حسین انتظامی درباره بیستودومین نمایشگاه بینالمللی مطبوعات تهران گفت: نمایشگاه فرصت خوبی برای جبران کاستیها در حوزه رسانه بهخصوص در حوزه «دقت حرفهای» و «اخلاق حرفهای» است که درحالحاضر، متغير بحراني فضاي رسانهاي دانسته شده و عمیقتر شدن در دو حوزه «سرمایه رسانه» و «افق کار آن» منجر به افزایش اعتماد و اثربخشی رسانهها میشود.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با عطنا، در خصوص نگاه به مطبوعات در دوره جدید نمایشگاه اظهار کرد: امروزه در ایران شاهد آن هستیم که رسانهها روزبهروز پختهتر ميشوند و ميتوانند در جهت ايفاي مسئوليت اجتماعي، موفقتر عمل کنند.
حسین انتظامی ادامه داد: نمايشگاه فرصت خوبي است كه كاستيهاي اين عرصه مهم توسط بازيگران اصلي آن يعني خود رسانهها و روزنامهنگاران مورد كاوش قرار گيرد و با نگاهي آسيبشناسانه درصدد رفع آن باشند.
انتظامی تاکید کرد: این نگاه به ويژه در حوزه دقت حرفهاي و اخلاق حرفهاي كه درحالحاضر متغير بحراني فضاي رسانهاي دانسته ميشود، اهمیت ویژهای دارد.
این معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: هر چقدر در دو حوزه سرمايه رسانه و افق كار آن عميقتر شويم، به اعتماد و اثربخشي رسانهها افزوده ميشود.
او درباره هدف از برگزاری کارگاههای آموزشی در نمایشگاه مطبوعات هم گفت: طبعاً خصلت كارگاهها، آموزش حرفهاي است. هر چقدر روزنامهنگاران ما به جنبههاي كاربردي- حرفهاي مجهزتر شوند، در ارتقاي كيفي كار آنان مؤثرتر است و عمدتاً روزنامهنگاران و علاقمندان به كار روزنامهنگاري، مخاطبان این کارگاهها هستند.
انتظامی همچنین با تاکید بر اهمیت حضور روزنامهنگاران مختلف در کارگاههای آموزشی این نمایشگاه، درباره نحوه انتخاب مدرسان این کارگاهها گفت: مدرسان براساس سوابق حرفهاي ممتد آنها و اين كه در حوزه خود به عنوان روزنامهنگاراني مؤلف شناخته ميشوند، انتخاب میشوند. همچنین برگزاری کارگاهها از مطالبات و انتظارات جامعه حرفهاي است و طبعاً مؤثر خواهد بود.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در این دوره، استقبال رسانهها و مردم نسبت به سالهاي گذشته بيشتر بوده و ارزيابي كلّي مراجعان نشان میدهد كه استقبال مردم با نشاطتر از دورههاي پیشین بوده است.
او افزود: نشاط حاکم بر این دوره به این دليل است كه صاحب اين نمايشگاه، خود مطبوعات هستند و طبعاً تمام تلاش خود را بر كيفيت نمايشگاه، متمركز كردهاند.
گفتنی است بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاههای خبری با شعار «صداقت و شفافیت»در مصلی تهران، از از 14 آبان آغاز به کار کرده و تا 21 این ماه ادامه دارد.