۲۳ بهمن ۱۳۹۳ ۰۱:۵۸
کد خبر: ۳۸۹۴

به همت انجمن علمی ـ دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه ، جمعی از دانشجویان کارشناسی این رشته از " باغ موزه قصر" بازدید کردند.


به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی انجمن ، بازدید از" باغ موزه قصر" با هدف آشنایی دانشجویان با منابع و مواردی بوده است که به صورت سمعی و بصری به صورت آرشیو درآمده بودند. این بازدید که از ساعت 14/30 الی 16/30 روز یکشنبه 19 بهمن به طول انجامید در برگیرنده ی قسمت های متفاوتی بود که زندان عمومی و زندان سیاسی شامل اصلی ترین بخش ها بودند.


در ابتدای این بازدید راهنمای موزه در خصوص تاریچه این مجموعه تاریخی گفت: تاریخ افتتاح زندان قصر به سال 1308 و به دستور رضا شاه ، برمیگردد. در ابتدا این زندان دارای 192  اتاق بود که گنجایشی بالغ بر 800 زندانی را داشت . پس از ساخت زندان اوین در دهه ی چهل ، زندان قصر توسعه ی بسیاری یافت و پس از انقلاب اسلامی نیز این زندان محل حبس زندانیان غیر سیاسی قرار گرفت.


پس از صحبت های اولیه راهنمای موزه ، بازدید از زندان عمومی آغاز شد. آرشیو انواع منابع را می توان در این بخش مشاهده نمود. قدیمی ترین دوربین ها و تلگراف و سایر وسایل ارتباطی تا کتاب دیجیتال ، صوت آرشیو شده ی ناصرالدین شاه و به طور کلی آنچه از تاریخ ، آرشیو گشته است.


دانشجویان استقبال خوبی از این منابع نشان دادند زیرا دریافتند که ذخیره ی اطلاعات تنها به صورت کتاب نمی باشد و بسترهای متفاوتی برای ذخیره و آرشیو وجود دارد.


پس از بازدید از زندان عمومی و چند بخش دیگر ، نوبت به حضور در زندان سیاسی رسید. بازدید از بندها و سلول ها و هر آنچه که از صوت و تصویر به آرشیو درآمده بود مدنظر دانشجویان قرار گرفت . راهنمای زندان سیاسی ، آقای خانعلی نام داشت که خود نیز روزگاری در این بند ، دربند بود.


مرحله پایانی این بازدید مشاهده تصاویر زندانیان سابق این مجموعه تاریخی بود.


گزارش: مهدی شفیعی(دانشجوی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی)


1234


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار