۰۱ شهريور ۱۳۹۵ ۰۱:۳۸
کد خبر: ۴۷۵۶۵

muze meli (32)


فارسی آموزان خارجی در ادامه برنامه‌های فرهنگی دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی، با حضور در مجموعه موزه ملی ایران و موزه آبگینه، سفری دوساعته به تاریخ ایران را تجربه کردند.


محمد اتابک، عطنا؛ بیش از 200 دانشجوی دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی، از مجموعه موزه ملی ایران شامل موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی بازدید کردند. در بخش دیگر این برنامه، دانشجویان از موزه آبگینه و سفالینه نیز دیدن کردند.


در این برنامه به‌منظور تسهیل فرایند بازدید و استفاده از توضیحات راهنمایان موزه، دانشجویان زبان و ادبیات فارسی ابتدا به چند گروه تقسیم شدند و سپس هر گروه به طور متناوب از موزه‌‌های ایران باستان، دوران اسلامی و آبگینه بازدید ‌کردند.


اشیا و آثار به نمایش گذاشته شده از هزار‌ه‌های پیش از میلاد تا قرون متأخر، از ابزارهای اولیه ساخته بشر تا آثار هنری ایرانی اسلامی، از ظروف تزئینی مردمان چغازنبیل تا بشقاب‌های شیشه‌ای خانواده‌ اشرافی، فرصتی برای فارسی آموزان خارجی فراهم آورد تا از نزدیک با میراث ملموس به‌جامانده از تاریخ ایران آشنا شوند.


فارسی آموزان با ورود به موزه با دعوت راهنما، جلوی نقشه ایران، جمع شدند و راهنما توضیحاتی در مورد تاریخ ایران و مناطق کشف آثار ارائه داد اما فارسی‌آموزان کنجکاو خود در آثار موزه به دنبال نشانه‌های جالب از تمدن و تاریخ ایران بودند. موزه ایران باستان با طراحی الهام گرفته شده از طاق کسرای ساسانی همراه با نمایش آثار هزاره چهارم پیش از میلاد تا پایان دوران ساسانی، تاریخ باستان ایران را در مقابل چشمان مهمانان خارجی قرار داد.


گروه‌های مختلف فارسی‌آموزان، همچنین به بازدید از موزه دوران اسلامی رفتند و از آثار دوره‌های تاریخی ایران پس از ورود اسلام، دیدن کردند. دانشجویان در طبقه دوم با آثاری از صدر اسلام، سلسله‌های سلجوقی و ایلخانی آشنا شدند و در طبقه اول ضمن بازدید از قرآن‌های خطی مربوط به دوران مختلف تاریخی، بازدیدی داشتند از آثار به‌جامانده از حکومت‌های تیموری، صفویه، افشاریه و زندیه. علاوه بر این آثار، پس از توضیحات راهنمای موزه درباره معماری بنا، توجه مهمانان خارجی به ساختمان موزه جلب شد. به‌ویژه سقف بنا، که از درون مسطح می‌نمود اما نمای بیرون آن، گنبدی شکل بود. از ویژگی‌های جالب توجه معماری این گنبد، پژواک صدا در زیر گنبد و انتقال صدا از یک سمت ساختمان، به سمت دیگر بیان شده است.


پس از بازدید از مجموعه ملی ایران، دانشجویان فارسی‌آموز با گذر از خیابان 30 تیر به خانه قدیمی قوام‌السلطنه، سیاست‌مدار اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی رفتند، جایی که اکنون به موزه آبگینه و سفالینه تبدیل شده است. بنای هشت‌ضلعی همراه با تزئینات منبت‌کاری شده در درون خود آثاری از قدیمی‌ترین شیشه‌ها و لوله‌های شیشه‌ای تا سفال‌هایی مربوط به دور‌ه‌های مختلف تاریخی قرار داده است. فارسی‌آموزان با ورود به موزه ابتدا و با هدایت راهنما به‌سوی تالار شماره دو رفتند، در آنجا فارسی‌آموزان ضمن شنیدن توضیحات راهنما از آثار شیشه‌ای مربوط به موزه به‌ویژه لوله‌های شیشه‌ای کشف‌شده در چغازنبیل دیدن می‌کنند و پس‌ازآن با بالا رفتن از پله‌ها و رسیدن به طبقه دوم از تالارهای صدف، زرین و لاجورد موزه آبگینه و سفالینه بازدید کردند. در این تالارها دانشجویان خارجی با سفال‌های به‌جامانده از قرن سوم و چهارم در نیشابور، ظروف تزئین شده با خط نستعلیق و لعاب‌های فیروزه آشنا شدند.


لازم به ذکر است هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و با میزبانی و همکاری دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.


گزارش تصویری بازدید از موزه ملی ایران و موزه آبگینه را در اینجا ببینید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار