۰۵ آذر ۱۳۹۵ ۲۱:۴۹
کد خبر: ۵۷۳۰۵
Anjoman-Eslami

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه، در نظر دارد از این هفته حلقه‌ مطالعاتی دو کتاب از فریدون آدمیت و یرواند آبراهامیان را در روزهای یکشنبه و دوشنبه هر هفته برگزار کند که طی آن دانشجویان در کنار هم به مطالعه و نقد کتاب در زمینه تاریخ معاصر ایران می‌پردازند.


فاطمه قوتی*- عطنا؛ «پولتیک ایران چیست؟ کشتی دولت کجا می‌رود؟ در این دریای حوادث از برای ما خطری هست یا نیست؟ اگر هست تدارک ما چیست؟ طرح ما کدام است؟ دشمن ما کیست؟ دوست ما کجاست؟ از چه راه باید رفت؟ از چه ورطه باید گریخت؟ در چه کار هستیم؟ چه باید کرد؟»


ذکر این مقدمه از «رساله‌های میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله»، بدین منظور است تا به عصر حاضر برسیم، عصری که به «عصر ارتباطات» نام‌گذاری شده و پرواضح است که در گذر زمان، در این عصر، که عصر سیطره شبکه‌های مجازی بر زندگی اشخاص است، آنچه می‌تواند افراد به‌ویژه دانشجویان را از خطر سطحی‌نگری در امان نگه دارد، رسیدن به اولین قدم در علم است؛ «شک».


بی‌گمان آنچه در این راستا برای دانشجویان علوم انسانی مهم می‌نماید و به حل این مسئله کمک می‌کند مطالعاتی گسترده، مفصل و البته دقیق در زمینه‌های تاریخی، سیاسی، اجتماعی و ‌... است. گام نهادن در این راه علاوه بر ایجاد دغدغه‌های فکری در میان دانشجویان به تعالی فکری آنها نیز کمکی شایان توجه می‌کند.


به همین منظور، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی(ره) درصدد است تا با برگزاری حلقه‌های کتاب‌خوانی به این مهم جامه عمل بپوشاند تا ضمن ارائه کتب منتخب توسط دانشجویان عضو انجمن، جلسات پرسش و پاسخ مرتبط نیز برگزار شود.



ایران بین دو انقلاب و فکر آزادی


halghe-motaleaati


انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی در راستای طرح آشنایی اعضا و علاقه‌مندان با فرم و چیستی مردم‌سالاری، سیر آشنایی و الگوبرداری ایرانیان از غرب مدرن و بازسازی خود بر مبنای آن، حلقه‌ مطالعاتی کتاب «فکر آزادی و مقدمه نهضت مشروطیت» را برگزار می‌کند‌.


نویسنده‌ی این اثر، فریدون آدمیت از جمله معدود مورخان و متفکران معاصر ماست که شیوه‌ علمی مدرنی را در تاریخ‌نگاری و تاریخ پژوهی ایران خصوصا دوره‌ موسوم به بیداری ایرانیان به کار برده‌است. این حلقه سرآغاز مطالعات و پژوهش‌های دیگری در این زمینه است که زمان برگزاری آن در دانشکده ادبیات، دوشنبه‌ها از ساعت 11:45 تا ۱۳ است.


در این گام، همچنین در دانشکده علوم ارتباطات به منظور آشنایی دانشجویان با تاریخ ایران، احزاب سیاسی و سرگذشت آنان کتاب «ایران بین دو انقلاب» اثر یرواند آبراهامیان، مورد بررسی و مداقه قرار می‌گیرد.


آبراهامیان تاریخ نگار ارمنی ایرانی و از برجسته‌ترین تاریخ نگاران در مقوله تاریخ ایران معاصر محسوب می‌شود. نویسنده‌ای که فرد هالیدی، دانش پژوه ایرلندی، او را به سبب نگارش تاریخ احزاب سیاسی ایران، برترین محقق دنیا می‌داند.


با این کتاب، سلسله نشست‌هایی موازی مطابق با نیاز و خواست دانشجویان دانشکده ارتباطات نیز برگزار می شود که زمان برگزاری این نشست‌ها در دانشکده علوم ارتباطات، یکشنبه‌ها از ساعت 11:30 تا ۱۳ است.


همچنین کتاب دیگری که به زودی به حلقه‌های مطالعاتی این انجمن اضافه می‌شود کتاب «جامعه باز و دشمنان آن» اثر کارل پوپر است که با عنوان «حلقه مطالعاتی فلسفه سیاسی» در دانشکده ادبیات برگزار خواهد شد.


گفتنی است دانشجویانی که علاقه‌مند به حضور در این حلقه‌ها هستند، می‌توانند با عضویت در انجمن اسلامی دانشجویان و یا به صورت مستمع در این سلسله نشست‌ها حضور پیدا کنند.


*دبیر روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار