۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ۰۷:۱۴
کد خبر: ۵۹۲۷

به گزارش خبرنگاار باشگاه خبری علامه طباطبائی(عطنا)،کرسی آزاد اندیشی و مناظره با موضوع «سیاست های فرهنگی دولت یازدهم» با حضور طرفین مناظره فرشید جعفری (دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی)،امین کیانی (مسئول اسبق بسیج دانشگاه قم) به نمایندگی از بسیج دانشجویی و علامه عزیزی (دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه علامه ) و داوود احمدی (دبیر انجمن اسلامی دانشکده حقوق) به نمایندگی از انجمن اسلامی و همچنین دکتر ذکیانی معاون فرهنگی دانشگاه عصر یکشنبه در سالن آمفی تئاتر دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.


IMG_0064


برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.


در ابتدا کلیپی از سخنان مقام معظم رهبری با مضمون «کرسی های آزاد اندیشی» برای حاضران نمایش داده شد.


مجری برنامه ضمن خوشامدگویی به حاضران و مطرح کردن موضوع مناظره، طرفین مناظره را فراخواند و از آن ها خواست تا دیدگاه های خود را در رابطه با موضوع بیان کنند.


در 10 دقیقه نخست،نمایندگان انجمن اسلامی به ایراد سخن پیرامون مقوله فرهنگ و مشکلات فرهنگی پرداختند.


داوود احمدی گفت: دانشگاه زمانی به وجود آمد که فضا کاملاً غرب زده و لائیک بود. دوران پهلوی فضای برخورد با دانشجویان مسلمان بود. اما دانشجویان در همان فضا کار کردند و با استفاده از دانش و بینش اسلامی به این نقطه رسیدند. ولی متأسفانه هنوز دغدغه فرهنگ داریم. جای تأسف است که دانشگاه مجهز به ده ها دوربین باشد ولی یک مسجد نداشته باشد.


IMG_0074


در ادامه نوبت به علامه عزیزی دبیر سیاسی انجمن اسلامی رسید. وی گفت: فرهنگ مقوله ای است که سال ها طول می کشد تا به بار بنشیند. در کشور از لحاظ فرهنگی،مشکلات زیادی داریم مانند فرهنگ خشونت و پرخاشگری که متأسفانه این روزها خیلی به چشم می خورد یا مشکلات فرهنگی دیگر مانند در خطر بودن «فرهنگ شهادت». فرهنگ شهادت در اثر سیاست های نادرست عده ای در خطر است.


در 10 دقیقه دوم نمایندگان بسیج دانشجویی به صحبت پرداختند.


امین کیانی به توضیح 3 جهان بینی: سکولاریسم ، مدرنیته اسلامی و تمدن اسلامی پرداخت و گفت: طرفداران مدرنیته اسلامی معتقدند که غرب را می شود به دو قطب مثبت و منفی تبدیل کرد. آن ها می گویند ما تکنولوژی و توسعه را از غرب می گیریم ولی از اخلاق غرب تأثیر نمی گیریم. از طرفی طرفداران تمدن اسلامی کلیت غرب را رد می کنند و معتقدند جهت گیری غرب باطل است. آن ها می گویند ما باید با توجه به اصول و قواعد اسلامی حرکت کنیم.


کیانی افزود: بحث من این است که سیاست های دولت یازدهم ناشی از «مدرنیته اسلامی» است و مبتنی بر اصول اسلامی نیست بنابراین چطور انتظار داریم چنین دولتی دچار سردرگمی نشود؟


IMG_0080


در ادامه مناظره علامه عزیزی طرفین مقابل را خطاب قرار داده، گفت: چرا بسیج در جریان فتنه 88 در انتخابات دخالت کرد؟ چرا به طور سازمان یافته از آن ماجرا حمایت کردید؟
با طرح این پرسش ازسوی وی مناظره سمت و سوی دیگری به خود گرفته و بحث بسیار داغ شد.



جعفری پاسخ داد: بسیج، سازماندهی شده، در مقابل شورش اشرافیت در مقابل مردم ایستاد، بسیج در مقابل تقلب و دروغ بزرگ ایستاد. در جامعه اسلامی، رئیس جمهور دروغ نمی گوید، در جامعه اسلامی رئیس جمهور به مردم نمی گوید: «بروید به جهنم! ».


وی ادامه داد: شما راجع به فرهنگ صحبت کردید، مگر در سیاست های فرهنگی آقای روحانی، آزادی بیان مطرح نبود؟ پس چرا از 16 آذر دو سال گذشته به هیچ تشکل مخالفی اجازه صحبت ندادند؟ مگر نگفتند طرح «مسکن مهر» را ادامه می دهیم؟ پس چرا وزیر ایشان دم از «مزخرف» بودن ادامه این طرح می زنند؟



علناً به مردم دروغ می گویند.فرهنگ مردم با دروغگویی اصلاح نمی شود ، چرا دولت فعالیت های رسانه ها را متوقف می کند؟ نمونه هایش:«9 دی» و «رمز عبور».


سپس علامه عزیزی به دستاورد های مثبت دولت آقای روحانی اشاره نمود و گفت: آقای روحانی توانسته نگاه امنیتی را از حوزه فرهنگ بردارد. به علاوه در این دولت کارشناسان برسر امور هستند نه افرادی که در ان زمینه تخصصی ندارند.



با توجه به شور و اشتیاق ایجا شده میان طرفین مناظره و دانشجویان، دکتر ذکیانی معاون فرهنگی دانشگاه وقت جمع بندی خود را بابت پرسش و پاسخ دانشجویی در اختیار آنها قرار داد.
پرسش و پاسخ دانشجویان و مناظره کنندگان دقایقی پیرامون مسائل مطرح شده در مناظره انجام شد و به این ترتیب برنامه پایان یافت.


IMG_0067IMG_0072


IMG_0071IMG_0078


IMG_0086IMG_0082


گزارش و عکس: مهسا اکبری

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار