۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۰۱:۲۸
کد خبر: ۴۰۴۸۸

به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، در دیدار نمایندگان روسای دانشگاه‌های فرانسه با سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با اشاره به آمار دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌ها و اشاره به افتخارات علمی و دانشگاهی در جمهوری اسلامی ایران، به تشریح مختصر مکانیسم علمی وضعیت دانشگاه‌ها پرداخت.


وی ضمن استقبال از حضور دبیر هیئت دولت فرانسه و هیئت همراه به جمهوری اسلامی ایران، نگاه نظام آموزش عالی کشور نسبت به همکاری با کشور فرانسه را، گاهی پیوسته و استوار و مرحله به مرحله دانست.


سالارآملی همچنین با اشاره به نقش سیاست‌گذاری و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بر پیشنهادات خود با تمرکز بر پنج موضوع همکاری، پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، نظارت مشترک بر فعالیت ها و پروژه های تحقیقاتی، تبادل استاد و دانشجو؛ توسعه زبان و ادبیات فرانسه در جمهوری اسلامی ایران و توسعه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های فرانسه تأکید کرد.


وی بار دیگر از اراده و اشتیاق ایران برای توسعه و پیشرفت همکاری‌ها با کشور فرانسه، تدارک و تنظیم دیدارها، بازدیدها و هماهنگی جلسات دیدار با مقامات همتا، روسای دانشگاه‌های کشور و نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یاد کرد.


همچنین در این دیدار که تنی چند از نمایندگان دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه‌های کشورمان نیز حضور داشتند، هیئت فرانسوی از سفر تعدادی از روسای دانشگاه‌های آن کشور به ریاست تیری موندون، دبیر دولت فرانسه در وزارت آموزش ملی، آموزش عالی و تحقیقات در اکتبر 2016، خبر داد.


اعضای هیئت فرانسوی ضمن اشاره و تاکید بر کیفیت بالای آموزش در سطح دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران، بر نقش و محوریت کشورمان در سطح منطقه به عنوان کشوری استراتژیک برای همکاری با فرانسه یاد کرد و هدف از سفر دانشگاهیان فرانسه در اکتبر سال جاری را ایجاد و افزایش همکاری های دو جانبه، صدور مدارک و تزهای مشترک، تبادل دانشجو و استاد به صورت مشترک و در مجموع توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های علمی میان دو کشور دانست.


در ادامه ژان ایو مرزن، مدیر موسسه علوم مهندسی و سیستم‌ها در CNRS، با ارائه گزارشی در خصوص فعالیت‌های آن مرکز، ضمن یادآوری این که دانشگاه‌های فرانسه در واقع یکی از بازیگران اصلی دیپلماسی علمی آن کشورند، به فعالیت استادان دانشگاه‌ها در مرکز تحقیقات علمی که بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات بنیادی در اروپا، است، اشاره کرد.


وی همچنین به حضور 206 محقق ایرانی مشغول به فعالیت‌های پژوهشی در CNRS اشاره کرد و اظهار داشت: پژوهش دارای ماهیتی است که بایستی به صورت مداوم از مرز کشورها عبور کرده، بنابراین باید تبادلات علمی و تحقیقاتی و افزایش چرخش دانش در ورای مرزها را میسر ساخت.


مدیر موسسه علوم مهندسی و سیستم‌ها در CNRS، ایران را ملتی بزرگ و کشوری متعالی در زمینه تحقیقات علمی دانست که همواره شریک علمی CNRS بوده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار