۰۲ آبان ۱۳۹۵ ۰۹:۱۱
کد خبر: ۵۲۷۹۱
uni22

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در سال گذشته ۱۴۱ پروژه مشترک دانشگاه‌های ایران با دنیا اجرایی شده است، گفت: برای توسعه همکاری‌های علمی میان دانشگاه‌های ایران و روسیه می‌توان از ظرفیت نخبگان استفاده کرد، چرا که علم مرز ندارد.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، دکتر محمد فرهادی روز پنجشنبه، 29 مهرماه در دومین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران در روسیه که در باغ نگارستان دانشگاه‌ تهران برگزار شد، با اشاره به همکاری‌های میان این دو کشور در طول تاریخ، افزود: با همکاری و مشارکت نخبگان دو کشور می‌توان همکاری‌های دو کشور را تعمیق بخشید؛ چرا که علم و فناوری مرز نمی‌شناسد و در ذات خود ماهیت بین‌المللی دارد.


وی، برگزاری کرسی‌های ایران و روسیه‌شناسی و فارسی در دانشگاه‌های روسیه و تدریس زبان روسیه در دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبائی و شهید بهشتی را از جمله زمینه‌های همکاری بین دو کشور دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۷ نفر از دانشجویان روسی در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند و در مقابل ۱۲۲ نفر از دانشجویان ایرانی در روسیه به تحصیل خود ادامه می‌دهند.


فرهادی با اشاره به همکاری دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های روسیه اظهار کرد: دانشگاه‌ شهید بهشتی در حوزه لیزر و علوم پایه، دانشگاه‌ صنعتی خواجه نصیر در حوزه هواوفضا و دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبائی در حوزه‌های علوم انسانی با سایر بخش‌ها همکاری دارند.


وزیر علوم ایجاد مرکز رازی در مسکو و مرکز لومونوسوف در دانشگاه شهید بهشتی را از جمله گام‌های عملی برای توسعه همکاری‌های دو کشور برشمرد و اضافه کرد: در این مسیر با توجه به همکاری میان دانشگاه‌ها، اقدام به امضای ۳۰ تفاهم‌نامه شد که امیدوارم در اجلاس سال آینده برنامه عملیاتی این تفاهم‌نامه‌ها ارائه شود.


فرهادی، تبادل دانشجو به ویژه‌ برای دوره‌های کوتاه مدت را گام موثر میان همکاری دو کشور نام برد و گفت: علاوه بر این ایجاد دوره‌های مشترک کارشناسی ارشد و دکترا همراه با تبادل استاد و دانشجو و همچنین انتقال و تبادلات علمی می‌تواند به گسترش تبادلات میان دو کشور کمک کند.


وزیر علوم به اجرای پروژه‌های مشترک تحقیقاتی میان ایران و روسیه اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون چندین پروژه در حوزه‌های علوم پزشکی و کاربرد لیزر، ایمونولوژی و داروها برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج اجرا شده است.


فرهادی با تاکید بر اینکه در سال گذشته ۱۴۱ پروژه مشترک میان ایران با دانشگاه‌های دنیا اجرایی شده است، ابراز امیدواری کرد که همکاری میان ایران و روسیه گسترش یابد.


وزیر علوم توسعه این همکاری را در قالب ایجاد کارگروه مشترک سیاست‌گذاری میان دو کشور دانست و اظهار کرد: این کارگروه می‌تواند در تمام زمینه‌ها سیاست‌گذاری کرده و گزارش آن‌ را برای مسؤولان دو کشور ارسال کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار