بخشنامه وزارت علوم با محوریت صیانت از عفاف و حجاب درحالی در دانشگاهها و مراکز آموزشی اجرا میشود که برخوردهای ارشادی و تربیتی اولویت اصلی این بخشنامه فرهنگی و اجتماعی است.
به گزارش عطنا به نقل از مهر، اواخر تابستان امسال و بانزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید محمدفرهادی وزیر علوم بخشنامهای به دانشگاهها و مراکز آموزشی کشور ابلاغ کرد در این بخشنامه بر صیانت از عفاف و حجاب در محیطهای علمی و آموزشی تاکید شده بود.
ابلاغیهای که تاکید داشت دانشگاهها و مراکز آموزشی در فعالیتهای خود نباید صرفا به موضوع حجاب با دید ظاهری توجه کنند بلکه باید موضوع عفاف را نیز هم راستا با موضوع حجاب پیگیری کنند چراکه عفاف امری درونی بشمار میرود.
آموزش و آگاه سازی، ارشاد، تذکر و برخورد با متخلفان سه محور اصلی ابلاغیه وزارت علوم در خصوص عفاف و حجاب است که باید توسط کمیتهای در دانشگاهها دنبال و نتایج هر سه ماه یک بار به وزیر علوم اعلام شود.
ابلاغیه وزارت علوم که به دنبال تقویت جنبههای درونی عفاف و حجاب به دور از ابزارهای تنبیهی است، در بسیاری از دانشگاهها درحال اجرا است بنابراین به سراغ تعدادی از روسای دانشگاههای بزرگ کشور رفتیم تا از روند اجرای بخشنامه وزارت علوم در این مراکز مطلع شویم.
دانشگاه یزد هم راستا با دیگر دانشگاههای کشور در زمینه اجرای بخشنامه وزارت علوم در حوزه عفاف و حجاب فعالیت خود را آغاز کرده و پس از ابلاغ بخشنامه این وزارتخانه اقدام به تشکیل کمیته عفاف و حجاب کرده است.
علی مروتی، معاون دانشجویی دانشگاه یزد گفت: کمیته عفاف و حجاب در این دانشگاه شکل گرفته است و درحال برنامه ریزی برای اجرای برنامههایی با محوریت صیانت از این موضوع هستیم.
وی افزود: این دانشگاه نیز به دنبال توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در میان دانشگاهیان است و براساس ابلاغیه وزارت علوم از جنبههای ارشادی در این زمینه بهره میگیرد.
دانشگاهها و مراکز آموزشی معتقدند ماهها پیش از ابلاغ بخشنامه عفاف و حجابی وزارت علوم اقدام به برنامه ریزی برای توسعه این فرهنگ کرده اند. دانشگاه علم و صنعت یکی از این دانشگاهها است.
محمدعلی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: اساتید مشاورهای تعیین شده و از سوی این افراد به دانشجویانی که در این زمینه کوتاهی کردند تذکرات مشاورهای ارائه میشود.
وی که سیاست این دانشگاه را رویکرد ارشادگرایانه به موضوع عفاف و حجاب میداند، تاکید کرد: در صورتی که رفتارهای اشتباه دانشجویان درخصوص عفاف و حجاب تکرار شود و این دانشجویان به تذکرات و راهنماییهای اساتید مشاوره توجه نکنند پرونده آنها به کمیته انضباطی ارائه خواهد شد.
دانشگاه کاشان نیز در جمع دانشگاههایی قرار میگیرد که رفتارهای ارشادی و تربیتی در زمینه حجاب و عفاف را اولویت فعالیتهای خود قرار داده و طبق اعلام قنبر علی شیخ زاده معاون دانشجویی این دانشگاه برخورد با تخلفات عفاف و حجاب در این دانشگاه به شورای عفاف و حجاب ارسال میشود.
این دانشگاه رویهای را پیش گرفته تا از طریق اساتید مشاوره تخلفات مربوط به عفاف و حجاب را رفع کند و پرونده دانشجویان کمتر به کمیته انضباطی ارجاع شود اما اگر رفتارهای ارشادگرایانه موثر نباشد پرونده دانشجویان به کمیته انضباطی ارجاع خواهد شد.
این دانشگاه که در شورای فرهنگی خود موضوع عفاف و حجاب را پیگیری میکند از ظرفیت اعضای هیئت علمی استفاده کرده و این امر موجب شده تا فرآیند رویکرد تربیتی در این حوزه تقویت شود.
دانشگاه هنر نیز بعد از ابلاغ بخشنامه وزارت علوم کمیته صیانت از عفاف و حجاب را زیر نظر شورای فرهنگی این دانشگاه راهاندازی کرد. کمیتهای که قرار است علاوه بر ارائه راهکارهای اجرایی و عملیاتی در خصوص موضوع عفاف و حجاب نگرشی فرهنگی به موضوع ایجاد کند تا براین اساس برنامههای کاربردی در این حوزه را رقم بزند.
دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز از دیگر دانشگاههایی است که موضوع عفاف و حجاب را اولویت برنامههای فرهنگی خود قرار داده است و طبق گفته احمد معتمدی رئیس دانشگاه در این زمینه از برخوردهای افراطی جلوگیری میشود.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: باید شان دانشگاه در زمینههای مختلف از جمله موضوع عفاف و حجاب حفظ شود این درحالی است که در دانشگاههای خارجی نیز نوع پوشش افراد در محیط دانشگاه با دیگر مکانها متفاوت است.
وی گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر از اجرای آیین نامههای مربوط به موضوع عفاف و حجاب استقبال میکند.
طراحی نرم افزار، برنامه دیگر عفاف و حجاب بشمار میرود که این برنامه توسط دانشگاه تبریز تدوین شده و بستری را فراهم کرده تا دانشجویان متخلف در این حوزه با رفتارهای ارشادگرایانه تغییر رویه دهند.
محمدرضا پورمحمدی گفت: با طراحی این نرم افزار دانشجویان در ابتدا به اساتید مشاوره معرفی میشوند و در صورتی که مشکل همچنان تکرار شود موضوع به والدین دانشجویان اعلام خواهد شد.
دانشگاه فردوسی مشهد نیز از ماهها پیش اقدام به برنامه ریزی در زمینه عفاف و حجاب کرده است و در این راستا منشوری تدوین کرده که این منشور در برگیرنده بخشنامه جدید وزارت علوم است.
محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: منشور عفاف و حجاب این دانشگاه توسط اساتید خبره و مطابق با آیین نامههای موجود کشور و خصوصیات محیطهای دانشگاهی تدوین شده است.
این دانشگاه همچنین شورایی با عنوان امر به معروف و نهی از منکر تشکیل داده است که وظیفه آن اجرایی سازی برنامههای عملیاتی در زمینه عفاف و حجاب است.
پرهیز از برخوردهای انتظامی، امنیتی و تند در خصوص تخلفات عفاف و حجاب اولویت دانشگاه صنعتی اصفهان بشمار میرود و طبق گفته محمود مدرس هاشمی رئیس دانشگاه با اجرای برنامههای ارشادی و تربیتی میتوان به نتایج مطلوب در زمینه عفاف و حجاب دست یافت.
وی گفت: با اجرای برنامههای ارشادگرایانه به نتیجه مطلوبی رسیدهایم و در کمیته فرهنگ عمومی دانشگاه حدود ۴۰۰ دانشجو مورد رفتارهای ارشادگرایانه و تربیتی برای موضوع عفاف و حجاب قرار گرفتهاند.
در راستای صیانت از موضوع عفاف و حجاب در محیطهای علمی و آموزشی دانشگاه صنعتی شریف کمیتهای متشکل از نماینده نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه، معاون فرهنگی دانشگاه و تعدادی از دانشجویان عضو تشکلهای دانشجویی تشکیل داده است.
محمود فتوحی، رئیس دانشگاه شریف در ارتباط با این موضوع گفت: در این کمیته راهکارهای مربوط به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بحث و بررسی شده و نتایج برای تصویب به شورای فرهنگی دانشگاه ارسال میشود.
وی عنوان کرد: ما معتقد هستیم وضعیت کلی مذهبی در دانشگاه صنعتی شریف در سطح خوبی قرار دارد اما باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا وضعیت عفاف و حجاب دانشجویان در شان دانشگاه و جمهوری اسلامی باشد.
شورایی با عنوان امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه اصفهان زیر نظر شورای فرهنگی دانشگاه با محوریت برنامه ریزی برای موضوع عفاف و حجاب در دانشگاه اصفهان شکل گرفته است.
هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان گفت: بندهای مربوط به عفاف و حجاب شورای امر به معروف و نهی از منکر این دانشگاه هماهنگی زیادی با ابلاغیه وزیر علوم دارد.
وی افزود: در این شورا موضوعات امر به معروف و نهی از منکر و عفاف و حجاب در کنار یکدیگر مورد توجه قرار میگیرند.
معاون فرهنگی وزارت علوم معتقد است ترویج موضوع عفاف و حجاب در میان دانشجویان نیابد به روشهای غلط دنبال شود چراکه آثار منفی در پی خواهد داشت.
ضیاء هاشمی گفت: رویکرد فرهنگی، آموزشی و ترویجی در مقابل رویکردهای امنیتی اولویت وزارت علوم درخصوص موضوع عفاف و حجاب است.
وی با اشاره به ابلاغ برنامههای عفاف و حجاب به دانشگاهها افزود: در این برنامهها تشویق همراه با رویکرد کارشناسانه دنبال میشود.
معاون فرهنگی وزارت علوم تاکید کرد: طبق برنامه وزارت علوم که به دانشگاهها ابلاغ شده است توسعه فرهنگ عفاف و حجاب باید با رویکرد اجتماعی و فرهنگی دنبال شود چراکه این موضوع دارای ماهیت است.
هاشمی خاطرنشان کرد: من همواره اعلام کردم که وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاهها نسبت به جامعه از جایگاه مطلوب تری برخوردار است.
وی اظهار داشت: وزارت علوم به دانشگاهها تاکید کرده است متناسب با اقتضائات محیطهای علمی و آموزشی به صورت عالمانه و خلاقانه به موضوع حجاب و عفاف بپردازند.
پرهیز از رفتارهای امنیتی و انضباطی، برخوردهای ارشاد گرایانه، رویکرد تربیتی، آموزش و آگاه سازی، برنامههای مشاورهای از مهم ترین اولویتهای وزارت علوم برای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاهها است که در بخشنامه اخیر این وزارتخانه نیز به این موارد تاکید شده است.
دانشگاهها نیز با اعلام برنامههای خود بر کاهش برخوردهای انضباطی با دانشجویان در زمینه مسئله حجاب تاکید دارند و معتقدند با اجرای برنامههای مشاورهای و فعالیت اعضای هیئت علمی به عنوان اساتید مشاوره در این حوزه میتوان با موضوع تخلفات مقابله کرد و به نتیجه فرهنگی مطلوب رسید.
پرهیز از فضای امنیتی و تند در برخورد با تخلفات مربوط به عفاف و حجاب اولویتی است که مسئولان دانشگاهی کشور آن را سرلوحه برنامههای علمیاتی و اجرایی خود قرار داده اند.