۰۳ خرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۱۸
کد خبر: ۳۹۲۵۷
5

6


به گزارش عطنا، دراین نشست که در "سرای اهل قلم" برگزار شد، دکتر طاهری متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی در مقدمه این کارگاه آموزشی  با بیان این مطلب که در عصر دانش، شخص با سواد کسی است که در شناسایی نیازهای اطلاعاتی خود از بین این همه منابع اطلاعاتی و ابزارهای مختلف، برای دسترسی به منابع، مهارتها و توانایی لازم را داشته باشد، بر نقش سواد اطلاعاتی در عصر امروز تاکید کرد.


وی همچنین اضافه کرد: شناسایی منابع مرتبط، توانایی استفاده از منابع، چگونگی استفاده از اطلاعات و تبدیل آن به گزارش پژوهشی درعصر فعلی یعنی عصر دانش، و لزوم کسب این مهارتها یک امر اجتناب ناپذیر است.


وی ادامه داد: رفتار اطلاع یابی حرفه ای یعنی استفاده صحیح از موتورهای کاوش و طراحی راهبردی که مرتبط ترین نتیجه را برای کاوشگربازیابی کند.


این استادیار علم اطلاعات دانشگاه علامه گفت: برای اینکه بتوانیم استفاده از ابزارهای وب در جهت دسترسی سریعتر و آسانتر اطلاعات را فراهم آوریم، شناخت موتورهای کاوش، دروازه های اطلاعاتی، راهنماهای موضوعی، پورتال ها و شبکه های کتاب شناختی که هر کدام قابلیت خاصی را ارائه می دهند، و دانش و مهارت خاصی را برای دسترسی نیاز دارند، خود نیز یک ضرورت است.


وی در ادامه  گفت: محبوبیت موتورهای کاوش مثل گوگل، به دلیل سادگی کاربرد آن است که با هر جستجویی حجم بالای اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد.


طاهری تصریح کرد: امروزه موتورهای کاوش دو وجهی هستند، یعنی نتایج آنها ترکیبی از نتایج موتور کاوش و راهنماهای موضوعی است. این درخواست ها می توانند بخشی از وب نامرئی را هم قابل دسترس کند.


دکتر طاهری مهارتهای جستجو را اینچنین معرفی کرد: انواع جستجوی ساده (بدون استفاده از عملگر) و جستجوی پیشرفته وجود دارد. جستجوی پیشرفته شامل استفاده از عملگرهای مختلف مانند بولی که شامل AND,OR,NOT است. همچنین جستجو در بخش های خاصی از متن تحت عنوان (intext)؛ جستجو در نشانی اینترنتی (inurl)؛ جست و جو در صفحاتی که کلید واژه وعبارت کلیدی مورد جستجو قابلیت فراپیوند دارد(inanchor)؛ عملگر (کوتیشن) که عبارتی خاص را به صورت دقیق جستجو می کند؛ عملگر (site) برای محدود کردن نتایج جستجو به یک وب سایت یا دامنه خاص؛ عملگر(filetype) برای محدود کردن نتایج جستجو به یک منبع با یک قالب خاص و عملگر(Link) برای یافتن صفحاتی که به صفحه مورد نظر پیوند داده اند.


لازم به ذکر است؛ این کارگاه که ساعت 14 آغاز شده بود با پاسخ گویی مدرس این دوره به سوالات حضار، در ساعت 17 به پایان رسید.


[gallery size="medium" ids="39263,39262,39261,39260,39259,39258"]

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار