۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ۱۷:۲۹
کد خبر: ۷۴۵۹۶
Elyas Hazrati (12)

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره بر آزاداندیشی تأکید دارند، گفت: فعالیت‌های علمی و سیاسی دوران دانشجویی به عنوان موتور اصلی حرکت، باعث نشاط جامعه می‌شود. کسانی که نخبه جامعه به حساب می‌آیند، باید تجمعاتی شکل ‌دهند در غیر این صورت اگر قرار باشد تنهایی فعالیت کنند، هر کسی فقط سَرش در مشق و درس خود باشد، محتوایی نخواهد داشت.


به گزارش عطنا، الیاس حضرتی در نشست آسیب‌شناسی تشکل‌های دانشجویی که به همت انجمن اسلامی، دوشنبه، 16 اسفندماه در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، گفت: ما نزدیک به یکسال است درگیر کارهای اولیه مجلس بودیم، راه‌اندازی فراکسیون (امید)، کمیسیون‌ها و گروه‌های مختلفی که باید در مجلس فعال باشند.



دفتر ارتباط نمایندگان با دانشجویان راه‌اندازی شده است



این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن یادآوری این نکته که یکی از رسالت‌های مجلس بحث دانشگاه‌ است، افزود: یکی از رسالت‌ها و وظایفی که به دوش خود من و سایر نمایندگان مجلس وجود دارد، بحث دانشگاه و دانشجو است، به همین خاطر ما دستور تشکیل دفتر نماینده مجلس برای ارتباط با دانشجویان را صادر کرده‌ایم.

حضرتی ادامه داد: ما می‌توانیم یک ارتباط تعریف شده‌ای با دانشگاه و عزیزان دانشجو داشته باشیم و اولین گام هم برای شروع این مورد با نامه‌ای به وزیر علوم، رئیس دانشگاه آزاد و وزیر بهداشت آغاز شده که به عنوان شروع کار و اعلام موجودیت چنین دفتری است.


او بیان کرد: اینجا دانشگاه است، باید اجازه دهند افراد بیایند و حرف‌هایشان را بزنند، تمام حضار در این جلسه افراد دانا و با سوادی هستند و قرار نیست حرف‌های من را موبه‌مو بپذیرند و قبول کنند.


وی افزود: دانشجویان عزیز در جریان باشند که چنین دفتری تأسیس شده است و انشاءالله با تمام توان و استفاده از تمام ظرفیت قانونی و فرصت‌هایی که به جهت نظارت بر اجرای قوانین در اختیار یک نماینده قرارگرفته است، انجام وظیفه کنیم.


به گفته حضرتی، این ارتباط یک ارتباط تازه نیست، اینکه ما بگوییم از همین دو هفته یا یک ماه گذشته شروع شده، خیر این طور نیست و من از همان ابتدا شخصیتی که برای خودم تعریف کرده بودم با دانشجو و دانشگاه عجین شده است.


مدیرمسؤل روزنامه اعتماد با بازگویی خاطره‌ای از مجلس سوم و چهارم به این موضوع اشاره کرد که مجلس چهارم هم برای دانشگاهیان ارزش ویژه‌ای قائل بود.


او ادامه داد: در مجلس آن زمان، شروع کار ما با دفاع از فعالیت‌هایی دانشگاه و دانشجویی بود. همچنین در روزنامه اعتماد سعی کردیم که  همیشه تریبونی در اختیار  دانشجوها باشد.


حضرتی با اظهار امیدواری و اعلام آمادگی نسبت به اینکه صفحه دانشگاهی بعد از عید نوروز در در روزنامه اعتماد ایجاد شود، گفت: این صفحه با مشارکت شما برای رفع مشکلات دانشگاه و دانشجویان ایجاد خواهد شد و از شما درخواست کمک و همکاری داریم.


او با اشاره به انتخابات مجمع انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی که ظهر آن روز برگزار شد، ضمن آرزوی موفقیت برای کسانی که «در تب‌و‌تاب شمارش آرا هستند»، اظهار کرد: من شما را درک می‌کنم چرا که چند دور نماینده مجلس بودم.



در انتخابات سال ٨٤ به کروبی گفتم شما رأی نمی‌آورید



این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: خاطرم هست در انتخابات سال ٨٤ شبي كه منزل دبيركل حزب اعتماد ملي بوديم، شب شمارش آرا بود و كاغذ بزرگي را پيش روي خودمان گذاشته و جدولي تنظيم كرده بوديم. آن زمان بنده به ايشان مي‌گفتم شما رأي نمي‌آوريد و او مخالف بود. ايشان در ١١ استان نفر اول شده بود. آن شب ٢٨ درصد دبيركل اعتماد ملي، آقاي هاشمي ٢٠ درصد و آقاي احمدي‌نژاد ١٨ درصد رأي داشت. ساعت ٥ صبح بود كه رفتيم كمي استراحت كنيم، وقتي بازگشتيم، ديديم كه رأي آقاي هاشمي و احمدي‌نژاد بالا آمده است.


حضرتی با بیان اینکه ما از ابتدای انقلاب با یک پارادوکس مواجه‌ هستیم، تأکید کرد: این پارادوکس نه فقط در بستر و مسیر اصلی انقلاب وجود داشت، بلکه گاهی افراد و جریان‌هایی که در حاشیه انقلاب بودند نیز به مسیر اصلی انقلاب تنه می‌زدند، ولی به گونه‌ای  بود که توانایی نداشتند در بستر اصلی آن قرار بگیرند و مسیر اصلی انقلاب را به حاشیه ببرند.


وی ادامه داد: از جمله راجع‌به دانشگاه، تعدادی از این حاشیه‌نشین‌ها که با اصل دانشگاه مخالف بودند، دانشگاه را به عنوان یک پدیده و دست‌آورد غربی که درون ساختار و نطفه‌اش و در همه مسیر‌اش چون از غرب آمده آن را چیزی جز نماد غرب‌زدگی نمی‌‌دانستند.


نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی درباره این افراد، تصریح کرد: این‌ها می‌گفتند، دانشگاه منشأ فساد است، لایه دوم کسانی بودند که دانشگاه را به عنوان یک موضوع اجتناب‌ناپذیر می‌دانستند و می‌گفتند، فقط یک فعالیت علمی صرف درونش وجود داشته باشد و بستر سوم که از خود شخص امام خمینی (ره)، رهبران اصلی انقلاب و کسانی که همچنان به آن تفکر اعتقاد دارند، معتقد بودند مثل همه جای دنیا دانشگاه هم به عنوان یکی از عوامل اساسی تحرک، نشاط، پویایی، نجات و اداره جامعه است.


مدیرمسئول روزنامه اعتماد یادآور شد: در دوران دانشجویی فعالیت‌های علمی و سیاسی در دانشگاه، باعث نشاط جامعه به عنوان موتور اصلی حرکت در آن می‌شود، به عنوان کسانی که نخبه جامعه به حساب می‌آیند و تجمعی دارند که در درونش تشکل‌هایی فعالیت می‌کنند و در غیر این صورت اگر قرار باشد تنهایی فعالیت کنند، هرکسی فقط سَرش در مشق و درس خود باشد، محتوایی نخواهد داشت.


وی ادامه داد: همانطور که در بیرون از دانشگاه احزاب باعث نشاط، تحرک، پویایی و زنده بودن جامعه شده و برای کادرسازی جهت فعالیت سیاسی نقش‌آفرینی می‌کنند، در درون دانشگاه نیز، تشکل‌های و جنبش‌های دانشجویی در طول زمان تأسیس دانشگاه این نقش را ایفا می‌کنند.


او تأکید کرد:  قبل از انقلاب با همه سخت‌گیری‌هایی که وجود داشت ولی جنبش و تشکل‌های دانشجویی همچنان زنده و پویا مسیر خودشان را طی می‌کردند و مقاطع سرنوشت‌ساز مثل انقلاب، دوم خرداد و همه تحولاتی که در جامعه جاری شد، با بررسی منشاء، نمره اول را به دانشگاه می‌دادند.



نقش اول دانشگاه در تحول ادبیات دوم خرداد



این فعال سیاسی اضافه کرد: در ادبیاتی که در دوم خرداد ایجاد شد، دانشگاه نقش اول را داشت و هر زمانی که به دانشگاه میدان داده شده است، همیشه تحول‌خواه بوده و این یک قدم رو به جلو است. ضمن‌آنکه دانشگاه افق دیداش روشن‌تر بوده و جامعه را به همراه خود و همراهی دانشجویان یک قدم به جلوتر می‌برد.


وی خاطرنشان کرد: بنابراین آن‌هایی که نگران این وضع هستند و فکر می‌کنند در آن تحول‌خواهی سهمی ندارند، سعی کردند که همچنان القا کنند، مسیر ما یکی است و با ما یکی بوده و مرید ما هستند.


حضرتی درباره همین موضوع افزود: جواب ما نیز مثبت است و اگر حرف، ‌نقد و انتقادی و مسیری که در پیش می‌گیرند در آن کارشکنی باشد به کار ما نمی‌آید.


این نماینده مجلس گفت: من متأسفم از این فضای دانشگاه و جامعه، نه نشاطی و نه تحرکی، یک فضای یخ زده و سرد در دانشگاه ما وجود دارد و جایی که باید نهیب بزند، ساکت است. ضمن‌آنکه شما در کاری فراتر از قانون یک مجموعه را کاملاً آزاد کرده‌اید و دست‌های یک مجموعه دیگر را کاملا بسته‌اید و می‌گویید، شما فقط اجازه دارید اینجا بایستید و تماشا کنید.


حضرتی با بیان اینکه بستن دست یک عده و دادن نقش تماشاگر صرف به آن‌ها جوابگو نیست، اظهار کرد: این قافله با این شیوه به مقصد نخواهد رسید، اگر دولت و حکومت جمهوری اسلامی می‌خواهد، نظامی پویا، سرزنده، با نشاط، همبسته و پیوسته داشته باشد و مثل سد آهنین در برابر توطئه بیگانگان ایستادگی کند و ملتی رشید، آگاه و پیوسته به هم داشته باشد، راهی ندارد به جزء اینکه در جامعه میدان را برای تمام انسان‌های فکور، اندیشمند، خلاق و توانمند باز کند.


وی تصریح کرد: امروز ما با این مشکل مواجه‌ایم که جمع زیادی از مدیران خوش فکر، اندیشمند، با تجربه و توانمند در این کشور نه به جرم براندازی یا جنگ مسلحانه بلکه به جرم بودن در یک طیف سیاسی خاص از مناسب دور مانده‌اند و به این ترتیب افراد کارنابلد و به اصطلاح نفرات آخر کلاس، مسئولیت‌های سنگین‌تر از توانشان را به دوش می‌گیرند و طبیعتاً نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.


وی با ذکر مثالی ادامه داد: به طور مثال، در همین دولت، من امروز در جلسه‌ای به بررسی عملکرد سه سال اول دولت مرحوم آقای هاشمی پس از هشت سال جنگ و سه سال اول دولت آقای روحانی پس از سال هشت سال ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد که شبیه به جنگ بود، پرداختم و این نتیجه حاصل شد که مجموع رشد در سه سال اول دولت سازندگی، 32 درصد بود ولی در سه سال اول دولت تدبیر و امید به 6 درصد هم نمی‌رسد.


حضرتی دلیل این امر را پایین آمدن بهره‌وری دانست و افزود: ما با فقدان سرمایه‌گذاری روبه‌رو هستیم، زیرا با افزایش وحشتناک فساد و پوسیدگی مواجه‌ایم، فسادی که به معنی این است به طور مثال، قبلا شما با 60 لیتر بنزین می‌توانستید 80 کیلومتر رانندگی کنید، ولی الان با همان 60 لیتر می‌توانید 20 کیلومتر برانید!


مدیرمسئول روزنامه اعتماد یادآور شد: تمام تار و پود سیستم ما متأسفانه به خاطر وجود افراد ضعیف و نبود رقابت غرق در فساد است، نبود رقابت به این معناست که فی‌المثل یک تیم فوتبال به تنهایی وارد زمین شود و هیچ رقیبی نداشته باشد، آیا می‌توان اسم این را بازی و رقابت گذاشت؟



باید به توصیه رهبری بیشتر عمل کنیم



حضرتی تأکید کرد: به‌رغم تأکید مرتب و مستمر مقام معظم رهبری، ما هنوز نتوانسته‌ایم در دانشگاه‌ها کرسی‌های آزاد‌اندیشی ایجاد کنیم و دلیل آن نیز این است که مثلا نهادی مثل انجمن اسلامی وقتی می‌خواهد مهمانی را دعوت کند تا حرف بزند، کمیته‌ای سه نفره تشکیل می‌شود که گزینه‌ها را یکی یکی رد می‌کند! و آن وقت این نهاد فقط می‌تواند بین تعداد محدودی مهمان انتخاب کند که برای آن عده هم، چه در زمان و چه در مکان و چه در محتوای برنامه باید روندهای عجیب و غریبی طی شود و این امر اصلاً صحیح نیست.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی، در این زمینه گفت: اینجا دانشگاه است، باید اجازه دهند افراد بیایند و حرف‌هایشان را بزنند، تمام حضار در این جلسه افراد دانا و با سوادی هستند و قرار نیست حرف‌های من مو به مو را بپذیرند و قبول کنند، آقایان باید بگذرانند که افراد حرف‌هایشان را بزنند و این حضار بفهمند و ارزیابی کنند و تصمیم بگیرند که کدام دیدگاه بهتر است.


حضرتی در ادامه، با بیان اینکه صدا و سیما قادر نیست که همه از تفکرات و سلیقه‌ها برای مناظره و صحبت دعوت کند، اظهار کرد: در این سازمان، فقط افراد محدودی اجازه حضور در آن را دارند و به این ترتیب تعداد زیادی از افراد صاحب‌نظر و کارآمد این مملکت تریبونی برای ایراد دیدیگاهای‌شان ندارند.



همیشه مرا از آخرت می‌ترساندند!



وی در بخش دیگر سخنان خود به ریاست قبلی دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و گفت: ما درمورد دانشگاه علامه طباطبائی، مطالب زیادی را در زمان ریاست قبلی نوشتیم، به‌طوری‌که رئیس قبلی هر جا بنده را می‌دید، گلایه می‌کرد و من را از آخرت می‌ترساند! ولی ما اعتقاد داشتیم که باید این حرف‌ها را باید بزنیم، زیرا برای ما جای سؤال داشت که به‌راستی هدف انقلاب اسلامی و پیام امام خمینی (ره) این بود که بین دختر و پسر و میان کلاس‌ها دیوار بکشیم و یا انجمن اسلامی را تعطیل کنیم، یا دانشجویان را مدام به کمیته انضباطی بفرستیم؟ طبق شنیده‌های من 175 نفر از دانشجویان این دانشگاه در آن زمان در کمیته انضباطی پرونده داشتند.


مدیرمسئول روزنامه اعتماد اضافه کرد: وقتی من روزنامه‌نگار، هر روز باید به دادگاه بروم و دستم بِلرزد که نباید از فلان فرد مطلب بگیرم و فلان مطلب را حذف کنم و یا شمای دانشجو بخواهید برای فعالیت سیاسی‌تان، هر روز هزینه بدهید، در نهایت به نقطه‌ای می‌رسید که به خود می‌گویید که «مگر سرم درد می‌کند» که این همه هزینه بدهم و آخرش اگر اجازه بدهند که فارغ‌التحصیل بشوم، جایی به من شغل ندهند و یا اجازه ادامه تحصیل را از من بگیرند، و نتیجه این تفکر می‌شود 10 میلیون مهاجر و رتبه اول مهاجرت در دنیا که اکثرا هم نخبه‌اند.


حضرتی با بیان اینکه متأسفانه این شیوه از مملکت داری صحیح نیست، افزود: دانشجو باید امنیت داشته باشد و برای فعالیت سیاسی‌اش تشویق بشود، ما نسبت به تعداد دانشجویان‌مان تعداد کمی فعال سیاسی داریم که همان ها را هم با دیدگاه اجتنابی و سلبی محدود می‌کنم و کار به جایی می‌رسد که بقیه هم می‌گویند چرا وارد این بازی‌ها شوم و به تحصیل و زندگی و کارهای دیگرشان که زیاد هم خوب نیستند، می‌پردازند.


وی ادامه داد: این در حالی است که نظام جمهوری اسلامی، مبتنی بر تفکر و اندیشه امام راحل، دانشجویی که دغدغه سیاسی، دینی و اجتماعی دارد، می بایست تشویق شود. به طور مثال چندین سال پیش دفتر تحکیم وحدت درخواست راهپیمایی در 13 آبان را داد که دولت مخالفت کرد و من به وزیر کشور گفتم این چه دیوانگی است که به جای اینکه آنها را تشویق کنید، مجوز هم برایشان صادر نمی‌کنید؟



می‌خواهیم یار «دوازدهمی» برای دانشجویان باشیم



وی حرکت زیر چتر قانون، رقابت‌پذیری و وجود امنیت را سه مسئله مورد تأکید جناح خود دانست و گفت: برای یک حکومت مقتدر که در سطح دنیا حرف دارد و در سطح منطقه جزو قدرت‌های اساسی و تعیین کننده به حساب می‌آید، نباید برای دانشجویان مشکلات امینتی ایجاد شود.


وی افزود: ما در مورد قضیه آرش صادقی هم به رئیس قوه قضائیه نامه نوشتیم و هم یاداشت‌های زیادی در روزنامه اعتماد چاپ کردیم که چرا وقتی دانشجویی حرفی هر چند تند و غیرقانونی می‌زند، ما در همان قدم اول زندانی‌اش می‌کنیم؟ ما می‌توانیم در صورتی که برای طرف مقابل احترام قائلیم و فکر و استدلال خود را قوی‌تر می‌دانیم با او صحبت و بحث اقناعی بکنیم.


وی با بیان اینکه ما باید در روش‌هایمان تجدید نظر کنیم، گفت: بنده برنامه‌ام این است که در دفاع از از فضا و حریم مقدس دانشگاه، برای دانشجویان امنیت و فضای رقابتی ایجاد کرده و برای دادن مجوزهای قانونی برای تشکل‌ها و نشریات دانشجویی که قانون و آیین‌نامه‌هایی مشخص برای آن وجود دارد، گرفتن نشریه برای دانشجو وجود دارد، قدم برداریم و آن نامه شروعی برای یک حرکت مستمر است که در ادامه کار نیازمند هم‌فکری و ارائه پیشنهادات و تذکرات و انتقادات شما است تا ما بتوانیم به قول معروف یار دوزادهمی برای شما باشیم.



کسی حق ندارد به نیروهای انقلابی در دانشگاه حمله کند 



حضرتی در مورد صحبت‌های برخی از افراد در جامعه نسبت به دانشگاه، گفت: خیلی جای نگرانی نیست و شما بگذارید آنها حرفشان را بزنند، ولی اینکه آنها می‌گویند که کسی نباید به نیروی‌های انقلابی حمله کند باید گفت اصلا کسی نمی‌خواهد و قصد ندارد که به این افراد حمله کند.


وی درباره همین موضوع اذعان کرد: اصلاً مرام و آیین ما و دوستان ما چه در دانشگاه و چه در مجلس حمله به نظرات دیگران نیست، برخلاف طرف مقابل که حملات زیادی را به دیگر نهاد‌ها داشته‌اند، چند نمونه سراغ دارید که ما کسی را مورد حمله قرار داده باشیم؟ ما از این دوستان می‌خواهیم که اگر قصد ندارند در برداشته شدن این موانع ما را یاری کنند، لااقل شر نرسانند و اجازه بدهند ما در راستای قانون و از راه درست به برداشتن موانع راه فعالیت‌های دانشجویی تلاش کنیم.


مدیرمسؤل روزنامه اعتماد با اشاره به ارسال نامه‌‌ای برای وزیر علوم جهت توجه به خواسته‌ها و مشکلات دانشجویان، گفت: اگر از این طریق جواب مناسبی دریافت نکنیم، اقدامات بعدی طرح سوال و استیضاح وزیر است که بنده کاملاً در این راه استوار هستم.


الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به اعضای انجمن اسلامی گفت: بنده خیلی خوشحالم که همزمان با انتخابات شما در خدمتتان بودم، و برایتان آرزوی موفقیت دارم و فکر می‌کنم ارتباطات ما نباید به پشت این میز، تریبون، سخنرانی و پرسش و پاسخ خلاصه شود و علاوه بر این ها ما باید جلسات مستمری را با دوستان خود در دانشگاه داشته باشیم.


وی افزود: همچنین من از شما می‌خواهم که انتظاراتتان از مجلس، فراکسیون امید، دولت و دیگران را متناسب با شرایط روز بیان کنید، زیرا ما از یک جنگ وحشتناک بیرون آمده‌ایم، اتفاقاتی که در سال 88 در کشور افتاده، باعث شد، تخربیات وحشتناکی صورت بگیرد و کل مملکت ضرر کند و اکنون این مسئله به مرور در حال عادی شدن است و ما در مرحله ای هستیم که صبر و حرکت عاقلانه و همچنین مطالعه و داشتن ذهنی پربار لازمه ضروری گذار از آن است.


 سایر تصاویر:


عکس: افشین عزیزی-عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار