۲۲ آذر ۱۳۹۵ ۲۱:۴۰
کد خبر: ۵۹۷۰۱
rooz-hesabdar-14

همایش «بزرگداشت روز حسابدار»، توسط انجمن علمی- دانشجویی حسابداری با همکاری شرکت نرم‌افزار حسابداری محک و با حضور مدیر گروه رشته حسابداری،  استادان دانشگاه و مدیرعامل گروه نرم‌افزاری محک و تولیدکننده نرم‌افزارهای مالی و مدیریتی برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این همایش که بیستم آذرماه در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه برگزار شد، جعفر باباجانی، مدیرگروه رشته حسابداری با تبریک این روز، گفت: گروه حسابداری در دانشکده مدیریت با 22 عضو هیئت علمی و سه استاد تمام یکی از برترین گروه‌های حسابداری کشور است که می‌تواند نقش حیاتی در جامعه ایفا کند.


وی با اشاره به ویژگی‌های یک حسابدار خوب در اصول بنیادین آئین‌نامه رفتار حرفه‌ای مصوب فدراسیون بین‌المللی حسابداری، اظهار کرد: ویژگی‌های یک حسابدار خوب درستکاری، واقع‌بینی یعنی براساس واقعیت‌ها صحبت کردن و گزارش دادن، صلاحیت مراقبت حرفه‌ای، رازداری و نیز یادآوری مسئولیت‌های حسابدار است.


در بخشی دیگر از این همایش فرهاد فرهوش، مدیرعامل گروه نرم‌افزاری محک و تولیدکننده نرم‌افزارهای مالی و مدیریتی با موضوع بازار کار حسابداری، عنوان کرد: امروزه در خصوص بازار کار حسابداری به بخش‌های خاصی از بازار مانند حسابرس، حسابدار، مدیریت مالی شرکت‌های بزرگ نگاه‌ها معطوف است، در حالی که این کل بازار امور حسابداری در کشور نیست.


وی با بیان اینکه فرصت‌های جدیدی در بازار کار حسابداری است، افزود: امروزه جامعه حسابداری به این فرصت‌های جدید توجه نکرده و بها نداده است درحالی که فرصت‌های نابی در این بازار وجود دارد.


فرهوش در ادامه افزود: یکی از این بازارها،  بازار امور مالی و حسابداری کسب‌وکارهای کوچک است که ما درکشور بیش از دو میلیون کسب‌وکار کوچک و متوسط در مقایسه با بازار کسب‌وکار بزرگ که نزدیک به 10 هزار واحد است، داریم.


او با اشاره به اینکه جامعه حسابداری به بازار کسب‌وکار کوچک توجه نکرده است، ابراز کرد: در این بازارها تقاضایی بسیار خوب و عرضه کم، نیروی کار وجود دارد که این موجب ایجاد فرصت‌های مناسب برای افراد شده است.


فرهوش خاطرنشان کرد: کسانی که در بازار کسب‌وکار کوچک کار می‌کنند، علاوه بر اینکه ورود آسان‌تری را نسبت به بازارهای دیگر دارند، می‌توانند در بازه زمانی کوتاه‌تری پیشرفت کنند.


مدیرعامل گروه نرم‌افزاری محک با اشاره به مزایای بازار کسب‌وکار کوچک، گفت: کارفرماهایی که در این بازارها وجود دارند با اینکه حسابدارها همزمان چندین کار داشته باشند، مشکلی ندارند چون می‌توانند چندین مجموعه را پوشش دهند.


فرهوش اظهار کرد: این‌که حسابدارها در چندین جا کار کنند، باعث می‌شود که ریسک کمتری را به لحاظ کار داشته و متوسط درآمدهای بیشتری را نسبت به کسب‌وکارهای بزرگتر داشته باشند. به دلیل تعدد کارها، فهم و درک خیلی خوبی پیدا ‌می‌کنند؛ زیرا با فرآایندهای کسب و کارهای در حوزه‌های مختلفی آشنا می‌شوند.


وی ادامه داد: معمولا کسب و کارهای بزرگ فرصت‌های زیادی را برای حسابدارها و تیم حسابرسی و یادگیری کلیه چرخ‌های مالی ایجاد نمی‌کنند. در کسب‌وکارهای بزرگ کارها تفکیک شده اما در کسب و کارهای کوچک حسابدار با چرخه‌های کامل حسابداری آشنا می‌شود.



مالیات درآمدی پایدار برای دولت‌ها است


در بخش دیگری از این همایش، یحیی حساس‌یگانه، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مدیر گروه آموزشی مؤسسه عالی حسابداری ایران با موضوع «طرح جامع مالیاتی»، گفت: در حال حاضر مشاور طرح جامع مالیاتی هستم که قبل از این طرح، طرح قانون مالیات‌ها را داشتیم که به لحاظ نظری، عملی، تجربی و علمی کار چندانی روی آن انجام نشده بود.


وی با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی شامل 22 پروژه بود، خاطرنشان کرد: این‌ موارد پروژه‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستند که باید در دوره‌های بلندمدت و کوتاه مدت اجرا می‌شد. وزارت اقتصاد و دارایی این پروژه پیشنهادی "دیلویت" را به من داد تا روی آن کار کنم.


 حساس‌‌یگانه با بیان اینکه در این طرح 8 سال به عنوان مشاور همکاری کردم، افزود: هدف از مالیات کنترل جابجایی ثروت بوده و عدالت در توضیح درآمد است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به این‌که دولت‌ها برای اداره مملکت نیازمند تأمین مالی هستند، بیان کرد: دولت‌ها باید دارای منابع مالی و درآمدهای پایدار باشند. یکی از مهم‌ترین درآمدهای برخی از کشورها نفت است اما این جزء درآمدهای پایدار حساب نشده چون روزی تمام می‌شود.


او گفت: یکی از دغدغه‌هایی که در کشور ما به خصوص بعد از انقلاب اسلامی وجود دارد، مطالعاتی در مورد این بود که چگونه درآمدهای پایداری داشته باشیم؟


این استاد دانشگاه در بخش دیگری صحبت‌های خود، اظهار کرد: تمام دنیا به دنبال درآمدهای پایدار هستند که منصفانه و قابل اعتماد و اتکا باشد که بتوانند از آن بهره بگیرند. یکی از آن درآمدهای پایدار، مالیات است.


حساس‌یگانه با تأکید بر این‌که ما کشوری در دنیا پیدا نمی‌کنیم که برای دولت خود سلامت مالی داشته و به فکر درآمد پایدار و مالیات نباشد، گفت: در ایران هم زمانی پیشنهاد طرحی جامع مالیاتی داده شده بود.


در ادامه این همایش بخشی از برنامه به مناظره بین دانشجویان و پرسش و پاسخ آنها ادامه پیدا کرد. یکی از سوالات مطرح شده این بود که آیا دانشجو در کنار تحصیل می‌تواند به اشتغال نیز بپردازد یا اینکه بعد از تحصیلات به دنبال کار و شغل برود.


یکی از دانشجویان اینگونه نظرش را بیان کرد: دانشجوی کارشناسی بهتر است وارد بازار کار شود. البته با اولویت قرار دادن علم و دانش و تحصیلات نه پول درآوردن. می‌توان خیلی از فن‌ها را که در کلاس‌های دانشگاهی نمی‌توانیم بدست بیاوریم در محیط کار یاد بگیریم. با کار است که تمام تئوری‌های وارد عمل می‌شود. حتی هیچ اشکالی هم ندارد که از شغل دسته چندم یا سطح پایین شروع کنیم؛ یعنی در زمینه‌هایی که در دانشگاه به دانشجو چیزی یاد داده نمی‌شود، تجربه کسب کنیم.


دانشجوی دیگری نیز گفت: باید در ابتدا یادآور شد که هدف از دانشگاه آمدن و تحصیل کردن چیست؟ آیا هدف پول است و اگر قرار باشد همزمان با تحصیلات، کار نیز کنیم بیشتر در جاهایی فعالیت می‌کنیم که متناسب با رشته تحصیلی و دانشگاه محصل تحصیل‌مان نیست.


گوشه هایی از این مراسم:

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار