۰۴ مرداد ۱۳۹۵ ۲۳:۰۲
کد خبر: ۴۴۵۸۴

faregh o tahsili


سیدحمید کلانتری امروز در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی که در پژوهشگاه رویان برگزار شد، با بیان اینکه ارتباط بخش تعاون و جهاد دانشگاهی باید افزایش یابد، اظهار کرد: واحد آموزشی جهاد دانشگاهی باید تعاونی‌های دانشجویی را شکل دهد تا از این طریق فارغ‌التحصیلان بیکار نمانند و لازم است در ضمن تحصیل واحدهایی را تحت عنوان کارآفرینی، مدیریت، مدیریت پروژه و تعاون به دانشجویان ارائه دهد.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان ما با فرهنگ کار در جامعه آشنا نیستند، افزود: جهاد دانشگاهی باید نهضت کارآفرینی و اشتغال را به صورت کیفی شکل دهد و در این راستا بعضی مراکز خود را به تعاونی دانشجویان واگذار کند.


وی در ادامه با تاکید بر اینکه اصل 44 قانون اساسی به توسعه بخش تعاون پرداخته است، گفت: بخش تعاون توسعه‌دهنده واحدهای کوچک خصوصی و صنایع کوچک و متوسط است که می‌تواند با گردآوری این واحدها در قالب یک تعاونی بزرگ، هم فضای رقابتی را گسترش دهد و هم به توانمندسازی این واحدها کمک کند.


کلانتری به وجود بیش از 110 گرایش شغلی تعاونی اشاره کرد و افزود: 1500 تا 1600 تعاونی آموزشی و 500 تعاونی دانش‌بنیان داریم که از جهاد دانشگاهی انتظار می‌رود به توانمندسازی این تعاونی‌ها کمک کند.



عدم توسعه نظام آموزش عالی بر اساس نیازهای واقعی جامعه


در ادامه دکتر پور عابدی، رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه هم اکنون 4.5 میلیون دانشجو در کشور داریم، گفت: پس از 10 سال کار کردن در زمینه اشتغال دانش‌آموختگان، به توسعه کمی علمی دست یافته‌ایم، ولی متاسفانه نتوانسته‌ایم به سمت تجاری‌سازی حرکت کنیم.


وی افزود: طی دوسال اخیر تغییر ماموریت سازمان اشتغال‌زایی دانش‌آموختگان را در دستور کار قرار دادیم که در این راستا معاونت تجاری‌سازی و امور پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را در جهاد دانشگاهی تاسیس کردیم.


پورعابدی با تاکید مجدد بر اینکه اشتغال دانش‌آموختگان محور اصلی فعالیت‌های ما است، گفت: عدم توسعه نظام آموزش عالی بر اساس نیاز های واقعی جامعه، افزایش بی‌رویه ظرفیت دانشگاه‌ها و توسعه ناموزون آموزشی و همچنین نابسامانی و کمبود اساسی در شاخص‌های مهم و اصلی آموزش عالی از جمله عواملی هستند که منجر به عدم به کارگیری دانش‌آموختگان در فضاهای کسب و کار شده‌اند.



ماموریت‌های جهاد دانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور


وی با اشاره به ماموریت‌های جهاد دانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور گفت: ساماندهی هدایت شغلی و توانمندسازی دانش‌آموختگان در حوزه‌های مختلف و ارتقای فرهنگ کارآفرینی، تقویت روحیه خودباوری و ترویج الگوهای موفق علم و فناوری با تاکید برجامعه دانشگاهی کشور، ماموریت‌هایی هستند که جهاد دانشگاهی در پی انجام آنها است.


رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان در ادامه به مساله عدم توازن آموزش عالی اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه 85 درصد ظرفیت دانشجویی کشور در 15 رشته خلاصه شده و از سوی دیگر 15 درصد بعدی شامل 4000 هزار رشته می‌شود که این موضوع عدم توازن در نظام آموزشی کشور را نشان می‌دهد.



فعالیت تنها 6 مرکز رشد در حوزه علوم انسانی


وی افزود: همچنین 150 مرکز رشد در کشور داریم که تنها 6 مرکز در حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کنند، این در حالی است که 45 درصد دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی در حال تحصیل هستند.


به گفته پور عابدی، جهاد دانشگاهی می‌تواند با استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها، در حوزه توانمندسازی دانش‌آموختگان اقدامات موثری را انجام دهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار