۲۲ بهمن ۱۳۹۳ ۰۳:۱۳
کد خبر: ۳۸۴۰
golmohammadi

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با نگاهی به تاریخچه انقلاب اسلامی ایران بسیاری از کسانی که دنبال انقلاب اسلامی‌پژوهی بودند آن را پدیده بسیار عجیب که در منطقه نیز تأثیرگذار بوده است عنوان می‌کنند.


احمد گل محمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، درنشست تبیینی متفاوت از انقلاب اسلامی ایران، که در انجمن علوم سیاسی ایران برگزار شد، با اشاره به نظریه‌ای از ادموند برک گفت: از نظر برک انقلاب ناشی از کم‌توجهی به زندگی اجتماعی است و چون زندگی اجتماعی بسیار پیچیده است یک دفعه کنار گذاشتن آن امر خوبی نسیت، که مفهوم طرح ضربتی مبارزه با فساد از نمونه‌های این حرکات است.



وی افزود: با نگاهی به تاریخچه انقلاب اسلامی ایران بسیاری از کسانی که دنبال انقلاب اسلامی‌پژوهی بودند آن را پدیده بسیار عجیب که در منطقه نیز تأثیرگذار بوده است عنوان می‌کنند.



عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: برخی معتقدند که به دلیل انباشت بحران‌ها در ایران انقلاب روی داد، برخی نیز معتقدند نوسازی اجتماعی و رکن‌ سیاسی سبب شکل گرفتن انقلاب شد، بعد نوبت به مارکسیت‌ها رسید که نتوانستند مانور دهند.



گل محمدی افزود: برخی نیز معتقدند به لحاظ تاریخی سنت محرومیت نسبی شکل گرفته و سبب انقلاب شد، برخی نیز معتقدند با توجه به برنامه‌های نوسازانه شاه که بسیاری از روستایی‌ها و شهرستانی‌ها نتوانستند خود را با آن تبطیق دهند سبب شکل‌گیری انقلاب شد.



وی اظهار کرد: برخی نیز معتقدند که بسیج مردمی از طریق شبکه‌ مساجد و فضاهای عمومی سبب پیروزی انقلاب شد، وقتی این نظریه‌ها تمام شد انقلاب اسلامی پژوهی افول کرد.



عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ابراز کرد: برخی این‌گونه نظر دادند که شرایط زمان انقلاب به گونه‌ای بود که مردم در مقابل گزینه‌هایی چون انفعال، پیوستن به انقلاب یا پیوستن به رژیم قرار گرفتند، و حتی هزبنه مشارکت و نفع خصوصی نیز برای مردم مهم بود.



گل محمدی در پایان خاطرنشان کرد: برخی نیز درباره انقلاب این‌گونه نظر دادند که ایرانی‌ها پیروزی را القاء کردند از این نظر هزینه بسیار پایین است در نتیجه اکثریت ایرانیان در سال 57 به پیروزی دست یافتند.



منبع : رسا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار