جهاد شکری رشید، فارسیآموزی که از کشور عراق به ایران آمده، عضو هیئت علمی دانشگاه صلاح الدین در شهر اربیل است. وی دکتری خود را سه سال پیش در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران اخذ کرده است.
به گزارش عطنا، این فارسیآموز عراقی به تاسیس رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه عراق اشاره میکند و میگوید: رشته زبان فارسی در دانشگاه صلاح الدین در سال 1978 تاسیس شد. این رشته هم اکنون فعال است؛ من عضو هیئت علمی این گروه و از سال 2013 در آنجا مشغول تدریس هستم.
جهاد شکری درخصوص دلایل گرایش خود به زبان و ادبیات فارسی اظهار میدارد: انگیزه من بیشتر به خاطر شاعران کلاسیک فارسی و ادبیات پربار فارسی بود و این سبب گرایش من به رشته زبان و ادبیات فارسی شد. ادبیات فارسی از همه لحاظ جذاب است و این جذابیت عاملی برای گرایش من به این رشته بود.
او درباره علت حضورش در هشتاد و سومین دوره دانشافزایی زبان و ادبیات فارسی میگوید: یکی از مشکلات عمدهای که در کشور عراق با آن روبهرو هستیم کمبود منابع فارسی است. از این جهت تصمیم گرفتم در یک ماه به ایران بیایم و از این فرصت برای بازدید از کتابخانهها استفاده کنم و کتابهای تازه چاپ شده و غیر قابل دسترس در کشور عراق را ببینم و از آنها برای پژوهشهای خود استفاده کنم. ما به این قبیل منابع احتیاج وافر داریم. من در سطحی هستم که باید پژوهش انجام دهم و در کنفرانسها شرکت کنم و در این راستا به منابع فارسی احتیاج دارم. این فارسیآموز عراقی ادامه میدهد: این اولین دوره دانشافزایی است که من در آن شرکت میکنم و برایم بسیار جالب بود که عاملی که در این دوره سبب اشتراک ما میشود زبان فارسی است.
جهاد شکری درخصوص تاثیر برگزاری این دورهها اظهار میدارد: برگزاری این دورهها در ارتقای جایگاه زبان فارسی در دنیا بسیار مناسب است و به لحاظ مقطع زمانی که یک ماهه است بسیار مطلوب است. نکته جالب این دوره ها این است که بعد از بخش آموزش، برنامه های فرهنگی و دید و بازدید فراهم شده است. از یک طرف دانشجویان سعی به برقراری ارتباط با یکدیگر میکنند و به نوعی زبان کاربردی میشود. تلفیق زبان تئوری و زبان کاربردی باعث میشود زبان فارسآموزان بهتر شود. وی اضافه میکند: برنامه اجرایی دوره بسیار خوب تنظیم شده است و پذیرایی نیز بسیار خوب و رضایتبخش است و من از این بابت بسیار تشکر میکنم. همه دوستان صمیمانه و دوستانه بدون هیچ دریغی به ما خدمترسانی میکنند.
این فارسیآموز عراق تصریح میکند: ایران کشوری است که امنیت آن کاملا برقرار است و اگر تا پاسی از شب در بیرون حضور داشته باشیم هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. مردم ایران بسیار مهماندوست و مهربان هستند. میان ما و کشور ایران اشتراکات فرهنگی بسیاری وجود دارد. تصورات مردم عراق نسبت به ملت ایران منفی نیست و برای دید و بازدید بسیار به ایران سفر میکنند.
شکری میگوید: وضعیت سطحبندی دانشجویان مناسب است ولی من پیشنهاد میکنم در سطح اول فارسیآموزان، دستور زبان آموزش داده شود چون دانشجو نیاز به مصالح دارد تا بتواند قالبی بسازد. کلمه در دسترس دانشجویان قرار میگیرد اما قالب و دستور در دسترس نیست. اگر در سطح اول دانشجویان دستور به صورت ساده و جذاب قرار گیرد به فارسی آموزان بسیار کمک خواهد کرد. وی ادامه میدهد: نکته دیگر اینکه اگر کتابی با فعلهای دو ترکیبی در اختیار دانشجویان قرار گیرد؛ خصوصا فعلهایی که کاربرد زیادی دارند، این نیز برای آنها کمکساز خواهد بود چون فعل اساسیترین رکن جمله است.
جهاد شکری به دشواریهای آموزش زبان فارسی اشاره میکند و میگوید: باید بگویم خط نستعلیق فارسی برای دانشجویان مشکل است. به نظر من لازم است در کنار آن تعلیمی به دانشجویان داده شود چون سختی خط ممکن است سبب ایجاد حس دل زدگی در دانشجویان شود. در زبان آموزی هیچ چیز مانند جذابیت نیست به نوعی که در کنار آن خلاقیت ایجاد کند. اگر این دو در یک راستا قرار گیرند، زبان آموزی هم برای دانشجویان و هم برای اساتید راحت خواهد بود.
او در بخش دیگری از سخنانش عنوان میکند: ایران به لحاظ فرهنگی و تاریخی و ادبی جذابیتهای خاصی دارد. این چیزی است که فرهنگ ایران، شاعران و ادبیاتش آن را اثبات کرده و به آن اوج رسیده که این جذابیت را داشته باشد. این فارسیآموز عراقی در پایان تاکید میکند: از دیدگاه من فارسی، دارای ادبیاتی است که به نوعی با درون انسان سروکار دارد و چیزی است که به یک ملت وابسته نیست بلکه متعلق به جهانیان است؛ برای مثال من مولوی را شاعر یک ملت نمیدانم بلکه به اعتقاد من شاعری برای تمام ملتها و انسانیت است.
شایان ذکر است هشتاد و سومین دوره دانشافزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسیآموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.