۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۱۴:۰۱
کد خبر: ۳۶۰۸۸
photo_2016-04-27_13-42-09

photo_2016-04-27_13-42-52


به گزارش عطنا، سفیر عراق در این نشست با اشاره به رابطه حسنه ایران و عراق، گفت: همیشه در دیدار با مسئولان ایران گفتم یک حکمتی وجود دارد که باعث شده است عراق در کنار ایران قرار بگیرد. مشترکات مذهبی، فرهنگی و اقلیمی زیادی بین عراق و ایران وجود دارد که باعث شده دو کشور با هم همکاری داشته باشند.


راجح صابر عبود الموسوی در مورد مسئله طبس نیز گفت: شکل گیری انقلاب اسلامی در زمان خودش یک حادثه تاریخی محسوب می شد که با این رویداد تکان شدیدی به استکبار جهانی وارد شد و همه معادلات را بر هم زد.


وی افزود: استکبار جهانی نمی‌توانست این دگرگونی را تحمل کند، لذا می‌خواست با هر توطئه ممکن مقابل این اتفاق را بگیرد اما 20 میلیون جوان آماده بودند تا با خون خود از این انقلاب ارزشی دفاع کنند.


وی ادامه داد: به دنبال دسیسه های استکبار جهانی انواع ترورها و کودتاها در بخش‌های مختلف ایران مثل کردستان به راه انداخته شد ولی هیچ کدام نتوانست مقابل حرکت مردم ایران را بگیرد.


سفیر عراق در ایران تصریح کرد: جوانان انقلابی ایران در حرکتی خودجوش مرکز جاسوسی امریکا در ایران را اشغال کردند که با این اتفاق به یاد سوره فیل می‌افتیم که شن‌های صحرا سربازان خدا شدند و لشگر حساب شده‌ای را خداوند به هم ریخت.


راجح صابر عبود الموسوی با تاکید بر اینکه، خداوند خواهان و حافظ این نظام و انقلاب مردمی بود، اذعان داشت: در رابطه با حمله صدام به ایران، استکبار جهانی صدام را فرستاد تا مقابل انقلاب ایران را بگیرد ولی باز هم موفق نشدند تا جاییکه امروز می‌بینیم استکبار جهانی سربازان خود را حرکت داده است و تاریخ در حال تکرار شدن در باره سیدحسن نصرالله است.


وی اضافه کرد: سیدحسن نصرالله را یک تروریست می‌دانند و می‌خواهند نابودش کنند و اگر لطف جمهوری اسلامی ایران نباشد، الان زنان لبنانی به عنوان سبیه در دست گروه‌های تکفیری بودند.


وی به مسئله سوریه اشاره کرد و اظهار داشت: اگر مسئله سوریه به خوبی حل نشود، مشکلاتش دامن گیر کل منطقه و حتی همه جهان خواهد شد ولی استکبار جهانی نخواست این مسئله حل شود چون منافع آنها در ضربه زدن به نظام ایران، کشورهای منطقه و مسلمان بود.


وی همچنین یادآور شد: ایران و عراق پنج سال پیش هشدار داده بودند که اگر مسئله سوریه به صورت مسالمت‌آمیز حل نشود، باعث گسترش تروریسم در جهان خواهد شد. بعد از پنج سال کشتار، غارت و ویرانگری حالا دریافتند که چقدر هشدار ایران و عراق درست بود.


سفیر عراق در بخش پایانی سخنانش از امید به نزدیک بودن پیروزی گفت: اگر دیوار عراق فرو می‌پاشید دیوار همه کشورهای منطقه هم فرو می ریخت، ایران نقش تاریخی در استقامت عراق مقابل استکبار داشت. ما به کمک بسیج مردمی عراق و کمک ایران هر روز پیروزی‌های کوچکی بدست می‌آوریم و بزودی به خواست خدا پیروز نهایی ما خواهیم بود.


عوامل بین المللی و منطقه‌ای به بحران‌های داخلی عراق دامن می‌زند


دکتر کوهکن استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست با اشاره به بحران عراق گفت: عراق امروز درگیر چهار بحران اساسی است که هر کدام از این‌ها می‌توانند یک کشور را نابود کنند.


اولین آن؛ بحران امنیتی است که با شروع حمله آمریکا از مارس2003 آغاز شد. بحران دوم بحران سیاسی است که بین احزاب و گروه‌های سیاسی درگیری و عدم توافق وجود دارد. سومین بحران، بحران عدم کارایی دولت است که باعث اعتراضات خیابانی مردم عراق شده است و چهارمین بحران، بحران هویت است که از تاسیس دولت-کشور عراق وجود داشته است.


وی ادامه داد: اما مسئله اساسی که به این بحران‌ها دامن می‌زند، وجود عوامل بین‌المللی و منطقه‌ای است که این بحران‌ها را تشدید می‌کند و شاید اگر ایران نبود الان دولت عراق سقوط کرده بود.


اگر امروز داعشی هست، کلنگ‌اش صد سال پیش زده شده است


اکتسابی کارگران  و سازنده  فیلم مستند "در مسیر فرات" در باره این فیلم، گفت: ساخت این فیلم مستند سه سال طول کشیده است. این فیلم به خواست تلویزیون عراق ساخته شد و مانند یک سریال 14 قسمت داشت که اینجا ما فشرده کرده و به صورت فیلم سینمایی 90 دقیقه‌ای در آوردیم.


وی در مورد محتوای فیلم گفت: تاریخ صد سال اخیر عراق خیلی پیچده‌تر از کشور ماست، چون حکومت‌ها تند تند عوض می‌شوند.


اکتسابی در پایان خاطرنشان کرد:  از نظر من اگر امروز داعشی هست، کلنگ‌اش صد سال پیش زده شده است.


[gallery size="medium" ids="36103,36102,36101,36100,36099,36094,36095,36096,36097,36098,36093,36092,36091,36090,36089"]
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار