۲۷ فروردين ۱۳۹۴ ۰۳:۱۹
کد خبر: ۸۵۷۴
abdollahinejhad
«طبیعتاً انتظاری را که از میزان تخصص‌گرایی و حرفه‌ای‌گری در نشریه‌های دانشجویی دانشگاههایی مثل دانشگاه علامه و یا هنر وجود دارد، نمی‌توان از دانشگاههای فنی داشت.» این را دکتر علیرضا عبداللهی‌نژاد عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی و معاون پژوهشکده‌ ارتباطات این دانشگاه می‌گوید. با او که یکی از اعضای هیئت داوران جشنواره‌ نشریه‌های دانشجویی دانشگاههای استانهای تهران و البرز بوده است، گفت‌و‌گو کردیم تا از چگونگی ارزیابی آثار مطلع شویم.

عبداللهی‌نژاد درباره‌ی معیارهای داوری جشنواره می‌گوید: ملاک داوری در واقع شاخص‌هایی است که در جشنوارهها برای بررسی آثار دریافت شده استفاده می‌شود. در این میان می‌توان به ترکیبی از عوامل زیبایی‌شناختی، گرافیک و صفحه‌آرایی، طرح لوگو، طرح روی جلد، استفاده‌ مناسب از طرح و رنگ و کاربرد صحیح و بجای تصویر اشاره کرد.

وی در همین رابطه، تصریح کرد: شاخص‌های حرفه‌ای برای کار خبر و روزنامه‌نگاری مانند حرفه‌ای بودن تنظیم خبر، تیتر و لید حرفه‌ای مورد نظر بوده است.

عضو هئیت علمی دانشکده‌ ارتباطات با تأکید بر مد نظر بودن شاخص‌های کار حرفه‌ای در داوری‌ها، در این‌باره افزود: داوری‌ها مبتنی بر ملاکهای حرفه‌ای بوده است. چند تن از داوران محترم از دانشگاه علامه طباطبائی نبودند. باید توجه داشت  این دانشگاه، دانشگاه تخصصی علوم انسانی است و قطب علمی ارتباطات و پژوهشکده  ارتباطات را در اختیار دارد و طبیعی است که با سایر دانشگاهها تفاوت داشته باشد.

وی اضافه کرد: در خاطر دارم که دانشگاه هنر هم رتبه‌های خوبی را کسب که  آن را هم با توجه به ماهیت این دانشگاه می‌توان تحلیل کرد. طبیعتاً انتظاری را که از میزان تخصص‌گرایی و حرفه‌ای‌گری در نشریه‌های دانشجویی دانشگاههایی مثل علامه و هنر وجود دارد، نمی‌توان از دانشگاههای فنی داشت. بالطبع دانشجویان این دانشگاهها بیشتر اهل نویسندگی هستند و به تخصص‌گرایی بیشتر توجه دارند.

عبداللهی‌نژاد درباره  سطح جشنواره و آثار ارسالی می‌گوید: سطح جشنواره با توجه به آثار رسیده خوب است. باید توجه داشته باشیم که نشریه‌ها دانشجویی بوده است و نه نشریات کثیرالانتشار حرفه‌ای با پخش سراسری. با توجه به این نکته می‌توان گفت که جشنواره نسبتا سطح مطلوبی دارد. علاوه بر اینکه برخی از دانشگاهها آثار خیلی خوبی را ارسال کرده بودند، البته برخی از آثار ارسالی هم ضعیف بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار