۱۱ دی ۱۳۹۵ ۱۱:۵۴
کد خبر: ۶۲۶۸۴
tiravarr

محمدحسین تیرآور، دانشجوی کارشناسی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی و مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشکده علوم ارتباطات این دانشگاه، در صفحه اینستاگرام خود به نقد اصغر فرهادی، کارگردان مطرح سینمای ایران که نامه‌ای هم به رئیس‌جمهور درمورد گورخواب‌ها نوشته، پرداخته است.


به گزارش عطنا، تیرآور در صفحه اینستاگرام خود نوشته است:


نامه جناب کامل فرهادی را قبل از مطالعه مرور کنید.


لینک نامه فرهادی به رئیس جمهور درمورد گورخواب‌ها (اینجا را کلیلک کنید)


در اتوبوس نشسته‌ام


بعد از نماز صبح که نامه جناب فرهادی را خواندم، ذهنم مشغول شده است که مردم کشورم چه برداشتی از این نامه خواهند داشت؟


فرهادی یک انتلکتوئل ایرانی واقعی است! با همان خصوصیات همیشگی یک روشنفکر مآب ایرانی.


روشنفکری ایرانی چه خصویاتی داشت؟


جهان فکری و ارزش‌هایش متفاوت با جامعه است.


میل به تحقیر و سیاه دیدن جامعه دارد.


تاریخ روشنفکری پر است از مصادیقی که روشنفکر در آثارش جامعه خود را تحقیر می‌کند و هنرمندانه سعی در نشان دادن تصویری معوج از جامعه دارد.


انسان‌های عصبی...


انسان‌های گرگ صفت ... جناب فرهادی، دلم برای مسافرین اتوبوس و مترویی که درش نشستم می‌سوزد که شما را هنرمند خود تصور کرده‌اند!


اکثریتی که هر روز بدون تصویری که شما دوست دارید زندگی می‌کنند، به سر کار می‌روند، بدون دعوا یا فحاشی، اتفاقا با اخلاق، و گاهی هم ایثار.


متاسفانه این خود تحقیری به مردم هم رسیده است. برخی از مردم هم بزرگی خودشان را نمی‌بینند، چون هنرمندش که به او اعتماد شده است آینه کاو یا کوژی دارد که عکس معوجی را از آنها نمایش می‌دهد.


روشنفکر واقعی فرهادی است، کسی که از زرنگی چند نفر پشت ماشین امداد استفاده می‌کند برای تحقیر لذت بخش جامعه‌اش و به خاطر همین مصداق کل جامعه را ضد‌اخلاق حساب می‌کند، اما نباید یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند بزرگی، گذشت و رشادت هزار خانواده شهیدی که فرزند تازه داماد یا جوانشان را به مسلخ داعش گرگ صفت فرستاده است، ببیند .


صرفا خواستم یک مصداق بیاورم .


حرف که بسیار است، از تناقض بین حقیقت‌گریزی و نسبیت اخلاقی فیلم‌هایتان و علایق‌تان به کلمه آرمان! اگر باید در جامعه مدرن امروز بی‌غیرت بود، زرنگی و فرصت‌طلبی نیز استخوان‌بندی جامعه مدرن است، پس چرا اینجا در مقابل اقتضای جامعه مدرن سکوت را تجویز نمی‌کنید؟


جناب فرهادی کسانی که برای فقر زدایی کار می‌کنند چه کسانی هستند؟


صد ها گروه جهادی دانشجویی از کدام قشر و قماش‌اند؟


طرفداران و هم فکران شما در این گروه‌ها بوده‌اند؟


واقعا چه کسانی در این 37 سال عرق ریخته‌اند برای فقرزدایی؟ چه کسانی و با کدام عقیده و ارزشی؟ مذهبی انقلابی یا روشنفکر نسبیت گرا؟


اصلا حرف‌هایم را پس می‌گیرم. جامعه ما مخروبه‌ای است که شما می‌گویید.


راستیت‌ا‌ش جامعه ما رو به زوال است چون هنرمند اسکاری‌اش شمایید و ما هر چه سعی کردیم پای درستان اخلاق بیاموزیم، جز چند خیانت کار و دروغ‌گو چیز دیگری ندیدیم.


ما چه کنیم؟ اخلاق نداریم، زیرا به شما و جایزه شما دل بستیم، چه کنیم که چیزی حاصل نشد؟


جناب کارگردان اصلاحی هم اگر نیاز باشد صورت نخواهد گرفت.


اصلاح نیاز به امید دارد. ما چه کنیم که شما به ما گفتید که اگر زن و شوهری بر سر آینده فرزند خود برای پیشرفت در داخل یا خارج از کشور بحث کنند، بحث‌شان بی‌نتیجه خواهد بود و جدایی نصیب‌شان هست. راستش را بخواهید ما از شما ناامیدی را یاد گرفته‌ایم. چه کنیم دستمان به تغییر نمی‌رود.


یاحق



انتلکتوئل- تلفظ انگلیسی واژه فرانسوی «روشنفکر» است که جلال آل‌احمد نیز برای نقد روشنفکران بعد از قاجاریه  در کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» از آن استفاده می‌کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار