درصد رشد در جايگاه‌هاي بعدي سوم و چهارم قرار گرفته اند.
وي خاطرنشان کرد: ساير کشورهاي دنيا بين ۵ تا ۱۹ درصد رشد منفي داشته‌اند. در اين فهرست کشورهاي عربستان سعودي و سنگاپور بيشترين رشد منفي را داشته اند که مقدار آن منفي ۱۸ و ۱۹ درصد است.


سرپرست ISC ادامه داد: تعداد مقالات برتر کشور در سال ۲۰۱۶ به ۳۱۲ مورد رسيد. در مقايسه با ساير کشورها از لحاظ تعداد مقالات يک درصد برتر، کشور در جايگاه ۲۱ دنيا قرار گرفته است. تنها دو کشور ايران و عربستان سعودي از بين کشورهاي اسلامي و منطقه در بين ۲۵ توليد کننده برتر دنيا قرار گرفته‌اند.


وي گفت: بنابراين در سال ۲۰۱۶ ايران چه در منطقه و چه در بين کشورهاي اسلامي از لحاظ تعداد در رتبه نخست منطقه و جهان اسلام از لحاظ حجم مقالات يک درصد برتر قرار گرفته است. عربستان سعودي بعد از جمهوري اسلامي ايران و در جايگاه ۲۲ دنيا قرار دارد.


دهقاني افزود: آمريکا با توليد ۶۳۶۷۷ مقاله برتر بيشترين تعداد مقالات يک درصد برتر دنيا را توليد کرده است. بعد از اين کشور چين با توليد ۲۹۳۵ مقاله جايگاه دوم را به خود اختصاص داده است. انگستان، آلمان، فرانسه، کانادا، استراليا و ايتاليا در مرتبه‌هاي بعدي از اين لحاظ قرار دارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار