۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ۰۶:۱۰
کد خبر: ۳۶۵۷

دکتر مسعود کوثری در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان انتشارات علمی و فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: انتشارات عملی - فرهنگی، سازمان انتشارات رسمی دانشگاهی نیست، بلکه انتشارات علمی و پشتوانه دانشگاه‌هاست. به عنوان مثال در زمینه تاریخ، کتاب‌های تکمیلی مثل تاریخ ویل دورانت، آثار و اسناد تاریخی و... که مستقیما کتاب درسی نیستند، در انتشارات علمی - فرهنگی عرضه می‌شوند.


وی با بیان اینکه تصمیم داریم مشارکت بیشتری با وزارت علوم داشته باشیم تا به رشد علمی هر دو حوزه کمک کند، افزود: تفاهم‌نامه همکاری بین انتشارات علمی - فرهنگی و وزارت علوم امضا می‌شود که یکی از محورهای عمده این تفاهم‌نامه، برگزاری جلسات مشترک نقد و بررسی کتاب است که این جلسات بیشتر متمرکز بر کتاب‌های تولید شده در انتشارات علمی - فرهنگی است.


رییس مرکز انتشارات علمی - فرهنگی در توضیح محورهای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های کتاب دانشگاهی به ویژه در دانشگاه‌های در حال توسعه از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است چراکه متاسفانه بیشتر نمایشگاه‌ها در تهران برگزار می‌شود و سایر شهرها دسترسی کمتری به کتاب دارند.


کوثری ادامه داد: چاپ مشترک کتاب، سومین محور تفاهم‌نامه است چراکه در برخی از حوزه‌ها به دلیل هزینه‌های بالا کار را به صورت انفرادی نمی‌توان انجام داد.


وی با بیان اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی تهیه و تدوین و ویرایش کتاب از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است، تصریح کرد: انتشارات علمی و فرهنگی سابقه 60 ساله دارد و اولین انتشاراتی است که اصول نوین ویرایشگری را معرفی کرده است، لذا تجربه بالایی در ویرایش و آماده‌سازی دارد و بیشتر کتاب‌هایش پیراسته‌ترین کتاب‌های موجود در بازار هستند.


رییس مرکز انتشارات علمی - فرهنگی ادامه داد: مشارکت در عرصه بین‌الملل نیز از اهداف حائز اهمیت است، در این راستا تلاش می‌شود نمایشگاه کتاب در کشورهای همسایه مثل افغانستان و تاجیکستان که زبان فارسی می‌دانند برگزار شود، چراکه با این کشورها داد و ستد داریم و بازار بالقوه‌ای برای حضور ما هستند تا بتوانیم برخی کتاب‌ها را با تغییر لحن با بازار آنها متناسب کنیم.


وی در توضیح آخرین محور این تفاهم‌نامه بیان کرد: اهدای کتاب به کتابخانه‌های دانشگاه‌های در حال توسعه کشور در دستور کار است. در این راستا امسال مبلغ 5 میلیارد ریال از کتاب‌های علمی فرهنگی را به مناسبت سی‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به 36 دانشگاه درحال توسعه کشور عرضه می‌کنیم و امیدواریم نقطه آغازی برای دسترسی دانشگاه‌های درحال توسعه به کتاب‌های خوب باشد.


کوثری در این باره توضیح داد: توزیع کتاب‌ها طی همین هفته آغاز و در قالب بسته‌های کتاب به دانشگاه‌ها عرضه می‌شود.


رییس مرکز انتشارات علمی - فرهنگی همچنین با اشاره به برنامه مشترک این انتشارات با وزارت علوم در سال آینده اظهار کرد: جشنواره کتاب برگزیده دانشگاه‌ها سال آینده برگزار می‌شود که این جشنواره کتاب‌های اساتید دانشگاه‌های کشور را جمع‌آوری و ارزیابی می‌کند. شهریورماه یا مهرماه سال آینده نیز اولین جشنواره برگزار و به کتب برگزیده هدایایی داده می‌شود.


به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم، دکتر میرزایی مدیرکل اداره اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این تفاهم‌نامه از معدود تفاهم‌نامه‌هایی است که بخش عملیاتی و اجرایی آن از آغاز صورت می‌گیرد.


وی ادامه داد: همچنین پیش‌بینی شده است که بحث کرسی‌های آزاداندیشی معطوف به مسائلی باشد که کتاب‌های آن در انتشارات علمی - فرهنگی عرضه شده است، چراکه این انتشارات آثار ارزشمندی داشته و چهره‌های برجسته در این انتشارات شاهد اثر هستند.


مدیرکل اداره اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابراز امیدواری کرد که امضای این تفاهم‌نامه منجر به اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در دانشگاه‌ها شود.


میرزایی در پایان تاکید کرد: تفاهم‌نامه همکاری بین انتشارات علمی - فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، همزمان با امضا، به مرحله اجرا می‌رسد.


در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه بین طرفین امضا و مقرر شد همکاری میان آنها آغاز شود.


منبع: ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار