۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۵۳
کد خبر: ۴۶۸۵۱
jashne musighi (14)

jashne musighi (9)


در ادامه برنامه‌های فرهنگی دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی، جشن موسیقی ایرانی با حضور بیش از 200 نفر از فارسی‌آموزان خارجی در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده مدیریت برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این مراسم که به همت گروه موسیقی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، فارسی‌آموزان از نزدیک با انواع سبک‌های سنتی موسیقی ایرانی آشنا شدند و به تماشای قطعاتی از گروه برسام، گروه جامه‌دران، گروه کلاسیک و همچنین اجرای تک‌نوازی نشستند. در ابتدای این مراسم، گروه برسام سه قطعه «کویر» با مضمون عاشقانه و دو قطعه «دیوانه چو دیوانه ببیند» و «پشیمانم» با مضمون اجتماعی را اجرا کرد. در ادامه «وحدت» یکی از فارسی‌آموزان حاضر در این دوره، به خواندن بخش‌هایی از اشعار اجرا شده توسط خوانندگان سنتی ایران از جمله شجریان پرداخت.


حسام آرین، دبیر کانون موسیقی دانشگاه علامه طباطبائی، در این مراسم با ارائه سخنانی در خصوص تاریخچه و جایگاه موسیقی ایران در جهان، گفت: موسیقی اصیل ایرانی شامل دستگاه‌ها، نغمه‌ها و آوازها از سال‌ها پیش از میلاد مسیح تا به امروز، سینه به سینه در میان مردم ایران جریان داشته و آنچه دلنشین‌تر، ساده‌تر و قابل فهم‌تر بوده است، امروز در دسترس ما است. همچنین بخش بزرگی از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و یونان متاثر از این موسیقی است و هرکدام به سهم خود تاثیراتی در شکل‌گیری این موسیقی داشته‌اند.


وی در بخش دیگری از سخنانش به تاریخچه موسیقی ایرانی اشاره کرد و افزود: موسیقی دستگاهی امروز ایران، از دوره آقا علی‌اکبر فراهانی (نوازنده تار دوره ناصرالدین شاه) باقی مانده است. آنچه از موسیقی باستانی ایران امروزه رایج‌تر و معروف‌تر است، دسته‌بندی موسیقی توسط دو استاد ارجمند از زمان ناصرالدین شاه در قالب مجموعه نواخته‌ها و آموزش‌های‌شان است که «ردیف موسیقی» نامیده می‌شود.


jashne musighi (22)


دبیر کانون موسیقی دانشگاه علامه در پایان سخنانش تصریح کرد: بسیاری از کشورهای دیگر با اینکه موسیقی آن‌ها قدمت کمتری از ایران دارد، با به روز کردن موسیقی ملی خود، آن را به گوش دنیا رسانده‌اند ولی ایران علی‌رغم اینکه پتانسیل و قدرت بالایی برای ارائه جهانی دارد، تا امروز کمتر توانسته در سطح جهانی، درخششی که شایستگی آن را دارد، کسب کند.


در گوشه‌ای دیگر از این مراسم، «بشیر» و «عیسی»، دو نفر از دانشجویان خارجی که از کشور سوریه به ایران آمده‌اند، به اجرای یکی از معروف‌ترین آهنگ‌های سنتی ایران با نام «پرنده» از ایرج خواجه‌امیری پرداختند، آهنگی که 45 سال پیش ساخته شده ‌است. گفتنی است مراسم جشن موسیقی ایرانی ویژه فارسی‌آموزان خارجی، با اجرای گروه موسیقی کلاسیک و  تک‌نوازی به پایان رسید.


شایان ذکر است هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسی‌آموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار