۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ۱۳:۱۷
کد خبر: ۷۴۵۴۵
efttahyeerahyannor95 (25)

نشست «هم‌اندیشی با موضوع زن و خانواده نظام»، یکشنبه 16 اسفندماه در سالن شورای ریاست دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این نشست، حجت‌الاسلام صادق اکبری‌اقدم، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علامه طباطبائی و حسین سلیمی، رئیس این دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند.



نقش‌آفرینی جدی حضرت زهرا (س) در جایگاه همسری



رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: حدود هفت تا هشت صفحه از کتاب «انسان 250 ساله» که به توصیف بخشی از زندگی اجتماعی حضرت زهرا (س) اختصاص دارد، نکات جامع و کاملی در آن گنجانده شده که خوب است، خانم‌ها حتی یک‌بار هم شده آن را مطالعه کنند و با نگاه ژرف و عمیق رهبر انقلاب در حوزه زندگی این بزرگوار آشنا شوند.


اکبری‌اقدم با اشاره به بخشی از بیانات رهبر انقلاب از کتاب «انسان 250 ساله»، گفت: در بخشی از این کتاب که مربوط به ماجرای شعب ابی‌طالب است و محدودیت‌هایی که در این دوران بر پیامبر اسلام تحمیل می‌شود، نقش چشم‌گیر و پررنگ دختر پیامبر اسلام (ص) را به خوبی می‌بینیم و به ویژه اینکه در این دوران پرفشار، پیامبر اکرم (ص)، حضرت خدیجه و ابوطالب را از دست داد.


وی افزود: حضرت فاطمه زهرا (س) در دوران تحریم پیامبر (ص) در شعب ابی‌طالب به روایات متعددی، سن‌های مختلفی برای او ذکر شده است و از 6 سال، 8 سال و برخی تا 12 سال سن را هم برای حضرت نام برده‌اند.


اکبری‌اقدم ادامه داد: نقش‌آفرینی جدی حضرت زهرا (س) در جایگاه همسری و پس از آن در نقش مادری و تربیت فرزندان به شکلی درخشان به چشم می‌آید چرا که او در هر نقشی به صورتی عالی حضور دارد.



به جای 8 مارس از حضرت زهرا (س) به عنوان یک الگو مناسب یاد کنیم


وی با اشاره به در پیش رو بودن 8 مارس، «روز جهانی زن»، تأکید کرد: خوب است به جای جدی گرفتن 8 مارس و به ویژه دامن زدن به این روز در رسانه‌ها و فضای مجازی از حضرت زهرا (س) به عنوان یک الگو مناسب یاد کنیم.


رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: روزهایی مانند 8 مارس، الگوهای مورد نظر قشری از زنان و برخی از فمنیست‌ها را دنبال می‌کند و منافع آنان را در پی دارد که این نوع از افکار چندان تشابهی به دنیای ما ندارد و ما نباید به خصوص در سطح جوانان به این الگوها دامن بزنیم.




تعبیری که شیعه، سنی و همگان در مورد آن اتفاق نظر دارند، این است که پیامبر اسلام (ص) از حضرت زهرا (س)، دختر خود با نام «ام ابیها» یاد می‌کرده است و این از جایگاه ویژه آن حضرت و نقش‌آفرینی پررنگ او برمی‌آید.



وی اضافه کرد: ما باید تمام تلاش خود را به کار ببریم تا زندگی حضرت زهرا (س) را الگو جلوه دهیم چرا که او در حقیقت الگویی بسیار مناسب بوده و خوب است که درباره زندگی پربار آن حضرت بیشتر بخوانیم.


اکبری‌اقدم افزود: با توجه به سیاست‌های رهبر انقلاب در حوزه خانواده و زنان، می‌توان از دل زندگی حضرت زهرا (س) الگویی مناسب در جایگاه خانواده استخراج کرد که سرمشقی برای ما و الگویی مناسب برای انتقال به جوانان باشد.



حضور پررنگ حضرت زهرا (س) در جایگاه و نقش‌آفرینی حوزه اجتماعی


وی افزود: تعبیری که شیعه، سنی و همگان در مورد آن اتفاق نظر دارند، این است که پیامبر اسلام (ص) از حضرت زهرا (س)، دختر خود با نام «ام ابیها» یاد می‌کرده است و این از جایگاه ویژه آن حضرت و نقش‌آفرینی پررنگ او برمی‌آید.



اکبری‌اقدم با اشاره به جایگاه و نقش‌آفرینی حضرت زهرا (س) در حوزه اجتماعی و حضور پر رنگ او، اظهار کرد: به تعبیر زنان بزرگ و صاحب‌نام به‌ویژه صاحب‌نظران در حوزه زنان و خانواده، بانوان می‌توانند در نقش‌های مختلفی در جامعه حضور داشته باشند و به خوبی از عهده آن برآیند.


وی تأکید کرد: افرادی بوده‌اند که خانه‌داری و سایر نقش‌های داخل خانه را به خوبی ایفا کرده‌اند و از سوی دیگر نیز در اجتماع حضور فعالی داشته‌اند و استاد دانشگاه یا حوزه بوده و یا مقام‌های ریاستی و یا مسئولیت‌های مهم کشور را به خوبی اداره کرده‌اند.


رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد: این نقش‌آفرینی‌ها به خوبی با هم قابل جمع‌زدن هستند و دیده‌ایم که می‌توان مجموع این مسئولیت‌ها را با هم انجام داد و به خوبی از عهده آن‌ها برآمد.



رئیس دانشگاه علامه دغدغه بسیار زیادی برای تحول در علوم انسانی دارد


وی با اشاره به اوایل آشنایی با رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: ضمن آشنایی با دکتر سلیمی، قصد داشتم از تحول علوم انسانی با او صحبت کنم اما در کمال خرسندی مشاهده کردم که او بسیار زیاد دغدغه این موضوع را دارد که این مسئله بسیار من را خوشحال کرد که امیدوار هستم بتوانم نقشی در این زمینه داشته باشم.


اکبری‌اقدم اظهار کرد: در بحث بنیادین علوم انسانی و یا مسئله‌های در حوزه‌های تحولی با مشورت گرفتن از استادان و ریاست دانشگاه و برخی از نخبگان دانشگاهی و حوزوی به این نتیجه رسیدیم که در برخی از حوزه‌های علوم انسانی جدی‌تر کار کنیم که یکی از این حوزه‌ها زن و خانواده است.


وی افزود: در راستای کار در حوزه زنان و خانواده به پیشنهاد مشاور ریاست دانشگاه در حوزه زنان و خانواده، خانم غفاری، مقدمات این نشست را در واحد خواهران دفتر نهاد رهبری فراهم کردیم.


اکبری‌اقدم با ابراز امیدواری از برقراری این چنین جلسات و نشست‌هایی اظهار کرد: باید پس از برگزاری نشست‌های این چنینی بتوانیم خروجی مناسبی داشته باشیم که در حوزه زنان و خانواده چه نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها و به خصوص دانشگاه‌های علوم انسانی می‌توانند داشته باشند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار