۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ۱۳:۰۶
کد خبر: ۷۹۳۲۹
roz sevom etekaf allame (15)

به روزهای سیزدهم تا پانزدهم هر ماه قمری را «روزهای سپید» یا «ایام البیض» گفته می‌شود که بنابر روایات اسلامی این سه روز در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان فضیلت بیشتری دارد  و بر اساس روایات و احادیث مراسم اعتکاف در این ایام برگزار می‌شود.


به گزارش عطنا، مراسم اعتکاف دانشگاه، امسال در مسجد امیرالمؤمنین(ع) که با تازگی افتتاح شده، برگزار شد. در این مراسم که به همت هیئت دانشجویی اصحاب عاشورایی و با همکاری نهاد رهبری دانشگاه، کانون قران و عترت، کانون مهدویت و بسیج دانشگاه برگزار شد، 700 دانشجو در سه روز اعمال اعتکاف را به جا آوردند.



عملکرد تشکل‌ها در برگزاری مراسم اعتکاف رضایت بخش بود



سید ضیا حسینی، معاون فرهنگی دفتر نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبائی عملکرد تشکل‌های برگزار کننده اعتکاف را رضایت بخش دانست و گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری مراسم اعتکاف بسیار خوب بود و هیئت  دانشجویی اصحاب عاشورایی به عنوان مجری این مراسم عملکرد درخشانی داشت. :


حسینی با اشاره به برنامه‌های برگزار شده در اعتکاف، اظهار داشت: مبلغینی از شهر قم در مراسم اعتکاف حضور داشتند که به واسطه حضور آنها ما حلقه‌های معرفتی در بخش خواهران و برداردان داشتیم، محفل انس با قرآن از جمله برنامه‌های خوب این مراسم بود همچنین سخنرانان هم اهل فن و خوب بودند.


معاون فرهنگی نهاد رهبری با تأکید بر اینکه به دلیل تازه تأسیس بودن مسجد برخی نواقص وجود داشت، تصریح کرد: ناهمانگی‌هایی در برگزاری مراسم وجود داشت، سرویس بهداشتی، سیستم صوتی و برخی مشکلات در بحث‌های فنی برق مسجد وجود داشت که امیدواریم به زودی این مشکلات رفع شود تا در مراسمات بعدی دانشگاه به مشکل بر نخوریم.



مسجد دانشگاه را به مرکز فرهنگی منطقه تبدیل خواهیم کرد



در مراسم اعتکاف 450 دانشجوی دختر و 250 دانشجوی پسر حضور داشتند، شایان قادریان، دبیر هیئت دانشجویی اصحاب عاشورایی با اشاره به اینکه انتظار چنین استقبالی را از طرف دانشجویان نداشتیم، گفت: ما انتظار حضور 700 دانشجو را مراسم اعتکاف نداشتیم و با استقبالی که از این مراسم شد به نظرم اعتکاف، یک جریان فرهنگی در دانشگاه بوجود آورد.


قادریان با بیان اینکه هیئت اصحاب عاشورایی به جایگاه خوبی در دانشگاه رسیده است، اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم اعتکاف از دو ماه پیش آغاز شد و خوشحالیم که توانستیم برنامه‌های خوبی برای این مراسم آماده کنیم که مورد رضایت دانشجویان نیز باشد.


دبیر هیئت اصحاب عاشورایی افزود: هیئت از سال 90 تأسیس شده و در این مدت برنامه‌های مختلقی برگزار کرده و در حال حاضر انتظار دانشجویان نیز از ما بیشتر شده است.


وی با تأکید بر اینکه تلاش شد تا برنامه‌های اعتکاف پربار، متنوع و جذاب باشد، تصریح کرد: به دلیل اینکه روزهای دوم و سوم اعتکاف اعمال مراسم بیشتر است سعی کردیم برنامه‌های خود را با یک منطقی سازماندهی کنیم که دانشجویان حداکثر استفاده را ببرند.


قادریان در ادامه گفت: بر همین اساس روز نخست برنامه‌های بیشتری تدارک دیدیم و در روزهای دوم و سوم برنامه‌ها سبک‌تر شد.


به گفته دبیر هیئت اصحاب عاشورایی، موضوع تمام سخنرانی‌ها در مراسم اعتکاف «سبک زندگی اسلامی» بود و بر اساس همین موضوع از حجت السلام مومنی، پناهیان، حائری شیرازی، حلوائیان برای سخنرانی دعوت شد.


وی همکاری کانون‌ها و تشکل‌های مذهبی دانشگاه را از نکات قابل توجه اعتکاف امسال عنوان کرد و اظهار داشت: با همکاری کانون قرآن و عترت و کانون مهدویت پیش از تمام اذان‌های ظهر و مغرب کرسی تلاوت قرآن داشتیم، نهاد رهبری و بسیج هم در اجرای دیگر برنامه‌ها به ما کمک کردند، در مجموع از معدود برنامه‌هایی بود که کانون‌ها و تشکل‌های مذهبی دانشگاه در کنار یکدیگر کار می‌کردند.


قادریان با اشاره به مشکلاتی که در مسجد وجود داشت، گفت: چون مسجد به تازگی افتتاح شده بود یک سری مشکلاتی بود که امیدوارم به زودی برطرف شود ما در تلاشیم که مسجد دانشگاه را به یک پایگاه فرهنگی در منطقه و شهر تهران تبدیل کنیم.



معتکفین از فضای معنوی اعتکاف دانشگاه علامه می‌گویند



حضور 700 دانشجو از طیف‌های مختلف فکری در مراسم اعتکاف امسال اتفاق ویژه‌ای برای دانشگاه است. در کنار مشکلاتی که وجود داشت بازخوردها از مراسم اعتکاف مثبت بود.


به گفته معکتفین برنامه‌های این مراسم پربار بود. محسن جهانی دانشجوی کارشناسی مدریت بازرگانی به سخنرانان و مداحانی که در این سه روز حضور داشتند اشاره می‌کند و در صحبت‌هایش فضای مراسم را بسیار معنوی توصیف می‌کند. به گفته این دانشجو مباحث مطرح شده منسجم و بروز بود. همچنین امکانات رفاهی هم رضایت بخش بود.


محمد حسین ابویی، که دانشجوی ترم دوم ارتباطات از عملکرد مجریان مراسم ابزار رضایت می‌کند و می‌گوید: برنامه‌های فرهنگی بسیار خوبی برگزار شد و هیچ کم و کاستی در این سه روز مشاهده نشد.


علی داوودی،دانشجوی کارشناسی ارشد ریاضیات مالی که سومین سالی است که در دانشگاه علامه در مراسم اعتکاف شرکت می‌کند نیز اعتکاف امسال را پربارتر و با کیفیت‌تر از اعتکاف‌ سال‌های پیش عنوان می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار