۱۰ مهر ۱۳۹۵ ۱۴:۵۹
کد خبر: ۵۰۹۱۱
dr-omid-ali-masudi

رئیس مرکز علمی و فرهنگی دارالحکمه کانادا در ایران گفت: بهترین ابزار برای بر هم زدن نظم و ایجاد بحران در کشور، شبکه‌های اجتماعی است که دشمن نیز روی آن کار می‌کند و متاسفانه در این زمینه پیشرفت کرده است.


به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی، برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» با موضوع «فضای مجازی و دفاع مقدس» با حضور دکتر علیرضا ابوالفضلی؛ رئیس مرکز علمی و فرهنگی دارالحکمه کانادا در ایران، دکتر سید محمد حسینی؛ وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، محمد صادق افراسیابی؛ مدرس دانشگاه و دبیر کل همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی و تماس تلفنی با دکتر زهرا نژاد بهرام؛ دبیر شورای اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و دکتر امید علی مسعودی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره روی آنتن رادیو گفت‌وگو رفت.


حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا ابوالفضلی با تصریح بر اینکه دفاع مقدس همچنان در فضای مجازی ادامه دارد، گفت: بهترین ابزار برای برهم زدن نظم و ایجاد بحران در کشور، شبکه‌های اجتماعی است که دشمن نیز روی آن کار می‌کند و متاسفانه در این زمینه پیشرفت کرده است.


وی خاطرنشان کرد: حدود یک دهه جنگ نظامی به ما تحمیل شد و با ابزار تسلیحاتی علیه ما اقدام کردند که تاثیرات نامطلوبی بر کشور ما داشت. بعد از حدود یک دهه یا بیشتر؛ جنگ فرهنگی، با ابزار مد و استفاده از روش های ترویج و توسعه مد در ایران در جریان بود. در دهه اخیر بیشتر شاهد هستیم که اخلاق ما تحت تاثیر قرار می گیرد و این مسئله در بحث آسیب شناسی و دشمن شناسی باید با تامل نگاه شود.


دکتر سید محمد حسینی؛ وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز با تصریح بر اینکه در حال حاضر دفاع مقدس همچنان ادامه دارد، گفت: امروز، هدف اصلی دشمنان سست کردن ایمان راسخ در جوان است. این سست کردن اعتقاد، در قالب طرح شبهات متعدد و متنوع مطرح می شود. یکی دیگر از راه هایی که دشمنان می خواهد پاک دامنی و عفت جوانان ما را از بین ببرد، گسترش تصاویر مستهجن در قالب اشعار، طنز ، رمان و دیگر شیوه هایی است که ترویج داده می شود.


وی به سرمایه گذاری عظیم دشمنان برای مقابله با اسلام و پیامبر(ص) اشاره کرد و افزود: در کنار این فضای مجازی، شبکه های متعدد ماهواره ای فارسی زبان نیز راه اندازی شده است. دشمنان در فضای مجازی در مورد ایمان، اخلاق و اراده جوان ایرانی که قدرت نرم ایران محسوب می شود و در دوارن دفاع مقدس و انقلاب خودش را به خوبی نشان داده است، کار می کنند و آن را هدف قرار داده اند.


دکتر زهرا نژاد بهرام؛ دبیر شورای اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه خوب است از زوایای دیگری به موضوع دفاع مقدس بپردازیم، گفت: اینکه آیا می‌توانیم همیشه در حال دفاع باشیم، یک موضوع است و دوم اینکه آیا شرایط دفاع ما با 36 سال پیش یکسان است، موضوع دیگری است.


نژاد بهرام ادامه داد: پدیده دفاع یک موضوع جداگانه است و همیشه در حال دفاع هستیم اما ظرفیت و نوع دفاع متفاوت است و هر عصری شرایط خاص خود را دارد. ما مردمی متأثر از فرهنگ دینی خود هستیم و همیشه خواستار صلح و آرامش بودیم و هیچ گاه آغاز کننده تنش و درگیری نبوده‌ایم.


دبیر شورای اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری یادآوری کرد: ما در ادبیات ملی و دینی خود به دنبال دفاع و دوستی و نشر این ادبیات هستیم. ما درصدد دفاع هستیم و در حال حاضر با رشد فناوری‌های جدید و تنوع ابزار، شکل تازه‌ای به خود گرفته است. منظور از دین، دفاع از ارزش‌ها و مرام‌های انسانی است و در این مقام فضای مجازی برای ما یک فرصت به حساب می‌آید.


در ادامه امید علی مسعودی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره با بیان اینکه ای کاش در زمان جنگ، فضای مجازی وجود داشت، گفت: در آن زمان جریان ارتباطات از طرف ده‌ها رادیو و تلویزیون به صورت یکسویه علیه ما بود و نتوانستیم چهره جنگ را نشان دهیم.


مسعودی ادامه داد: امروز خوشحالم که با تلفن‌های همراه می‌توانیم ارزش‌های جنگ را به دیگری منتقل کنیم. فناوری‌های ارتباطی به طور دقیق می‌توانند در خدمت دفاع مقدس باشند.


محمد صادق افراسیابی؛ مدرس دانشگاه و دبیر کل همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی نیز در این برنامه تصریح کرد: فرصت‌های بی نظیری در فضای مجازی برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی وجود دارد که مقام معظم رهبری با استفاده از این فرصت‌ها اقدام به نامه‌نگاری با جوانان کشورهای غربی کردند و تاثیرات آن‌را دیدیم اما از سوی دیگر اگر مردم ایران فاقد دانش و مهارت‌های سواد رسانه‌ای باشند باید احساس خطر کنیم و نگران باشیم که تهدیدهای فضای مجازی در کشور بر فرصت‌ها غلبه کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار