معاون آموزشی وزارت علوم گفت: سالانه ۱۵ هزار فارغالتحصیل دکتری را تحویل جامعه میدهیم در شرایطی که جای مناسبی برای اشتغال آنها نداریم.
به گزارش عطنا به نقل از دانشگاه علم و صنعت، مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم تقدیر از استادان ممتاز دانشگاه علم و صنعت گفت: اوایل انقلاب، جمعیت دانشجویی کشور بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار نفر بود و در سال ۹۵ این جمعیت به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید که رشد ۲۵ برابری را در این حوزه شاهد بودیم.
وی افزود: این درحالی است که در مقیاس جهانی رشد جمعیت دانشجویی کشور ۵ برابر بیشتر از نرم جهانی است که این آمار ایران را در جایگاه اول منطقه در این زمینه قرار داده است.
معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: حدود ده سال پیش جمعیت دانشجویی کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود اما در ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ درصد افزایش جمعیت دانشجویی داشته ایم.
شریعتی نیاسر گفت: در ۱۰ سال گذشته تعداد مراکز آموزش عالی دولتی، ۴۵ مرکز بود که اکنون به ۱۴۳ مرکز رسیده است.
وی افزود: مراکز آموزش عالی غیر دولتی کشور نیز از حدود ۶۰ تا ۷۰ موسسه به ۳۵۳ موسسه غیردولتی آموزش عالی افزایش یافته است.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: شرط عقل حکم میکند مدیران از آمارهای موجود آموزش عالی به عنوان فرصت استفاده کنند و چارهای بیندیشند که از این جمعیت دانشجویی و دانش آموختگان آموزش عالی بهره مناسبتری عاید کشور کنند.
شریعتی نیاسر تاکید کرد: از یک زاویه میتوان به این رشد به دید مثبت نگاه کرد که به هر حال ویژگیهای جمهوری اسلامی ایجاب میکرده که بستر آموزش عالی را برای همه فراهم سازد.
وی گفت: متاسفانه آمار میگوید وضعیت اشتغال ما متناسب با فارغالتحصیلان نیست.
معاون آموزشی وزارت علوم عنوان کرد: براساس فراخوان جذب هیات علمی این وزارتخانه سالانه حدود ۳۰ هزار نفر که ۷۰ درصد آنها دارای مدرک دکتری هستند، ثبت نام میکنند.
شریعتی نیاسر افزود: به طور طبیعی دانش آموختگان دکتری شغل خود را در دانشگاه میبینند در حالی که در بهترین حالت میان ۵ تا ۶ هزار نفر از ۲۰ هزار نفر شرکت کننده دارای مدرک دکتری، جذب دانشگاه میشوند و این موضوع به این معنا است که سالانه ۱۵ هزار فارغالتحصیل دکتری را تحویل جامعه میدهیم در شرایطی که جای مناسبی برای اشتغال آنها نداریم.
وی به طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث این طرح ماموریت گرایی دانشگاهها است.
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: بررسیها نشان میدهد دانشگاههای ما حول ماموریت خاص عمل نکرده اند. به عنوان مثال مراکزی که برای هدف خاصی طراحی شده اند در مدار خود قرار نگرفته و از ماموریت خود فاصله گرفتند.
شریعتی نیاسر اضافه کرد: به عنوان مثال، دانشگاهی که فلسفه اش آموزش غیر حضوری است، دلیلی ندارد به آموزش حضوری ورود پیدا کند اما در حال حاضر، همه دانشگاههای ما همه کار میخواهند انجام دهند و این باعث مواجه شدن با صندلی خالی شده است.
وی تصریح کرد: ماموریت گرایی از مصادیق ساماندهی نظام آموزش عالی است و در این راستا، گامهایی برداشته ایم.
معاون آموزشی وزارت علوم سطحبندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را از دیگر بندهای طرح آمایش معرفی کرد و گفت: ما زمینه رشد دانشگاهها را در گروی فراهم سازی زمینه رقابت سالم با مراکز علمی بین المللی میدانیم و معتقدیم باید سطحی از اعتبار را تعریف کنیم که دانشگاهها بتواند در مقایسه، وضع موجود خود را به جلو پیش ببرند.
شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: از سال گذشته، رتبه بندی مراکز آموزش عالی را آغاز کردیم و این سطح بندی میتواند به دانشگاههای ما کمک کند تا نقاط قوت، ضعف و زمینههای رشد را شناسایی کنند.
وی افزود: حدود ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور وجود دارد که بسیاری از آنها نیاز به ارتقا دارند و به تنهایی نمی توانند ارتقای لازم را کسب کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: نیاز است دانشگاههای قدرتمند ما معرفی شوند و سایر مراکز آموزشی تحت پوشش آنها رشد کنند.
شریعتی متمرکز بودن نظام آموزش عالی کشور را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: در طرح آمایش، تمرکززدایی یکی از بندهای مورد تاکید است.
وی عنوان کرد: ما برخی سیاستها را برای واگذاری و تفویض اختیار شروع کرده ایم، البته راه بسیاری در پیش داریم.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: به اعتقاد ما هرچه اقتدار و اختیار دانشگاهها را بیشتر کنیم، نتیجه بهتری کسب خواهیم کرد.