۲۰ آذر ۱۳۹۵ ۱۸:۰۸
کد خبر: ۵۹۴۲۴
hamayesh-solh-irani-eslami-falahat-pishe-falahat pishe-7

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در همایش جایگاه صلح در نظام آموزش عالی گفت: در جامعه‌ای می‌توان به دنبال صلح بود که افراد آن جامعه، انسان‌هایی بالغ و منصف باشند، داوری براساس اصول انسان‌شناسی بوده و قانون در آن حاکم باشد.


به گزارش عطنا، اولین همایش جایگاه صلح در نظام آموزش عالی ایرانی اسلامی ۱۴ آذر ماه با حضور نمایندگان مجلس و استادانی از دانشگاه تهران و علامه در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


در نشست بعد ازظهر این همایش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی سخنانی با اشاره به مناسبت روز دانشجو، گفت: دانشجو بودن افتخار من است اما از بد حادثه سه دوره است که در مجلس فعالیت می‌کنم.


حشمت‌الله فلاحت‌پیشه ادامه داد: در حوزه سخت و بی‌رحم قدرت بود که متوجه مظلومیت و معصومیت دوستانم در حوزه علمی شدم و این مرا آزار می‌دهد.  این موضوعی است که در جامعه ما وجود دارد. در آخرین بحثی که در مجلس پیرامون این موضوع پدید آمد بنده تذکر دادم که سهم علم و فناوری در مباحث داخلی افزایش یابد.


فلاحت‌پیشه افزود: این که ما در حوزه دانشگاه چه کنیم که بحث یا رشته‌ای تحت عنوان صلح داشته باشیم به این امر بستگی دارد که نگاه این همانی و اشتراکات در اندیشه‌ها و رفتارهای سیاسی بین‌المللی را تا چه حدی پیگیری کنیم.


hamayesh-solh-irani-eslami-9


او با اشاره به نظریات کانت و بخشی از اندیشه اسلام با نگاه «این همانی» گفت: صلح گمشده زمانه ماست. زمانی که اصلاح مبانی علوم سیاسی مطرح شد، من برای اولین بار درسی تحت عنوان اخلاق سیاسی را تدریس کردم. در مواجه با خیلی از منابع متوجه شدم که به کار ما نمی‌آید و  تنها اندیشه‌ای که باید مورد توجه واقع شود دید این همانی است. با دید این همانی می‌توان اخلاق را ایجاد کرد.


این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: بر اساس این مباحث من یک مثلث را تدوین کردم، زمانی می‌توان به صلح رسید که در حوزه فردی انصاف، در حوزه  جمعی چه جامعه مدنی و چه دولت، قانون و در حوزه بین‌المللی به دنبال صلح باشیم. یعنی به عبارتی چراغ راهنمای ما برای عملکرد دولت‌ها در این سه شاخصه شکل می‌گیرد.


فلاحت‌پیشه با بیان اینکه نیازی به مناقشه نیست، خاطرنشان کرد: کانت بیان می‌کند که اگر حقیقت وجودی در وجود فرد معیار تصمیم‌گیری نباشد حتما یک عامل بیرونی بر انسان غلبه خواهد کرد، ریشه جنگ‌ها به مزدور بودن انسان‌ها باز می‌گردد و انسان های نابالغ مزدور مرکانتلیست‌ها می‌شوند و جنگ‌ها شروع می‌شود.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در جامعه‌ای می‌توان به دنبال صلح بود که افراد آن جامعه انسان‌هایی بالغ و منصف باشند و داوری براساس اصول انسان‌شناسی بوده و  قانون در آن دولت و جامعه حاکم باشد و البته این قوانین برخواسته از ذهن بالغ و منصف باشد نه اینکه قانون قشر و صنف خاصی باشد.


فلاحت‌پیشه تاکید کرد: در عرصه بین‌المللی صلح عامل مهم است.به عنوان مثال جمهوری اسلامی ایران در حوزه برجام تمام راه‌های مبتنی بر ثبات را پیش‌رفته است. اما بعضی اوقات علت ضعف این است که قانون در کشور به درستی اجرا نشده است. پیام کشور ما برای تمام دنیا صلح است.


این نماینده مجلس در پایان گفت: جنبه‌های سخت صلح را هم باید دید و ساختار سیاسی آن را مورد بررسی قرار داد. امام علی(ع) می‌فرماید «افراط باعث آشفتگی در جهان است».


او افزود: اعتقاد بنده بر این است که باید یک کار بین رشته‌ای بین دوستان حقوق و علوم سیاسی در این حوزه انجام شود.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار