۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ۱۶:۰۹
کد خبر: ۷۴۱۵۶
Taghdir az Daneshjooyan nomoone- 95 (11)

حسین سلیمی در جمع دانشجویان نمونه دانشگاه علامه طباطبائی ضمن قدردانی از آنها، تمامی دانشجویان را فرزندان دانشگاه خواند و گفت: هدف ما این است در چشمان درخشان این دانشجویانی که در این دانشگاه درخشیدند، بنگریم و به آنها افتخار کنیم، البته در بین سه دسته دانشجو، همیشه دسته ای حضور دارند که بدون تدبیر، سعی دارند با جنجال‌سازی جایگاه مطلوب را برای خودشان درست کنند.


به گزارش عطنا، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی امروز، دوشنبه 16 اسفندماه در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه دانشگاه علامه طباطبائی در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری اظهار کرد: مسئولان دانشگاه به تمامی دانشجویان مانند فرزندان خودشان نگاه می‌کنند.


وی افزود: همین فرزندان در دانشگاه به چند گروه تقسیم می‌شوند و یکی از گروه‌هایی که می‌شود به آنان افتخار کرد دانشجویان نمونه و شایسته تقدیر هستند که در این جلسه حضور دارند.


سلیمی تصریح کرد: هدف ما این است در چشمان درخشان این دانشجویانی که در این دانشگاه درخشیدند، بنگریم و به آنها افتخار کنیم.


وی با بیان اینکه دانشجویان نمونه و شایسته تقدیر در واقع محصول تمام تلاش‌های دانشگاه هستند، گفت: به رغم تمام مشکلات، محدودیت‌ها و کاستی‌های که در دانشگاه‌های کشور ما وجود دارد، شما دانشجویان نمونه توانستید، استعدادهای خودتان را به نمایش گذاشته و موجب سربلندی استادان و مسئولان دانشگاه شوید.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه واقعا برای ما جای خوشحالی، افتخار و سربلندی است که چنین دانشجویانی در دانشگاه داریم، اضافه کرد:  بارها این موضوع را گفته‌ام که مسئولان در حوزه آموزش عالی ممکن است بیشترین وقت خود را صرف دانشجویانی کنند که به نوعی دارای مشکلات خاص هستند که معمولاً دردسر و گرفتاری برای دانشگاه ایجاد می‌کنند.


وی با بیان اینکه مظلوم‌ترین دانشجویان ما در دانشگاه دانشجویان نمونه هستند، گفت: شما دانشجویان نمونه محصول زندگی چند ساله در دانشگاه به حساب می‌آیید که به‌رغم تمام کاستی‌ها، دشورای‌ها و مشکلات توانستید، جایگاه مناسبی را برای خودتان و دانشگاه در سطح جامعه کسب کنید.


سلیمی با اشاره به اینکه دوره سخنرانی‌های یک‌طرفه گذشته است و سخنران فقط باید نکات جدید و نکته‌های لازم را بیان کند، افزود: در فضای دوستانه با دانشجویان است که من احساس صمیمیت بیشتری می‌کنم.


وی یادآور شد: به طور کلی همه کسانی که به دانشگاه می‌آیند و یا در فعالیت‌های اجتماعی خارج از دانشگاه شرکت می‌کنند، می‌خواهند به امتیازاتی برسند و خود را از دیگران ممتاز و جایگاه تازه‌ای برای خودشان فراهم کنند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه این افراد از چند مسیر و الگو برای رسیدن به جایگاه مورد نظر خود استفاده می‌کنند، گفت: نمی‌دانم چرا در جامعه ما و برخی جوامع دیگر گروهی هستند که تمام تلاش آن‌ها این است که با جنجال‌سازی این جایگاه را برای خودشان درست کنند.


وی افزود: در جامعه دانشگاهی خودمان، دو گروه متخصص داریم یک گروه متخصص در ایجاد جنجال و یک گروه نیز متخصص در فرونشاندن جنجال هستند و آنان از این راه جایگاه اجتماعی برای خودشان درست کرده‌اند.


سلیمی اذعان کرد: بالاخره این جایگاهی است که این افراد می‌توانند به شیوه‌های مختلف و بهانه‌های گوناگون برای خودشان ایجاد کنند در حالی که هیچ هدف والایی از راه جنجال‌آفرینی به نتیجه نمی‌رسد.




نمی‌دانم چرا در جامعه ما و برخی جوامع دیگر گروهی هستند که تمام تلاش آن‌ها این است که با جنجال‌سازی جایگاه مطلوب را برای خودشان درست کنند.



وی با بیان اینکه چندی پیش یکی از رشته‌های دانشگاهی با مشکلی مواجه شده بود و «یک عده‌ای نیز شروع به جنجال‌سازی در این زمینه کردند»، گفت: در این زمینه گفتم نمی‌توان با جنجال یک رشته دانشگاهی را احیا کرد، درصورتی که برای برطرف کردن این مشکل به استدلال، گفت‌و‌گو و تدبیر مدیریتی نیاز دارد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی درباره همین موضوع خاطرنشان کرد: بعد که با تدابیر مدیریتی این رشته احیا شد باز عده‌ای با جنجال‌سازی برای این رشته مشکل ایجاد کردند که این روشی برای به‌دست‌آوردن جایگاه اجتماعی و ممتاز کردن خود است.


 وی با بیان اینکه عده‌ای نیز چه در داخل و چه در خارج از دانشگاه با چنگ زن و متصل کردن خودشان به شبکه اجتماعی قدرت می‌خواهند برای خود جایگاه اجتماعی کسب کنند، گفت: در این مدت مدیریت سه سال و نیم در دانشگاه علامه طباطبائی به طور متعدد با این قبیل موارد مواجه شدم.


سیلمی با اشاره به اینکه استاد برای نمره دادن با کسی حب و بعضی ندارد و همه در معرض یک امتحان و آزمون قرار می‌گیرند، افزود: وقتی دانشجوی در امتحان مردود می‌شود،‌ مقام‌ها و مسئولان کشوری را روی سر بنده خراب کرده تا نمره‌اش را بگیرد و این نیز به شکل‌های مختلف در جامعه ما دیده می‌شود که این نمونه عینی چنگ زدن و استفاده کردن از شبکه قدرت برای به دست آوردن امتیازات اجتماعی است.



وی یادآور شد: وقتی فردی می‌خواهد عضو هیئت علمی ‌شود، باید گزینش شود و اگر در امتحان استادن قدیمی دانشکده قبول نشد و او را نپذیرفتند، خب نپذیرفتند! پس استانداردهای لازم را ندارد و آن وقت تمام این شبکه‌های قدرت فعال می‌شوند تا یک نفر وارد دانشگاه بشود یا نشود!


سلیمی با بیان اینکه گروه دوم همین افرادی هستند که می‌خواهند با استفاده از شبکه‌های قدرت، ممتاز شوند، افزود: ولی یک گروه سومی نیز وجود دارد که هر چه اتفاق مثبت در جامعه ما رُخ داده است متکی به آن‌ها است و آن هم گروه شایستگان هستند.


وی گفت: این افراد کسانی هستند که نه وارد جنجال می‌شوند و نه به دنبال سوء استفاده از شبکه‌های قدرت هستند، بلکه با اثبات توانایی‌ها و شایستگی‌های خودشان می‌خواهند، جایگاه ممتازی برای خود به‌دست آورند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: به‌دست‌آوردن جایگاه ممتاز توسط این گروه اصلاً یک امر ضد ارزشی نیست و حتماً امثال این افراد به جامعه دانشگاهی آمده‌اند تا جایگاه ممتازی پیدا کنند و پیدا کردن جایگاه ممتاز در جامعه و در نزد خداوند و برای خدمت به مردم بسیار هم ارزشمند است.


وی با بیان اینکه پیدا کردن جایگاه ممتاز در نزد خداوند هدف اصلی اصلی جامعه اسلامی است، گفت: عده‌ای هستند که همیشه با اثبات توانایی‌های خودشان و به با به دست‌آوردن ویژگی‌های علمی، اخلاقی و تلاش‌های فرهنگی خودشان می‌خواهند به موفقیت برسند و این افراد کسانی جزء همین جمع حاضر نیستند که برای دانشگاه افتخار می‌آفرینند.


سلیمی افزود: اگر بخواهیم در این زمینه مثالی بیان کنم همین دانشجویانی که در انجمن‌های علمی-دانشجویی و کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی که در عرصه‌های مختلف کشوری برای دانشگاه رتبه کسب کرده‌اند، همان آنها نیز دانشجوی نمونه می‌شوند و ما آنها را به عنوان سند افتخار دانشگاه در جامعه دانشگاهی کشور ارائه می‌کنیم.


وی با بیان اینکه همین دانشجویان نمونه هستند که ایده‌هایی را ارائه داده که می‌تواند به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شود، تأکید کرد: این شرکت‌های دانش‌بنیان گونه دیگری از اشتغال، کارآفرینی و رشد را در جامعه ما معنا می‌دهند و به همین دلیل است که شما گروه سوم دانشجویان برای ما و جامعه دانشگاهی قابل افتخار هستید.


سلیمی اذعان کرد: اینکه می‌گویم دانشجویان نمونه برای جامعه دانشگاهی قابل افتخار هستند اصلاً تعارف و ابلاغ نیست و حتمآً پدر و مادرها و استادان‌تان همانند مسئولان دانشگاه به وجود دانشجویانی مثل شما به خود می‌بالند و این یک نقطه اوج در زندگی آن‌ها است که موفقیت فرزندان و دانشجویان خود در عرصه علم و دانش ببینند.


وی افزود: به دلیل همین موفقیت‌ها است که فکر می‌کنیم دانشجویان نمونه دانشگاه می‌توانند به عنوان الگو برای سایر دانشجویام مطرح شوند و مسئولان نیز باید این زمینه را برای آنان فراهم کنند.


به گفته، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی یکی از انتقادهایی که به مسئولان این دانشگاه وارد است این بوده که تمان انرژی، توان و وقت خود را برای بخش کوچکی از دانشجویان دانشگاه که جنجال‌سازی می‌کنند و یا مشکلات آموزشی دارند، اختصاص می‌دهند.


وی با بیان اینکه بسیاری از این دانشجویان جنجال‌ساز و مشکل‌آفرین با واسطه‌های زیاد، تمام وقت، فکر و اندیشه مسئولان دانشگاه را می‌گیرند، گفت: به یک‌باره از خواب بیدار می‌شویم و می‌بنیم ده‌ها دانشجوی نمونه، ممتاز، فرهیخته و «همه‌چیز تمام» داریم که اصلاً وقت نکردیم به آن‌ها برسیم و جایگاه واقعی برای این دانشجویان در دانشگاه ترسیم کنیم.


سیلمی با اشاره به اینکه این جلسه به نوعی بیدار کردن ما از این اصطلاح خواب نیز هست، اظهار کرد: یا بهتر است بگوییم این جلسه برای خارج کردن ما از دور باطل و ارئه خدمات بهتر به دانشجویان نمونه و ممتاز است.


وی افزود: از همکاران و مسئولان دانشگاه که برخی در این جلسه حضور دارند و برخی نیز حضور ندارد که باید هماهنگ شوند، می‌خواهیم شرایطی را ایجاد کنند که اگر بقیه جامعه به فکر نیست ما حداقل در درون دانشگاه خودمان از وجود این دانشجویان نمونه استفاده کنیم.



سلیمی با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌هایی که دانشگاه علامه طباطبائی در دست اقدام داشت ولی تاکنون موفق یه اجرای آن نشده‌ایم، آموزش‌های مهارتی است، گفت: در فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و فوق برنامه، فعالیت‌های پژوهشی شامل هسته‌های پژوهشی و واگذاری طرح‌های کلان مربوط به آن باید از دانشجویان نمونه دانشگاه استفاده کنیم.


وی خطاب به سلیمی‌بجستانی و همکاران او در معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی و اجتماعی، معاونت پژوهشی و رؤسای دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبائی که در جلسه حضور داشتند، گفت: از شما مسئولان می‌خواهم که از توان و انرژی این دانشجویان نمونه و برگزیده حداقل تا زمانی که در دانشگاه حضور دارند، در بخش‌های مختلف استفاده و آنها را به دانشجویان دیگر معرفی کنید.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه ای کاش آقای قاضی‌نوری، رئیس مرکز رشد و فناوری علوم انسانی و اجتماعی در این مراسم حضور داشتند، اظهار کرد: مرکز رشد دانشگاه کمتر از یک ماه است که راه‌اندازی شده و در آینده‌ای نزدیک نیز با مستقر شدن شرکت‌های مختلف در آن کار خود را شروع می‌کنند.


وی با اشاره به اینکه این مرکز جای پرورش دادن ایده‌های جدید است، گفت: ایده‌های جدید منجر به ایجاد کارآفرینی می‌شود و مطمئن هستیم هیچ‌کس بهتر از این دانشجویان نمونه، نمی‌توانند چنین ایده‌هایی داشته باشند. ضمن‌آنکه اگر دانشجویی ایده‌ای داشت که شرایط را احراز کند دانشگاه مکان، حمایت مالی و امکانات در اختیار او قرار می‌دهد.


سلیمی در پایان با اشاره به اینکه حضور در جمع دانشجویان نمونه موجب دلگرمی، شادابی و امیدواری بنده شده است، خاطرنشان کرد: آرزوی موفقیت برای شما دانشجویان برگزیده در تمام عرصه‌های علمی، اجتماعی و زندگی را داریم.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار