۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ۱۸:۱۶
کد خبر: ۷۰۶۷۸
ghanbari

علیرضا قنبری، مسئول خانۀ نشریات دانشگاهی دانشگاه علامه در مصاحبه با عطنا با مقایسه وضعیت نشریات دانشجویی ریاست فعلی و دوره‌های قبلی دانشگاه، گفت: ما در دوره‌های قبل، نظارت پیش از چاپ داشتیم اما در این دوره طبق آیین‌نامه این نوع نظارت به آن معنی که قبلاً بود دیگر وجود ندارد.


محمدصالح فرح بخش- عطنا: خانه نشریات دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبائی طی فراخوانی از مدیران مسئولی که تمایل به همکاری در کمیته نظارت بر انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه دارند، دعوت کرده است که برای ثبت‌نام اقدام کنند. برای دریافت اطلاعات در خصوص این فراخوان، سازوکار انتخابات کمیته ناظر بر نشریات، نحوه گرفتن مجوز نشریات و سؤال‌هایی در خصوص تعداد کمی و ارزش کیفی نشریات دانشگاهی دانشگاه علامه به سراغ علیرضا قنبری، مسئول خانه نشریات دانشگاه در معاونت فرهنگی و اجتماعی رفتیم تا از او پاسخ‌ها را جویا شویم.



بهبود وضعیت نشریات در طول یک سال اخیر


nashriat


علیرضا قنبری تعداد نشریات کنونی دانشگاه را حدود هشتاد نشریه اعلام کرد و گفت: بیش از نیمی از این نشریات فعال هستند. طبق تعریف شیوه‌نامه، نشریه‌ای فعال است که حداقل در یک سال گذشته یک شماره منتشر کرده باشد. بعضی از این نشریات یک شماره و بعضی حتی ۱۳ شماره منتشر کرده‌اند.


وی با رد این مسئله که رونق نشریات دانشجویی کم شده است، ادامه داد: اتفاقاً در این چند ماه اخیر چاپ نشریات افزایش یافته و تعداد درخواست نشریه نیز زیاد بوده است، در ماه‌های گذشته شاید چیزی حدود ۲۵ درخواست نشریه جدید یا تغییر جزئیات مجوز، داشتیم، یعنی اینکه نشریه وجود نداشته است، درخواست داده‌اند و یا کسانی بودند که خواستند ادامه دهندۀ فعالیت سایر نشریات باشند، مثلاً انجمن‌های علمی یا بسیج یا سایر نشریات دیگر، مسئول قبلی عوض شده یا کنار رفته است، ضمن آنکه حدود ۲۵ یا ۲۶ عنوان مجوز جدید نیز صادر کرده‌ایم.


قنبری بیان کرد: از نظر انتشار در نیمسال تحصیلی گذشته حدود ۶۰ هزار نسخه نشریه چاپ شد، یعنی اگر همۀ نشریاتی که از مهرماه منتشر شده تا دی‌ماه امسال را در نظر بگیریم، حدود ۶۰ هزار نسخه نشریه منتشر که بیشتر آن‌ها هم نشریه سیاسی بوده که به صورت تک برگ انتشار یافته است.


او یکی از دلایل وجود این تصور که نشریات کم‌رونق به چشم می‌آیند را تیراژ بیشتر نشریات تک برگ در مقابل نشریات چند صفحه‌ای دانست و افزود: شاید یکی از علت‌های دیگر کم‌رونقی این باشد که متأسفانه دانشگاه ما دانشگاه متمرکزی نیست و به همین دلیل از از وضعیت نشریات در سایر دانشکده‌ها و فعالیت آن‌ها بی‌خبر هستیم.



ترکیب و سازکار کمیتۀ ناظر بر نشریات دانشگاهی


nashr


قنبری دربارۀ وظایف کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی هم گفت: این کمیته، صدور مجوز برای کسانی که درخواست چاپ و انتشار نشریه دارند را بررسی کرده و سپس به آن‌ها پاسخ موافق یا مخالف می‌دهد.


وی اضافه کرد: از وظایف دیگر این کمیته، نظارت بر فعالیت این نشریات و سیاست‌گذاری در حوزه نشریات دانشگاهی و همچنین رسیدگی به شکایات است.


قنبری درمورد ترکیب اعضای این کمیته، اظهار کرد: ترکیب اعضای این کمیته بِدین صورت است؛ رئیس کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه، معاون فرهنگی و اجتماعی و دبیر این کمیته، مدیر فرهنگی دانشگاه است و رئیس نهاد مقام معظم رهبری یا نماینده او و سه عضو هیئت علمی به انتخاب شورای فرهنگی دانشگاه که با حکم رئیس دانشگاه به عضویت این کمیته منصوب می‌شوند نیز از دیگر اعضای کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی هستند.


وی گفت: این کمیته یک عضو حقوقدان هم دارد که به انتخاب رئیس دانشگاه در این کمیته عضو است. ضمن‌آنکه در حال حاضر ما به دنبال صدور احکامی هستیم که عضویت این اعضایی که گفته شد را تصویب و تمدید کنیم.


مسئول خانه نشریات دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به این نکته که سه عضو دانشجو هم در کمیته ناظر بر نشریات حاضر می‌شوند، شرایط حضور در این کمیته را اینگونه اظهار کرد:  مدیران مسئولی که در یک سال گذشته حدأقل یک شماره از نشریه خود را منتشر کردند در این انتخابات شرکت و به افراد مورد نظر خود رأی می‌دهند، این افراد نیز به عضویت کمیتۀ ناظر بر نشریات دانشگاهی درمی‌آیند و به عنوان نمایندۀ نشریات دانشگاهی، حافظ منافع این نشریات خواهند بود.



۱۴ مرحله برای فرایند تشکیل کمیته ناظر بر نشریات


nashriyat


قنبری در ادامه با اشاره به اینکه امسال شیوه‌نامه جدید توسط شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم ابلاغ شده است، گفت: طبق این شیوه‌نامه زمان‌بندی خاصی در ۱۴ مرحله فرض شده که ما باید تک‌تک این مراحل رو پشت سر بگذاریم؛ یعنی۲۳ بهمن‌ماه که روند انتخابات را با ثبت‌نام افراد داوطلب برای همکاری در کمیته نظارت بر انتخابات شروع کنیم تا پایان فرآیند انتخابات که 21 اسفند‌ماه پیش‌بینی شده، طول می‌کشد.


قنبری تأکید کرد: مرحله اول این انتخابات ثبت‌نام از داوطلبانی ا‌ست که خواهان کمک به ما در انجام این انتخابات هستند و پس از آن با برگزاری جلسه‌ای مشخص می‌کنیم چه کسانی به ما در این کمیته، بپیوندند. سپس زمان دقیق روند برگزاری انتخابات مشخص می‌شود، بعد ثبت‌نام کاندیدا را داریم که افراد برای شرکت در انتخابات نام‌نویسی، می‌کنند و بعد هم افرادی که دارای شرایط باشند، تأیید صلاحیت می‌شوند. البته باید قبل از برگزاری فرایند انتخابات یک لیستی از کسانی که دارای حق رأی هستند، ارائه کنیم.



شرایط حق رأی و کاندیدا شدن


قنبری در پاسخ به این سئوال که چه کسانی دارای حق رأی هستند، اذعان کرد: مدیران مسئولی حق رأی دارند که در طول یک سال گذشته، حدأقل یک شماره از نشریه خود را منتشر کرده باشند.


وی به شرایط افرادی که می‌توانند در این انتخابات کاندیدا شوند اشاره کرد و گفت: فرد کاندیدا علاوه بر شرط انتشار یک شماره در یک سال قبل باید دو نیمسال علاوه بر نیمسال فعلی از مدت زمان تحصیل‌شان باقی مانده باشد. پس از انتخاب کمیته نظارت بر انتخابات، ارائه لیست افراد دارای حق رأی و ثبت‌نام کاندیداها، ما لیست کاندیداهای واجد‌شرایط را در کانال تلگرامی، خانه نشریات دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبائی و همچنین سایت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه منتشر می‌کنیم. البته زمانی هم برای اعتراض افراد به این لیست در نظر گرفته می‌شود.


مسئول خانه نشریات دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به خبرنگار عطنا مبنی بر زمان انتخابات گفت: با توجه به این فرآیند روز شنبه 14 اسفندماه انتخابات برگزار می‌شود.



شرایط کسب مجوز نشریه


 مسئول خانۀ نشریات دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص نحوۀ مجوز دادن به نشریات، بیان کرد: طبق دستور‌العمل ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی کمیته ناظر بر نشریات با حضور اعضای ذکر شده جلسه تشکیل داده و درخواست کسانی که مجوز نشریه می‌خواهند را مورد بررسی قرار می‌دهد. دانشجویان در صورتی که مطابق با آیین‌نامه مشکل انضباطی یا آموزشی نداشته باشند به راحتی قادر به دریافت مجوز انتشار نشریه خواهند بود.


قنبری با بیان اینکه حضور در دوره‌های آموزشی برای متقاضیان اخذ مجوز مطابق با آیین‌نامه نشریات الزامی است، گفت: در دوره آموزشی از استادان روزنامه‌نگاری دعوت می‌کنیم و شرکت‌کنندگان در این دوره را با حداقل‌های راه‌اندازی یک نشریه آشنا می‌کنیم.


او با بیان اینکه بخش نشریات دانشگاهی علامه طباطبائی در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها از حمایت مالی بیشتر و بهتری برخوردار است، اظهار کرد: اخیراً مقداری بخاطر وضعیت مالی کشور و هم در دانشگاه و معاونت فرهنگی و اجتماعی ایجاد شده بود ما دچار مشکل شدیم، مثلاً در زمینه پرداخت مبالغ حمایت مالی و مدت زمان پرداخت تأثیر گذاشته بود به خصوص بودجه برای انتشار نشریات که دوستان مبالغی هزینه کرده ولی هنوز هیچ مبلغی دریافت نکرده‌اند و این مهم در روند انتشار نشریات تأثیر گذاشته است.



لغو نظارت پیش از چاپ دوران ریاست قبلی


Jashnvare nashriat daneshjooyi (18)


مسئول خانه نشریات دانشگاه علامه طباطبائی با مقایسه وضعیت نشریات دانشجویی ریاست فعلی و دوره‌های قبلی دانشگاه، گفت: ما در دوره‌های قبل، نظارت پیش از چاپ داشتیم اما در این دوره طبق آیین‌نامه این نوع نظارت به آن معنی که قبلاً بود دیگر وجود ندارد. همچنین فضایی که در کشور بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲  به وجود آمد، دانشجویان تمایل بیشتری برای راه‌اندازی و فعالیت در نشریات پیدا کرده‌اند و این حضور و استقبال نسبت به دوره قبل از رشد چشمگیری برخوردار است.


قنبری برنامه‌های دانشگاه برای رونق دادن به وضعیت نشریات دانشگاهی را برگزاری منظم جلسات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی‌ و صدور مجوز برای افرادی علاقه‌مند به حوزه نشریات، برگزاری دوره آموزشی برای فعالان نشریات دانشگاهی، حمایت مالی از چاپ و طراحی نشریات و برگزاری دوره تکمیلی برای افرادمشتاق، برشمرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار