۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۱۱:۵۳
کد خبر: ۳۵۹۹۶

photo_2016-04-27_12-43-35


به گزارش عطنا، همایش رهاورد اردوی جهادی فصلی نو 2  با عنوان دشت بی یار با حضور فرمانده نیروی دریائی ارتش، دریادار حبیب الله سیاری، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و جمعی از مدیران و اساتید دانشگاه علامه، در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری برگزار شد.


دریادار حبیب الله سیاری در این همایش گفت: کشوری که مرز دریایی دارد، منافعی نیز در دریا داشته و اگر مانند افغانستان و برخی از کشورهای آسیای میانه این منافع را نداشته باشد، قطعا در خفگی به سر می‌برد.


وی افزود: ایران 700 الی 800 کیلومتر مرز دریایی در شمال، حدود 1000 کیلومتر در خلیج فارس و حدود 800 کیلومتر در سواحل مکران دارد و از این طریق با 4 گوشه جهان ارتباط برقرار کرده‌است.


وی با بیان اینکه می‌توان از موقعیت حمل و نقل ایران بهره برد، اذعان داشت: اگرچه این امکان وجود دارد اما متاسفانه تاکنون تنها راجع به آن بحث‌هایی شده، که از جمله این موارد می‌توان به وصل نمودن شرق خزر به دریاهای آزاد اشاره کرد، اما هنوز عملی نشده است.


فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه روسیه 17میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد و تمام شمال آن دریا است اما یخ زده و نمی‌تواند از آن استفاده کند، عنوان کرد: بخشی از دریا هم که در شرق دارد، معمولا با چین بر سر آن درگیر است و با جنگ هایی که با اکراین داشته، شبه جزیره کریمه را گرفته تا ارتباطش با دریا حفظ شود.


دریادار سیاری تصریح کرد: روسیه در اوایل انقلاب اسلامی به افغانستان حمله کرد و دنبال این بود که به آب‌های کشور ما برسد اما به این هدف نرسید.


سیاری با بیان این نکته که تمام شهرهای مهم دنیا در کنار دریاست و فقط در کشور ما شهر مهمی در کنار دریا نداریم، افزود: این مساله از خاصیت‌های استعمار است، ایران دارای 69 درصد مرز زمینی و 31 درصد مرز دریایی است و سواحل مکران دروازه ارتباطی ایران و کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد است.


فرمانده نیروی دریائی ارتش در پایان سخنان خود با اشاره به تعداد دانشجویان دریایی، خاطرنشان کرد: 18هزار دانشجو دریایی داریم که نسبت آن به کل دانشجویان کشور حدود نیم درصد است.


رئیس دانشگاه علامه نیز در بخشی از این همایش، در پاسخ به پیشنهادی مبنی بر تاسیس شعبه‌ای از دانشگاه علامه طباطبائی در منطقه محروم دشتیاری، گفت: این کار به مقدمات زیادی احتیاج دارد و در منطقه آزاد کیش تجربه ما خیلی موفق نبوده است. ما تمایل به این کار داریم و وزارت علوم حتما در تاسیس شعبه‌ای از دانشگاه علامه حتما همکاری خواهد کرد.


دکتر سلیمی افزود: بدیهی است که نباید مطالعه نشده و احساسی در این زمینه جلو رفت. می‌توان ساختمان و اساتید را فراهم کرد ولی تا زمانی که بنیادی به این مورد رسیدگی نشود، پایدار نخواهد بود.


وی اذعان داشت: به  نظر بنده اساتید باید سفری به منطقه داشته باشند و امکان سنجی کنند، چون اساتیدی که خواهند آمد، کسانی‌اند که می‌توانند مدیران گروه‌ها باشند و می‌دانند که چه رشته‌ای و در چه سطحی به درد آن‌ منطقه می‌خورد و کدام رشته‌ها هستند که اساتیدشان حاضرند در آنجا مقیم شده و همان طور که امیر دریادار فرمودند، صرف آمدن و سر زدن و برگشتن فایده ندارد بلکه باید بررسی شود که چه کسانی مایلند مقیم شده و یک ساختار تربیتی ایجاد کنند.


جمعی از مدیران دانشگاه علامه و مسئولین منطقه دشتیاری و استان سیستان و بلوچستان از سخنرانان دیگر برنامه بودند که ضمن ارائه گزارشات خود از روند فعالیت‌های کانون خیریه دانشگاه علامه طباطبائی، به بیان مشکلات مردم منطقه دشتیاری پرداختند.


پخش فیلم مستند اردوی جهادی فصلی نو 2 تحت عنوان "دشت بی یار" و اجرای موسیقی حماسی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این همایش بود که با استقبال خوب دانشجویان همراه شد.


لازم به ذکر است که؛ کانون فرهنگی خیریه دانشگاه علامه طباطبائی، اسفند ماه سال 94 اردوی جهادی برای کمک به منطقه محروم دهستان دشتیاری در سیستان و بلوچستان داشت. این برنامه برای ارائه گزارش و تبادل نظر بین دانشجویان برگزار کننده و مسئولین برای دست یافتن به راهکاری مناسب و جلب مشارکت‌های بیشتر برای کمک رسانی به مردم آن منطقه برگزار شد.


[gallery size="medium" ids="36029,36030,36031,36032,36033,36034,36035,36036,36037,36038,36039,36040,36041,36042,36043,36044,36045,36046,36047,36048,36049"]
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار