۰۲ شهريور ۱۳۹۵ ۲۰:۵۷
کد خبر: ۴۷۹۲۰
photo_2019-02-13_10-59-05

محمد جواد هادی‌زاده یکی از مدرسان حاضر در هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی است. او در حال حاضر دانشجوی مقطع دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد است که برای اولین بار جهت تدریس زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در این دوره حضور دارد.


مدرس هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی در گفت وگو با خبرنگار عطنا اظهار داشت: من در دو سطح میانی و فوق‌میانی در حوزه تخصصی ادبیات فارسی به فارسی‌آموزان تدریس می‌کنم. فارسی‌آموزان در این دوره با متون نظم و نثر ادبیات فارسی در ساعات تعیین شده، در طول هفته، آشنا می‌شوند. منابع و کتب مناسب با سطح آن‌ها تعبیه شده و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.


وی افزود: فارسی‌آموزان به این منابع علاقه بسیاری نشان می‌دهند از این جهت که داستان‌های جالبی در این کتاب‌ها موجود است؛ از رستم و اسفندیار، خیر و شر، حماسه و عرفان تا داستان‌های مولوی.


محمد جواد هادی‌زاده به نحوه پذیرش خود در هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی اشاره کرد و گفت: بنیاد سعدی از سه ماه گذشته برای اولین بار به برگزاری دوره‌هایی جهت دانش‌افزایی مدرسین آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبان اقدام کرد. من از کسانی بودم که برای شرکت در این دوره اقدام کردم و با ارسال رزومه به بنیاد سعدی مورد پذیرش قرار گرفتم. در آن زمان بود که دکتر صحرایی از میان مدرسان حاضر در دوره، به انتخاب مدرسینی برای تدریس در دوره دانش‌افزایی اقدام کرد و من بدین ترتیب در این دوره حضور یافتم.


وی خاطر نشان کرد: سطح‌بندی فارسی‌آموزان به صورت پایه و پیش‌میانی، میانی و فوق میانی، پیشرفته و فوق پیشرفته است. فارسی‌آموزان با شرکت در آزمون دقیق تعیین سطحی که در آن تمام مهارت‌های گفتاری و شنیداری سنجیده شد، دسته‌بندی شده و بر اساس نمره کسب شده در آن آزمون در کلاس‌ها حضور یافتند.


این مدرس هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: به نظر من سطح‌بندی دانشجویان بسیار خوب و مورد تأیید است و آنها با علاقه فراوان در کلاس‌ها حضور می‌یابند و فعالیت می‌کنند و تکالیف خود را انجام می‌دهند. برگزاری این دوره‌ها فرصت بسیار مناسبی برای یادگیری زبان فارسی و آشنایی با فرهنگ ایران است که به اعتقاد من یکی از بهترین دوره‌ها از لحاظ کیفیت و محتوا است.


محمد جواد هادی‌زاده ادامه داد: برگزاری این دوره‌ها در گسترش جایگاه زبان فارسی در دنیا بسیار تاثیرگذار است زیرا کسانی که به ایران سفر نکرده باشند، ایماج و تصویر شفافی از واقعیت ایران ندارند و شرکت در این دوره‌ها فرصت مناسب و جهادی در راه آموزش زبان فارسی و همچنین انتقال فرهنگ به کشورهای آنان خواهد بود.



وی گفت: بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبائی با برگزاری این‌چنین دوره‌های دانش‌افزایی، خدمت بزرگ و متفاوتی ارائه داده است و در این راه به صرف هزینه‌های بسیار از حمل و نقل تا هزینه‌های مدرسان حاضر در دوره پرداخته است.


مدرس هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی تاکید کرد: حقیقتاً باید بگویم دکتر صحرایی در زمینه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان یکی از معدود متخصصین در ایران است که در حال حاضر معاون آموزشی بنیاد سعدی نیز هستند. ایشان ریزبینانه این مسئله را دنبال می‌کنند و همه چیز را حساب شده و دقیق پیگیری می‌کنند.


محمد جواد هادی‌زاده ادامه داد: دکتر صحرایی در انتخاب مدرسان این دوره‌ها بسیار دقیق عمل کرده‌اند. فارسی‌آموزان حاضر در این دوره به تنهایی گواه روشنی بر سطح مدرسان هستند و به تدریس آنها ایمان دارند چون این انتخاب معیاری جز صلاحیت و شایسته‌سالاری ندارد.


وی در پایان سخنانش عنوان کرد: دانشجویان حاضر در دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی روز به روز تغییر می‌کنند. برای مثال آن‌ها آشنایی کاملی از شعرای ایرانی ندارند. آن‌ها با حضور در کلاس‌ها روز به روز بیشتر با ادبیات و فرهنگ آشنا می‌شوند و با روز قبل خود فرق می‌کنند. اکنون بسیاری از آن‌ها نسبت به خوانش متون کلاسیک ادبیات فارسی تغییرات چشمگیری داشته‌اند.


شایان ذکر است هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار