۱۰ آذر ۱۳۹۵ ۰۷:۰۶
کد خبر: ۵۶۹۱۹
safari-1

صفری در مصاحبه با خبرنگار عطنا اظهار داشت: خوشبختانه جو حاکم بر این خوابگاه، کاملا دوستانه است و دانشجو با فراغت‌بال به اینجا مراجعه می‌کند و بدون هیچ محدودیتی مشکلاتش را می‌گوید. ما نیز در حد توان رسیدگی خواهیم کرد. من همیشه اعتقادم بر این است که هیچ‌کس از در سرپرستی ناراضی بیرون نمی‌رود.


علی صفری از  سال 79 به عنوان دانشجوی رشته روابط عمومی وارد دانشگاه علامه شد. در سال 83، کارشناسی خود را گرفت. از همان سال به عنوان مسئول خوابگاه شهید ورامینی انتخاب شد و مدتی سرپرستی خوابگاه شهیدآشتیانی را بر عهده گرفت و حالا هفت سال است که سرپرستی خانه دانشجویی شهید همت را بر عهده دارد. او در 11 سالی که سرپرست خوابگاه‌ها بوده همچون پدری دلسوز چشم‌های خود را بر خطای فرزندانش پوشیده است و بارها در تجربه زیسته کسانی که او را می‌شناسند، دیده شده که به جای اینکه طرف قانون‌های خشک انضباطی را بگیرد، طرف فرزندانش را گرفته است و بی‌جهت نیست که دو بار به عنوان بهترین سرپرست خوابگاه انتخاب شده است. در دوران دانشجویی چهار سال با مرکز افکارسنجی همکاری داشته و در سال 81 به عنوان پرسشگر نمونه انتخاب شده است. اما فارغ از همه این‌ها مهم‌ترین هدیه خدا برایش همان دو دختر دوقلویی است که از آن‌ها یاد می‌کند. نوشتار زیر، مصاحبه عطنا با علی صفری است که در پی می‌آید.


* آقای صفری چه اقداماتی برای بازسازی و تعمیر خوابگاه همت، امسال و سال گذشته صورت گرفته است؟


 کارهای خیلی زیادی انجام شده است. تابستان سال گذشته تعمیرات اساسی‌تری انجام شده بود. تمام چوب‌ کمدهای خوابگاه که از 18 سال گذشته استفاده می‌شدند و واقعا پوسیده و غیرقابل استفاده شده بودند، تعویض شده و نوسازی صورت گرفت. میزهای مطالعه در اتاق‌ها اضافه شد. قفسه کتاب  که پیشتر در اتاق‌ها وجود نداشت، ساخته و به اتاق‌ها اضافه شد. تعمیرات دیگری که امسال انجام شد اضافه کردن فضای سالن مطالعه بود به این ترتیب که یکی از انبارها را با تغییر کاربری، به سالن مطالعه اضافه کردیم. همچنین انتقال عابر بانک و محل سرپرستی خوابگاه، از ضلع شمالی به ضلع جنوبی جهت سهولت دسترسی دانشجویان از دیگر اقداماتی بود که امسال صورت گرفت.


* این تغییرات از ضلع شمالی خوابگاه به ضلع جنوبی به چه دلیل بود؟


این کار به دلایل مختلفی صورت گرفت؛ دسترسی در ضلع شمالی به دلیل وجود اتوبان با مشکلاتی همراه بود که حتی احتمال تصادف دانشجویان با وسایل نقلیه عبوری وجود داشت. تردد سرویس دانشجویان دلیل دوم بود. در مکان جدید به دلیل نزدیکی به سرویس‌ها امنیت بیشتری برقرار است. همچنین در مجموعه جدید سرپرستی اتاق پزشک و اتاق مشاوره با شکلی متفاوت و نو اضافه شده است.


* یعنی از این پس پزشک در خوابگاه حضور دارد؟


بله. در حال حاضر دوشنبه‌ها و جمعه‌ها پزشک در اینجا حضور دارد. البته با مساعدت و همکاری خانم دکتر حسینی، در آینده پزشکی که مقیم خوابگاه باشد و در این مکان زندگی کند و نیز امکانات اتاق پزشک در حد معمول، به مجموعه افزوده می‌شود.


* اداره خوابگاه‌ها چه اقدماتی در مورد کلاس‌های آموزشی انجام داده است؟


کار خوبی که برای اولین بار صورت گرفت را‌ه‌اندازی اتاق آموزش و برپایی جلسات آموزشی است که قبلا چنین امکانی وجود نداشت. هم اکنون کارگاه‌های مختلفی از جمله ICDL و کارگاه‌های زبان آموزی در خوابگاه درحال برگزاری است. درآینده نیز می‌توانیم امکانات مناسب جهت برقراری کارگاه‌هایی که مورد تایید اداره خوابگاه‌ها باشد، در اختیار دانشجویان قرار دهیم.


* عمده‌ترین مشکلاتی که دانشجویان به شما مراجعه می‌کنند چیست؟


 عمده شکایت دانشجویان، مشکلات تاسیساتی از قبیل تعمییرات قفل در، کمد، مهتابی، کلید مهتابی و پریز است. قبلا مشکلات اینترنتی هم زیاد بود که خوشبختانه امسال به دلیل افزایش «اکسس‌پوینت‌ها» این مشکلات بسیار کاهش یافته است. علاوه بر اینکه مسئول فنی سایت با حضور 24 ساعته در خوابگاه روند بررسی و حل اشکالات فنی را بسیار تسریع کرده است. در مورد تاسیسات نیز هماهنگی لازم با پیمانکار صورت گرفته تا با اعمال شیفت‌های کاری 24 ساعته روند مشکلات تاسیساتی دانشجویان تسهیل شود.


*  اسکان دانشجویان نو ورودی به چه صورت صورت گرفت؟


امسال اتاق جداگانه برای ورودی‌های جدید کنار گذاشته شد. چرا که باید در نظر داشت که دانشجویان نو ورودی که به تازگی از فضای مدرسه و دبیرستان  فاصله گرفته‌اند، هر یک از شهری و با فرهنگ و سنتی خاص می‌آمدند، در کلان شهر تهران حضور یافته‌اند که این به نوبه خود مشغله‌آمیز است. قرارگرفتن در کنار هم سن و سالان برای این افراد مناسب‌تر تشخیص داده شد. نوع درس خواندن، استراحت و سبک زندگی به فاصله گرفتن از فضای مدرسه تغییر می‌کند که باید به این نکات در کنار هم توجه ویژه داشت. به همین دلیل امسال حدود 25 اتاق برای نو ورودی‌ها به طور جداگانه در نظر گرفتیم. تا ضمن هم اتاق شدن آنان و افزایش رضایت‌مندی‌شان، میزان تعارض بین دانشجویان کاهش یابد.


* تعداد دانشجویان حاضر در این خوابگاه  چند نفر است و امسال در هر مقطع تحصیلی چند نفر ساکن هستند؟


این خوابگاه در مجموع 750 نفر ظرفیت دارد که امسال 670 دانشجو در این خوابگاه ساکن هستند. از این تعداد 105 دانشجوی دکترا، 360 نفر کارشناسی ارشد و 205 نفر کارشناسی هستند.


* چه تعداد دانشجوی خارجی و از کدام کشورها در این خوابگاه حضور دارد و برای رضایت‌مندی این افراد چه مزایا یا ملاحظاتی را در نظر گرفته‌اید؟


 تعداد دانشجویان خارجی حاضر در این خوابگاه 15 نفر است که پنج  نفر افغانستانی، دو نفر تاجیکستانی، سه نفر اهل سوریه، دو نفر لبنانی، یک اوکراینی، یک تایلندی و یک سومالیایی هستند. تلاش ما بر این است که دانشجویان اتباع خارجه با هم‌وطنان خود در یک اتاق قرار بگیرند تا آسایش و آرامش بیشتری داشته باشند.


safari-2


* مسئله‌ای که بیشتر دانشجویان در مورد خوابگاه دارند بیروحی فضای خوابگاه، یاس‌آلود بودن و شکل ظاهری ساختمان‌هاست، دانشگاه برای رفع این مشکل چه برنامه‌هایی در پیش دارد؟


رنگ‌آمیزی مجدد دیوارها و طرح نقاشی مدنظر اداره خوابگاه‌ها بوده است. در تابستان سال گذشته سالن‌ها رنگ‌آمیزی شد و امسال در راستای تکمیل این طرح، چند طرح نقاشی و رنگ‌آمیزی جدید، خصوصا در بلوک شماره دو اضافه شده است تا به جذابیت بصری فضای خوابگاه کمک کند.


* برای نمایی بیرونی ساختمان‌ها چه تدابیری اندیشیده شده است؟


در این خصوص اداره خوابگاه‌ها پارسال تصمیم گرفت تا با رنگ‌آمیزی تمام آجرهای خوابگاه از سردی و خشکی فضای خوابگاه بکاهد. همچنین در تابستان پنجره‌هایی روی بالکن‌ها نصب شد که این موضوع در جهت کاهش صدا و زیباسازی فضای بصری خوابگاه انجام شد. به عنوان مثال، پیشتر به دلیل نبود فضای مناسب دانشجویان برای خشک کردن لباس‌های خود با مشکل روبه‌رو بودند که با تغییرات کنونی این مشکل برطرف شده است.


* ایجاد اتاق آرایشگاه و نیز تغییرات جدید در بهبود فضای سبز محوطه خوابگاه از دیگر اقدامات اداره خوابگاه‌ها بود که رضایت دانشجویان را در پی داشت.


بله. از بخش‌های دیگری که اضافه شده، آرایشگاه است که از لحاظ بهداشتی مورد تایید اداره بهداشت قرار گرفته و از لحاظ بصری نیز جزو بهترین فضاهای خوابگاه است. همچنین پارسال فضای سبز ترمیم و اضافه شد؛  محلی که اکنون چمن کاری شده و به فضای سبزی دانشگاه تبدیل شده است، پیشتر شبیه به بیابان بود تا خوابگاه! که با فضاسازی و گل‌کاری سعی در زیباسازی و بهبود فضای بصری صورت گرفت. ولی با این حال، هنوز به نظرم کافی نیست و باید برای مجموعه 800 نفری خوابگاه، فضای سبز و مکان تفریحی بهتر و بیشتری در اختیار داشته باشیم.


*  تفکیک زباله‌های خشک، تر، نان و سایر زباله‌ها با قرار دادن سطل‌های جداگانه برای هر مورد، اقدام مثبتی بود که در سال گذشته شاهد آن بودیم اما متاسفانه امسال این سطل‌ها را نمی‌بینیم. علت چیست؟


این طرح خود من بود و بازخورد بسیار مثبتی هم داشت اما متاسفانه برخی از دانشجویان همکاری لازم را نداشتند و دردسرهایی ایجاد می‌شد. مثلا مدت زمان تخلیه پسماند نان یک هفته است و اگر در سطل مخصوص این پسماند زباله‌های دیگری ریخته شود، نان‌ها خمیر شده و بوی بدی می‌گیرند. با این حال ما در تلاش هستیم تا روند سال گذشته را ادامه دهیم. در این چند روز با شستن سطل‌ها و نظافت آنها روش «تفیک زباله در مبدا» را پی خواهیم گرفت. اما به شدت نیازمند حمایت و همکاری دانشجویان هستیم.


safari


* در پایان، فضای دانشجویان این خوابگاه را چگونه می‌بینید و برخورد دانشجویان برای حل مشکلات خوابگاه چگونه است؟


خوابگاه محیط زندگی ماست. من روزگاری دانشجو بوده‌ام و تجربه 9سال زندگی در خوابگاه را دارم. به خوبی می‌دانم که در این مکان اگر همه دست به دست هم ندهند و دانشجوها همکاری نکنند، نمی‌توان با کنترل بیرونی، اجبار و  صرفا دستوردادن کارها را به خوبی انجام داد. در این مکان باید همراهی، همدلی و هم فکری باشد. هیچ مسئولی به تنهایی و بدون همدلی دانشجویان نمی‌تواند مجموعه را به درستی اداره و مدیریت کند. وقتی فضای دوستانه حاکم باشد کارها خود‌به‌خود حل می‌شود. خوشبختانه جو حاکم بر این خوابگاه، کاملا دوستانه است و دانشجو با فراغت‌بال به اینجا مراجعه می‌کند و بدون هیچ محدودیتی مشکلاتش را می‌گوید. ما نیز در حد توان‌مان حتما رسیدگی خواهیم کرد. من همیشه اعتقادم بر این است که هیچ کس از این در (در سرپرستی) ناراضی بیرون نمی‌رود.


 



مصاحبه: صابر نصیب‌علی-عطنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار