۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۵۱
کد خبر: ۴۱۵۸۰

ehsan-mohamadiاحسان محمدی محلاتی، دانشجوی دانشگاه کارلتون کانادا و دانشگاه تهران، فعال اجتماعی و فرهنگی و جوان ایرانی برتر خارج از کشور، به دلیل سال‌ها تلاش در حوزه صلح، روابط بین فرهنگی و گفت‌وگو های بین ادیان نامزد دریافت جایزه «مادانجیت سینگ» یونسکو برای ترویج بردباری و نفی خشونت 2016 شد.


به گزارش عطنا و به نقل از فارس، جایزه مادانجیت سینگ یونسکو برای ترویج بردباری و نفی خشونت، جایزه‌ای جهانی است که هر دو سال یک بار از سوی یونسکو به افراد برجسته‌ای که اقدامات و دستاوردهای فوق‌العاده ای در ترویج بردباری و صلح داشته اند و به توسعه روح بردباری از طریق هنر، فرهنگ، آموزش و علم بخشش داشته اند اعطا می‌شود.


جایزه مادانجیت سینگ یونسکو برای ترویج بردباری و نفی خشونت به مناسبت و به دنبال سال ملل متحد برای بردباری 1995 و صد و بیست و پنجمین سالگرد تولد گاندی در سال 1996 توسط یونسکو تاسیس شد. امسال در سال 2016 دهمین دوره این جایزه در حال برگزاری است.


از جمله اقدامات و دستاوردهای احسان محمدی محلاتی می‌توان به سال‌ها فعالیت و پژوهش در حوزه‌های صلح، روابط بین فرهنگی و گفت‌وگو های بین ادیانی، تأسیس سازمان‌های مردم نهاد متعدد در زمینه صلح از جمله، شورای هماهنگی مسلمانان کانادا، انجمن اسلامی شیعیان اتاوا، کمیته بین فرهنگی دانشگاه کارلتون کانادا، انجمن فرهنگ ایران در دانشگاه کارلتون، کانون مطالعات بین المللی و فرهنگی دانشگاه تهران و همچنین طراحی و اجرای پروژه هایی چون پروژه علمی، آموزشی، فرهنگی و هنری جهان علیه خشونت و افراطی گری (ویو) که شامل برگزاری کنفرانس ها و سمینارهای علمی، سخنرانی ها، کارگاه های آموزشی، جشنواره های هنری، نشست های ادبی، مسابقات فرهنگی و هنری و ... است که تاکنون با مشارکت هزاران نفر در داخل و خارج از کشور اعم از اساتید، دانشجویان، دانش آموزان، هنرمندان و شهروندان همراه بوده است می توان اشاره کرد.


پروژه ویو متعاقب طرح ایده ممتاز و ابتکاری جمهوری اسلامی ایران، ایده جهان علیه خشونت و افراطی گری (ویو) که در سال 2013 در شست و هشتمین اجلاس مجمع عمومی ملل متحد توسط رئیس جمهوری اسلامی ایران، مطرح شد و با استقبال جامعه بین المللی مواجه شد و به دنبال آن با رای همه اعضای مجمع عمومی منهای یک مبنای قطعنامه  جهانی علیه خشونت و افراطی گری خشونت آمیز قرار گرفت، طراحی شد.


ehsan-mohammadi


محمدی در همین خصوص گفت: معتقدم خشونت و افراطی‌گری امروز در جهان محصول استانداردهای دوگانه است؛ استانداردهای دوگانه در مفاهیم و حوزه‌هایی چون تروریسم، استقلال و حق تعیین سرنوشت، آزادی بیان و حرمت ادیان و مذاهب، تنوع فرهنگی، صلح و امنیت بین المللی، دموکراسی، دفاع مشروع، مداخلات بشر دوستانه و ... که در اشکال مختلف خشونت از جمله جنگ، منازعات و مناقشات، تبعیض، نژادپرستی، تحریم های غیر قانونی، توهین به ادیان و مذاهب، نقض حقوق بنیادین، فقر، بی عدالتی تولید و بازتولید می‌شود.


وی افزود: خشونت و افراطی گری مولود اذهان غیر صلح مدار است که نسبت به فطرت انسانی و معنوی بی توجه هستند. این در حالی است حرکت در مسیر تحقق صلح و امنیت بین المللی مستلزم اذهان صلح محور است و اذهان صلح محور برآمده از آموزه های ادیان و فرهنگ های اصیل و فطرت خداجوی انسان است.


این فعال دانشجویی اضافه کرد: ندای جهان علیه خشونت و افراطی گری جمهوری اسلامی ایران و عزم و اراده همیشگی و راسخ جمهوری اسلامی ایران در مبارزه راستین با تروریسم و تلاش برجسته در تامین صلح و امنیت منطقه و جهان در امتداد و مبتنی بر باورها و آموزه‌های فرهنگ غنی دینی و ملی ما است که یکی از جلوه های آن در کلام سعدی است که بر سر در مقر سازمان ملل متحد زینت بخش است «بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار».


یادآور می‌شود این جایزه، 16 نوامبر، روز بین المللی بردباری در مقر یونسکو در پاریس با حضور دبیرکل یونسکو و نامزدان به برنده اعطا خواهد شد. سال گذشته آقایان ابراهیم آگ از مالی و فرانسیسکو خاویر والنسیا از شیلی مشترکا برنده جایزه شدند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار