۲۹ آذر ۱۳۹۳ ۲۳:۴۶
کد خبر: ۵۵۰
IMG_3226

مراسم بزرگداشت روز پژوهش با حضور رییس دانشگاه، معاونان، روسای دانشکده ها، اعضای هیات علمی و کارشناسان حوزه های مختلف پژوهشی 26 آذر ماه در محل سالن اجتماعات شهید بهشتی برگزار شد.


به گزارش باشگاه خبری علامه طباطبایی ـ عطنا ـ به نقل از روابط عمومی دانشگاه در این مراسم رئیس دانشگاه در سخنانی با تبریک هفته پژوهش و تقدیر از تلاش‌ها و زحمات کارکنان علمی و اداری دانشگاه اظهار کرد: لازم می‌دانم از همه‌ی همکاران پرتلاش اداری که با حداقل امکانات حداکثر بهره‌وری را برای دانشگاه داشته و با توجه به گزارش‌ها و اقدامات انجام شده در بخش های مختلف موجب بازسازی و احیا معاونت پژوهشی گردیدند، تشکر نمایم. وی با تقدیر از همراهی و همکاری اعضای هیات علمی در دوره مسئولیتی خود در دانشگاه افزود: مراتب سپاس و قدردانی خود را از استادان گرانقدری که در طی یک سال گذشته در زمینه‌های علمی و پژوهشی جایگاه رفیع دانشگاه را بالاتر از گذشته ارتقاء دادند اعلام می دارم.



دکتر سلیمی در ادامه با بیان نقش تعیین کننده علوم انسانی و اجتماعی در جوامع بشری و رسالت استادان این حوره اظهار داشت: به هیچ عنوان پژوهش و تحقیق در حوزه‌های فنی و مهندسی بنیادی‌تر، تأثیرگذارتر و مهم‌تر از حوزه‌ی علوم انسانی و اجتماعی نیست و نخواهد بود چرا که با نگاهی به تاریخ انقلاب صنعتی اول در پایان قرن 18 و ابتدای قرن 19 میلادی مشاهده می کنیم که وقتی علوم تجربی به حوزه صنعت آمدند جامعه آن زمان را ویران کردند و ما نشانه های آن را در شورش خونینی که در ابتدای سال 1820 میلادی اتفاق افتاد مشاهده می‌نمائیم. وی افزود: زمانی یافته های صنعت و علوم پایه در انقلاب صنعتی تبدیل به توسعه شد که علوم انسانی و اجتماعی به میدان آمده و با ملت سازی و دولت سازی دنیای جدید را بنا نهادند. رییس دانشگاه اضافه کرد: دنیای جدید ما، محصول علوم انسانی واجتماعی است و به همین دلیل است که این علوم باید نقش تعیین کننده‌ی خود را به خوبی ایفا نمایند و امیدواریم به لطف استادان این عرصه بتوانیم رسالت خود را در این مهم ایفا نماییم.


دکتر سلیمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان نقش تعیین کننده دانشگاه در حل مسائل و معضلات جامعه اظهار داشت: متأسفانه بخشی از مشکل در انجام این مهم، مسائلی است که بخشی از آن به نوع تفکری که در برخی از سازمان های اجرایی وجود دارد مربوط می گردد، چرا که برخی از دستگاه های اجرایی به شکل ساختاری، حل مشکلات را از سوی دانشگاه باور ندارد. وی افزود: بخش دیگری از مشکل از دانشگاه است چرا که در دانشگاه باید همه‌ی امور و به ویژه آموزش معطوف به پژوهش و پژوهش محور باشد ولی متأسفانه این مهم نیز به خوبی محقق نگردیده است، در صورتی که باید حیات دانشگاه معطوف به پژوهش باشد.


رئیس دانشگاه با اشاره به سیاست و شعار جدید وزارت علوم مبنی بر بین‌المللی کردن دانشگاه افزود: این شعار به درستی و با جدیت سرلوحه برنامه‌های وزارت علوم قرار گرفته است و انشاالله با ایجاد زمینه‌های لازم، استادان و محققان ما امکان طرح دیدگاه‌ها و اندیشه‌های خود را در فضای بین‌المللی داشته و براساس تبادل و تعاملات علمی در پیشبرد و توسعه پژوهش در دانشگاه و حل مسائل و معضلات جامعه راهگشا باشند. وی همچنین با تبیین اقدامات انجام شده در طی دوره مسئولیت خود در دانشگاه اضافه کرد: دانشگاه علامه طباطبائی با برگرفتن و بهره مندی از اندیشه‌ها و نظرات قریب به اتفاق استادان خود این نظرات را در برنامه های استراتژیک دانشگاه مورد استفاده قرار خواهد دارد.



دکتر سلیمی در ادامه با تأکید بر نقش محوری پژوهش در برنامه‌ریزی استراتژیک دانشگاه تأکید کرد: توجه به موضوع پژوهش استفاده از نظرات استادان و نتایج دستاوردهای پژوهشی در دستور کار دانشگاه و تحقیقات پژوهشی قرار گرفته است. چرا که بقا و تداوم و نقش محوری دانشگاه در حل مسائل و معضلات و رسیدن به توسعه در پژوهش معنا و مفهوم پیدا می نماید. وی خاطر نشان کرد: برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید با اهتمام به پژوهش با سرعتی شتابان تر از گذشته حرکت نموده و برای حفظ و تقویت جایگاه دانشگاه گام برداریم. وی همچنین با تشریح اقدامات و سیاست های تشویقی انجام شده از سوی دانشگاه اذعان داشت: خوشبختانه با تصویب آئین‌نامه‌های اجرایی و اختصاص بودجه شرایط لازم برای استفاده از فرصت‌های مطالعاتی، شرکت در کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی و استفاده از اعتبار پژوهشی گرنت میسر است. وی اضافه کرد: اعتبار پژوهشی گرنت نسبت به دوره‌ی گذشته به 10 برابر افزایش پیدا کرده است و امیدواریم اعضای هیأت علمی ما با پتانسیل و توانایی‌های خود، نتیجه‌ی اندیشه‌ها و تحقیقات خود را در سطح جامعه‌ی علمی چه در داخل و چه در خارج ارائه نمایند.


توجه به مسئله اخلاق پژوهشی از جمله موارد مورد تأکید رئیس دانشگاه در بخش دیگری از سخنانشان بود. وی با اشاره به جایگاه رفیع دانشگاه علامه طباطبائی در جامعه ی علمی کشور اظهار داشت: پاسداری و حراست از این جایگاه، نکته‌ی مهمی است که استادان محترم باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار دهند. چرا که استفاده از مطلب و یافته‌های علمی دیگران بدون ذکر منبع برای ما  پذیرفتنی نبوده و با جایگاه استادان این دانشگاه نیز سازگار نیست. وی اضافه کرد: امید داریم از نظر رعایت قواعد مربوط به اخلاق پژوهش و حقوق دیگران در حوزه‌ی پژوهش سرآمد دانشگاه‌های دیگر باشید.


گفتنی است اخیراً در بعضی از رسانه های مجازی در خصوص جعل آثار پژوهشی توسط دو تن از اساتید دانشگاه های علامه و تهران اخباری منتشر گردید که بازتاب فراوانی در شبکه های اجتماعی و محافل دانشگاهی داشته است و بعضی از رسانه ها نیز خواستار واکنش رسمی دانشگاه های تهران و علامه شده اند . 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار