۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ۱۲:۴۵
کد خبر: ۷۳۹۵۰
ayatolah seyed mohamad gharvi ghorvi

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه بر تقویت روحیه نقدپذیری در حوزه علوم انسانی تأکید کرد و گفت: انجام کارهای انفرادی و پراکنده منجر به تحول در علوم انسانی واسلامی سازی نمی‌شود.


به گزارش عطنا، آیت الله سید محمد غروی در حاشیه نخستین هم اندیشی سرآمدان حوزه علوم انسانی و اسلامی که طی هفته گذشته به همت بنیاد نخبگان استان قم برگزار شد، در گفت‌وگو با مهر، گفت: علم گسترده‌تر از آن است که کسی بتواند نسبت به همه شئون آن اجتهاد پیدا کند.


استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه باید از هر علمی احسن و برگزیده آن را دریافت کنیم، اظهار کرد: پژوهشگر حوزه علوم انسانی باید در دایره فعالیت خود متمرکز و متقن باشد.


آیت الله غروی با اشاره به اینکه طرح تحول و بازنگری علوم انسانی از سال ۶۰ آغاز شده است، گفت: فرایند ایجاد تحول و اسلامی سازی علوم انسانی در طول انقلاب اسلامی بسیار پر فراز و نشیب و متنوع بوده و در برخی از مواقع قابل تأمل است.


وی نقش نخبگان و سرآمدان دانشگاهی و حوزوی قم را در حرکت به سوی بازسازی علوم انسانی بسیار مهم و حیاتی ارزیابی کرد و گفت: ظرفیت‌های علمی و محتوایی نخبگان حوزوی و دانشگاهی شهر مقدس قم برای تحول در علوم انسانی غیر قابل انکار و تأثیرگذار است.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزاری هم اندیشی‌هایی با عناوین طرح تحول و اسلامی سازی علوم انسانی را بسیار مفید و ضروری دانست و گفت: بنیاد نخبگان به عنوان معرف و حامی استعدادهای برتر علمی باید نشست‌ها و میزگردهای منظم و هدفمندی را در حوزه علوم انسانی برگزار کند.




موازی‌کاری؛ پاشنه آشیل توسعه علوم انسانی


آیت الله غروی با تشریح وظایف و فعالیت‌های بنیاد نخبگان اضافه کرد: هدف و وظیفه بنیاد نخبگان راه اندازی مراکز پژوهشی نیست و فقط باید حامی ایده‌ها و اندیشه‌های پیش برنده باشد.


وی ماهیت و برآیند نخستین هم اندیشی سرآمدان حوزه علوم انسانی را بسیار مثبت و مفید ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه برخی از مدیران و مجریان حوزه علوم انسانی از جنس و همراه محتوای این علوم نیستند.


استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه گروه‌های مختلف علمی و پژوهشی در قم در حوزه علوم اسلامی کار می‌کنند، گفت: اغلب این فعالیت‌ها خوب و سازنده است اما مشکل این است که نبود هم افزایی و اشتراک گذاری اندیشه‌ها و داشته‌های علمی و تحقیقاتی، سبب موازی کاری و پراکنده کاری شده است.


آیت الله غروی بر لزوم انجام کارهای مشترک میان استادان و نخبگان حوزه تأکید کرد و گفت: امروزه فرهنگ دنیا را علوم انسانی طراحی و مدیریت می‌کند.


وی با اشاره به نقش رسانه و برنامه‌های هنری در ایجاد فرهنگ و روش‌های زندگی در جوامع اضافه کرد: واقعاً برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی و تخصصی میان صاحبان اندیشه‌های اسلامی و غیر اسلامی و ایجاد تضارب آرا یک ضرورت مهم است.




متأسفانه بسیاری از دانش آموزان و معلمان و خانواده‌ها علوم انسانی را دروس حفظی بدون نیاز تعقل و تفکر می‌دانند



استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ظرفیت‌های حوزه علمیه در تأثیرگذاری و ایجاد راهکارها و رهیافت‌ها در حوزه علوم انسانی را مهم دانست و گفت: انجمن‌های علمی حوزه ظرفیت‌های بی شماری در جهت دهی و رشد و تعالی حوزه علوم انسانی دارند.


وی با اشاره به دغدغه برخی از نخبگان حوزه علوم انسانی از نبود فضای امن برای نقد و نظر علمی در حوزه علوم انسانی، گفت: تا زمانی که موضوعی به بحث و چالش کشیده نشود بستر رشد و تعالی نمی‌یابد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه باید شخصیت و جایگاه علوم انسانی از سطح مدارس ارتقا یابد، گفت: متأسفانه بسیاری از دانش آموزان و معلمان و خانواده‌ها علوم انسانی را دروس حفظی بدون نیاز تعقل و تفکر می‌دانند.


آیت الله غروی تشکیل تیم نیازسنج، حضور و پیوند بنیاد نخبگان با سرآمدان دانشجویی و دانشگاهی، ایجاد قطب‌های تخصصی با توجه مزیت‌های علمی دانشگاه‌ها، ترویج روحیه انتقادی، ایجاد بانک اطلاعاتی، معرفی و تقویت سرآمدان در حوزه علوم انسانی را از جمله مهم‌ترین راهکارهای رشد و تعالی و اسلامی سازی علوم انسانی معرفی کرد.




تحول در علوم انسانی کار مشترک حوزه و دانشگاه


وی توجه به تاریخچه و سیر تحولات و تطور طرح تحول علوم انسانی در چند دهه اخیر را مهم ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از مسئولان تاثیرگذار نظام از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود حوزه علوم انسانی اطلاع کافی ندارند.


عضو جامعه مدرسین با تأکید بر اینکه تنها کسانی می‌توانند مدعی و همراهی کننده اسلامی سازی علوم انسانی باشند که محقق و دریافت کننده محتویات حوزه و دانشگاه باشند، گفت: کسی که فقط در دانشگاه و یا صرفاً در حوزه کار کرده است نمی‌تواند نقش چندان معتبر و مثبتی در طرح تحول علوم انسانی داشته باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار