۱۷ فروردين ۱۳۹۴ ۱۹:۴۵
کد خبر: ۷۶۶۹

در لوزان توافقنامه نهايي شکل نگرفته تنها يک بيانيه صادر شده که ضمانت اجرايي ندارد.


به گزارش عطنا،عباس اسدي ،کارشناس مسائل بين الملل در ارزيابي خود از بيانيه هسته اي لوزان، گفت: بيانيه اي که تيم مذاکره کننده صادر کرده متفاوت از صحبت اوباما است که بر روي سايت وزارت خارجه آمريکا قرار گرفته است و مشخص نيست کدام يک واقعيت دارد. اگر صحبت هاي اوباما صحت داشته باشد ايران ضرر کرده است .بايد ديد در 3ماه آينده موارد قيد شده در بيانيه لوزان اجرايي مي شود. در لوزان توافقنامه نهايي شکل نگرفته تنها يک بيانيه صادر شده که ضمانت اجرايي ندارد.



عضو هيات علمي گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائي افزود: بر اساس گفته آمريکايي ها تحريمها همچنان پابرجاست و تحريمهاي هسته اي به صورت مرحله اي برداشته مي شود اين در صورتي است که ايران بر لغو يکباره تحريمها تاکيد دارد. اطلاعاتي که در اختيارعموم قرار گرفته از طريق رسانه ها بوده است. اگر بيانيه اي که وزير خارجه کشورمان در لوزان قرائت کرد واقعيت داشته باشد ايران توانسته غرب را قانع کند که غني سازي و فعاليت هسته اي ايران را به رسميت بشناسند و يک قدم رو به جلو محسوب مي شود.


اين کارشناس تصريح کرد:برخي کشورهاي منطقه و اسرائيل تلاش مي کنند به نوعي نفوذ کنند و مسئله را تحت تاثير خود قرار دهند. در پي بيانيه لوزان چارچوب کار تعيين شده و مشخص شده است درباره چه موضوعاتي بحث مي کنند اما مهم آن است که مفاد بيانيه اجرايي شود. ضرب الاجل هسته اي تا تيرماه است و طرفين فرصت دارند قطعنامه صادر کنند . يکي از مباحث ابهامي اين است که مشخص نشده اگر ايران از تعهدات خود تخطي کند چه تحريمهايي را اعمال خواهند کرد. همچنين مهلت 10 تا 15 ساله براي ايران تعيين کردند تا از غني سازي کمي عقب نشيني کند اما مشخص نيست پس از اتمام اين زمان آيا ايران مي تواند به غني سازي ادامه دهد.
دکتر اسدي در پايان گفت: بايد منتظر بود تا توافقنامه نهايي شود و تحريمها لغو شود که شامل تحريمهاي سازمان ملل، اتحاديه اروپا و تحريمهاي يکجانبه آمريکا مي باشد. بايد تا تيرماه منتظر ماند تا بحث ها انجام شود و قطعنامه نهايي صادر شود و بر اساس آن ارزيابي کنيم که زمان اجراي مفاد توافق نامه و لغو تحريمها چه زماني خواهد بود. در مجموع بيانيه لوزان فاقد ضمانت اجرايي و حقوقي است.



منبع: آریا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار