۲۴ بهمن ۱۳۹۳ ۲۱:۰۱
کد خبر: ۳۹۹۴
دکتر «نورالدین مقصودی»، استاد برجسته دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه تبریز؛ 21 بهمن ماه در سن 78 سالگی به دلیل کهولت سن درگذشت.

مراسم تشییع جنازه این استاد بزرگ روز گذشته  از مقابل دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه تبریز به سوی قطعه هنرمندان وادی رحمت تبریز تشییع و به خاک سپرده شد.

مرحوم دکتر مقصودی، یکی از اساتید برجسته و بنام رشته ادبیات فارسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه تبریز بود.

به گزارش عطنا به نقل از نصرنیوز ، وی در سال دهم فروردین ماه سال 1315 در تبریز چشم به جهان گشود و تحصیلات خود را از مقطع ابتدایی تا لیسناس در تبریز گذراند و برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکتری به تهران عزیمت کرد.

دکتر نورالدین مقصودی پس از پایان دوران تحصیلات تکمیلی خود برای مدت زمانی در دانشگاه فردوسی مشهد مقدس مشغول تدریس زبان و ادبیات فارسی شد و سپس به تبریز بازگشت و دوران تدریس خود را در دانشگاه تبریز ادامه داد.

وی در کل مقاطع تحصیلات ابتدایی تا تکمیلی خود حائز رتبه های برتر بوده است و جزو 4 دانشجوی مرحوم دکتر «لطفعلی صورتگر» بود.

مرحوم دکتر نورالدین مقصودی در حوزه های علوم بلاغی، متون منثور، نثر فنی و مصنوع تبحر بسیار خاصی داشت.

از جمله هم دوره های ایشان می توان به مرحوم دکتر سید حسن قاضی طباطبایی، استاد ترجانی زاده، دکتر ماهیار نوابی و منوچهر مرتضوی اشاره کرد که جملگی چهره در نقاب خاک کشیده اند.

دکتر مقصودی استاد مسلم متون کلیله و دمنه، مرزبان نامه، روضه العقول، نفث المصدور، تاریخ جهان گشای جوینی و دره النادره بود. این مرحوم همچنین تبحر خاصی در شعر عرب، شناخت و تدریس آن داشت.

این مرحوم از اخلاق نیکویی برخوردار بود و دانشجویان و اهل علم را شیفته خود می نمود؛ او به نظم و ترتیب اهمیت ویژه ای قائل می شد و نظم بیشترین مرتبه را در مکتب دکتر مقصودی داشت. او در حوزه تدریس و علم آموزی با کسی مسامحه نداشت و انسان رقیق القلبی بود.

از جمله آثار به چاپ رسیده ایشان می توان به شرح کلیله و دمنه برای تدریس در دانشگاه ها اشاره کرد. همچنین از ایشان یادداشت های بسیاری به جای مانده است که در طول سال های اخیر به دلیل بیماری صعب العلاج وی فرصتی برای انتشار آن ها پیش نیامد، اما یکی از شاگردان مکتب دکتر مقصودی قصد جمع آوری و انتشار این یادداشت ها در قالب کتاب را دارد.

یادداشت های ایشان بیشتر در حوزه عروض و قافیه، مرزبان نامه، تفتازانی و... است که بدر سال های آینده به کوشش شاگردان وی به چاپ می رسند.

روحش شاد و یادش گرامی باد...
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار