۰۴ مهر ۱۳۹۵ ۲۳:۵۲
کد خبر: ۵۰۳۹۰
 

دکتر ملکی: زندگی امروز نیازمند کسب مهارت است

مراسم اختتامیه جشن کارگاه‌های دانشگاه علامه طباطبائی با حضور معاون فرهنگی-اجتماعی و اساتید و کارکنان مرکز آموزش و دانشجویان در سالن آمفی تئاتر دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.

معاون فرهنگی-اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم با بیان اینکه در دو محور امر آموزش در زندگی امروز اهمیت یافته، گفت: محور اول اینکه انسانیت انسان به وسیله آموزش و یادگیری فعلیت پیدا می‌کند. فطرت الهی انسان، انسانیت انسان، فقط با تربیت و یادگیری از حالت بالقوه به حالت بالفعل می‌رسد. انسان فقط با آموزش انسان می‌شود. انسانیت انسان با یادگیری و آموزش به فعلیت می‌رسد.

ملکی اضافه کرد: همه کشورها، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی دنیا به اهمیت آموزش خیلی وقت پیش پی بردند، حتی آنهایی که می‌خواهند کارهای باطلی انجام دهند و اهداف غیر انسانی در سر دارند به اهمیت آموزش واقف هستند. همچنین آنهایی که در پی استفاده انسانی و کارهای نیک هستند با آموزش درست به اهداف خود می‌رسند. بنابراین آموزش هم باطل و هم حق را به اهدافش می رساند و بستگی به استفاده کنندگان آن دارد که به دنبال چه هستند.

 

علم قدرت است

عضوهیئت‌علمی دانشگاه علامه با اشاره به اینکه دیگر دوران ارتش قوی و نظامی‌گری به منزله برتری یک کشور به پایان رسیده است، اظهار کرد: قدرت واقعی امروز میزان دانایی شهروندان یک کشور است. امروز ملت‌ها با دانایی مقابل یکدیگر صف آرایی می‌کنند و رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند.

وی افزود: در احادیث اسلامی درباره علم آمده است که علم قدرت است، هر کسی در بعد علمی قوی باشد قدرتمند است و هر کسی بی بهره از علم باشد ضعیف است. در دنیای امروز دیده می‌شود که جوامع استکبار غربی با برتری علمی کشورهایی که از بعد علمی و تکنولوژیکی ضعف دارند آنها را استثمار می‌کنند ولی در آنجایی که علم وجود دارد مستکبران زورشان نمی‌رسد. مصداق بارز آن کشور عزیزمان ایران است که به همت دانشجویان و پژوهشگرانش مسلح به سلاح علم شده است.

 

دانایی انسانیت انسان را رشد می دهد

ملکی در بخش دوم سخنانش عنوان کرد: در دنیای شهروندی امروز ما نیازمند آرامش است، زندگی شهروندی امروز با دانایی آرامش پیدا می کند. هر سازمانی افراد دانا داشته باشد آن سازمان منطقی‌تر اداره می‌شود. هر جایی دانایی ضعیف باشد در آنجا مشکلات نمود بیشتری می‌یابند. در جمع بندی سخنانم باید بگویم دانایی انسانیت انسان را رشد می دهد. البته آموزش الزاما در کلاس درس اتفاق نمی‌افتد ولی هر جا آموختن صورت گیرد آنجا کلاس درس است.

معاون فرهنگی-اجتماعی دانشگاه علامه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موسس مرکز آموزش، دکتر ذکیانی معاون سابق و قبلی، گفت: زمانی که این سمت را بر عهده گرفتم؛ نواقصی را در این مرکز احساس کردم که بارزترین آن برنامه‌های آموزشی بود و آموزش به صورت نا منسجم صورت می‌گرفت. ما و همکاران با برنامه‌ریزی سعی کردیم در سه محور آموزش مهارت‌های زندگی، هنر و تربیت ایرانی-اسلامی برنامه‌های آموزشی را ارائه دهیم. تا به امروز هم در این مسیر قدم برداشتیم.

ملکی اضافه کرد: اول این که زندگی امروز نیازمند مهارت است، همچنین بخش زیادی از دانشجویان ما متقاضی آموزش‌های هنری مثل موسیقی و نویسندگی هستند، در این دو بخش عملکرد ما رضایت بخش بوده است اما در بخش سوم در تربیت معنوی و اخلاقی ما خیلی موفق نبودیم و تلاش ما در این بخش بیشتر خواهد شد.

 

دانشجویان در دانشگاه صرفا تئوری می‌آموزند

در ادامه نعمت الهی، معاون آموزشی دانشگاه علامه گفت: در دوره دانشگاه دانشجویان صرفا مباحث تئوری را فرامی‌گیرند و زمانی که وارد بازار کار می‌شوند اولین مشکل‌شان چگونگی استفاده از آن آموخته‌ها است. در خیلی از رشته‌های تحصیلی پیوند بین تئوری در کلاس درس با عمل در بازار کار وجود ندارد. دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی معمولا چگونگی استفاده از آموخته ها را نمی‌دانند.

وی با مثالی توضیح داد: مثلا زمانی که دانشجوی آمار به سازمانی برای استخدام می رود و از وی خواسته می شود که یک طرح آماری ارائه دهد با وجود یادگیری کلیه مباحث آماری در عمل عاجز می مانند، زیرا مباحث را صرفا به صورت تئوری یاد گرفته است و این مشکل را با یک دوره کوتاه 30 ساعته می‌توان برطرف کرد.

معاون آموزشی مرکز آموزش ادامه داد: با توجه به اینکه این مشکل برای اکثر رشته‌ها وجود دارد بنابراین مرکز آموزش با برنامه‌ریزی و ارائه‌ی دوره‌های غیررسمی سعی دارد اتصال بین رشته‌ی تحصیلی و بازار کار را برقرار کنند. بدین ترتیب در این مرکز دوره‌های مهارتی با استفاده از استادان خبره و سازمان‌های بیرونی راه‌اندازی شد. این دوره‌ها می تواند مکمل عملی کلاس‌های رسمی دانشجویان در حین تحصیل باشد.

نعمت‌الهی با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی در دو سطح تخصصی و عمومی برگزار می‌شود، اظهار داشت: سطح اول دوره‌ها تخصصی و خاص رشته‌های تحصیلی افراد است که برای حضور در این دوره‌ها نیازمند تحصیل در رشته خاص است و سطح دوم دوره‌های عمومی است که برای حضور در این‌ها نیازمند رشته تخصصی خاص نیست و همه می توانند در آن شرکت کنند.

وی در پایان اضافه کرد: دانشجویان علامه طباطبائی در یک دوره عمومی می‌توانند به صورت رایگان شرکت کنند و برای بقیه دوره‌ها 40 درصد تخفیف برای آنها در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه دانشجویان سایر دانشگاه‌ها هم می توانند در این دوره‌ها حضور یابند. نعمت الهی در پایان افزود: دوره‌های جدید ما از آبان ماه آغار می‌شود و در طی آبان تا اسفند ماه ما 47 دوره برگزار خواهیم کرد.

 

90 برنامه آموزشی با 1920 مخاطب برگزار شد

در پایان این مراسم خانم جامه بزرگ به ارائه گزارش عملکرد مرکز آموزش پرداخت و گفت: اهداف مرکز آموزش در سه محور هویت ایرانی-اسلامی، هنر و مهارت‌های زندگی دنبال می‌شود که بیشترین طیف برنامه‌های ما در قسمت مهارت‌های زندگی بوده است.

جامه‌‌بزرگ در ادامه به ارائه آمار و گزارش عملکرد مرکزآمار پرداخت: 75 درصد شرکت کنندگان امسال در دروه‌های مرکز آموزش از دانشجویان علامه بودند و مابقی از سایر دانشگاه‌ها شرکت داشتند.

وی با اشاره با اینکه 77 درصد بانوان در این برنامه‌ها حضور یافتند،اظهار کرد: باید از مشارکت بالای بانوان در این دوره‌ها تمجید کرد، زیرا این نشانه درک بالا و شعوراجتماعی بانوان برای ارتقای خود و جامعه است.

جامه بزرگ درباره رضایتمندی شرکت‌کنندگان از این دوره‌ها گفت: در این بخش عملکرد مدرسان با 79 درصد بیشترین رضایت را از نظر شرکت کنندگان داشته است و محتوای آموزشی دوره با کسب 74 درصد و مسائل اجرایی با 61 درصد رده‌های بعدی را بدست آوردند. همچنین 34 درصد دوره‌ها با همکاری سایر مراکز دانشگاه و مرکز آموزش انجام شده است و خود مرکز آموزش به تنهایی 66 درصد دوره را برگزار کرده است. در کل 90 برنامه آموزشی با 1920 مخاطب برگزار شد.

از بخش‌های جالب توجه این جشن اجرای گروه ناشنوایان (دستان گویا)، گروه تواشح و اهدای یک عدد تبلت به شرکت کنندگان در این جشن به قید قرعه بود. همچنین از استاتید برتر و کارکنان مرکز آموزش با اهدای لوحی تقدیر شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار