۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ۲۳:۵۸
کد خبر: ۳۵۵۰
taheri

وجود بیش از ۴۰۰ هزار فراداده در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی


دکتر سید مهدی طاهری، رئیس کتابخانه مرکزی و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، امکانات، خدمات و فعالیتهای کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه را معرفی و اظهار داشت: در واقع کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی، به لحاظ منابع، غنی و این به دلیل تمرکز موضوعی کتابهای آن در حوزه علوم انسانی است. در حدود ۱۳۰هزار منبع تمام متن (منابع متنی شامل کتاب، مقاله،  پایان نامه و طرح تحقیقاتی و دیداری و شنیداری شامل فیلمهای آموزشی و سخنرانی) و بیش از ۴۰۰ هزار فراداده و تعداد ۱۸ هزار پایان نامه (که ۲ هزار و ۵۰۰ عنوان از آنها مربوط به دانشجویان دانشگاه، در دورۀ قبل از انقلاب اسلامی است) در این کتابخانه نگهداری می شود.


بخشهای جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی: خدمات تحویل مدرک، بخش کودک و نوجوان و میز مرجع مجازی


وی افزود: امانت کتاب، پایان نامه، نشریات، پردازش و سازماندهی اطلاعات، روابط عمومی، مخزن (کتابهای فارسی و لاتین)، سالن مطالعه، سازماندهی دانش، فهرست نویسی، نشریات و مجموعه های شخصی، بخشهای مختلف کتابخانه مرکزی دانشگاه را تشکیل می دهند که در سال جاری، بخشهای  دیگری از جمله بخشهای ارائه خدمات تحویل مدرک، بخش کودک و نوجوان و میز مرجع مجازی به آن افزوده شده است.


تجهیز سالن کودک و نوجوان و مجموعه های شخصی


دکتر طاهری در مورد فعالیتهای جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه بیان کرد: افزودن ۳۰ دستگاه کامپیوتر به بخش ارائه خدمات مرجع الکترونیکی، تجهیز سالن کودک و نوجوان (برای فرزندان اعضای هیأت علمی، کارکنان دانشگاه و دانشجویان) و تهیه منابع مورد نیاز آنها با هماهنگی شورای کتاب کودک، برگزاری بیش از ۱۰ کارگاه آموزشی در کتابخانه مرکزی دانشگاه و احداث سالن مطالعه جدید با ظرفیت ۴۰ نفر و مجهز به سیستم وایرلس، از دیگر فعالیتهای کتابخانه مرکزی دانشگاه در سال ۹۳ است. علاوه بر این، مجموعه های شخصی همچون مجموعه کتابهای اهدائی دکتر شَعاری نژاد (از استادان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه) که حاوی ۶ هزار جلد کتاب است و مجموعه اهدائی دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه،  که شامل ۵۰۰ جلد کتاب می شود نیز بخش مهم دیگری در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی است.


دیجیتال سازی کل پایان نامه ها


طاهری در خصوص نقاط برجسته کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار داشت: یکی از نقاط برجسته این کتابخانه، آن است که کل پایان نامه ها در اینجا دیجیتالی شده اند و دسترسی به آنها برای اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه میسر شده، همچنین برای افرادی بیرون از سازمان دانشگاه نیز با ارائه معرفی نامه ای، دسترسی به این منابع امکانپذیر است. البته دسترسی به منابع و پایان نامه ها برای سازمانهایی که با آنها تفاهم نامه داریم از جمله دانشگاه شاهد، کتابخانه ملی و پژوهشگاه علوم و فرهنگستانی قم میسر است، با پژوهشگاه علوم انسانی نیز در حال انعقاد تفاهم نامه هستیم. البته انعقاد تفاهم نامه با سازمانهای دیگر برای به اشتراک گذاشتن منابع و استفاده از منابع یکدیگر، از جمله فعالیتهای جدیدی است که در کتابخانه مرکزی دانشگاه، انجام شده است.


دسترسی کلیه دانشجویان به صورت یکپارچه  به منابع کتابخانه ای تمام دانشکده های دانشگاه


وی در مورد خدمات متنوعی که در کتابخانه دیجیتالی این دانشگاه قابل ارائه است؛ بیان کرد: خدمات گسترده ای از جمله میز مرجع مجازی، کتابخانه شخصی و امکان فیش برداری در کتابخانه دیجیتالی این کتابخانه قابل ارائه است.


او در ادامه از  امکان دسترسی یکپارچه دانشجویان به منابع کتابخانه ای دانشگاه سخن گفت و اضافه کرد: با اینکه به دلیل پراکندگی دانشکده های دانشگاه علامه طباطبایی و بُعد مسافتی هر یک تا کتابخانه مرکزی، تعداد مراجعان ما، اغلب از دانشجویان پردیس تحصیلات تکمیلی (که در ساختمان مشترکی با کتابخانه مرکزی قرار دارد) هستند، اما سعی ما بر این بوده که  برای جبران این کاستی، کتابخانه را به لحاظ دیجیتالی، تقویت کنیم، به این ترتیب، دسترسی کلیه دانشجویان به صورت یکپارچه  به منابع کتابخانه ای تمام دانشکده های دانشگاه، میسر خواهد بود. در واقع برای تمامی اعضای هیأت علمی، کارکنان و کل دانشجویان دانشگاه درکتابخانه دیجیتالی دانشگاه، اکانتی تعریف شده که با آن می توانند به کلیه منابع کتابخانه دسترسی پیدا کنند.


برنامه ریزی برای همکاری با کتابخانه دانشگاه UM  مالزی است


رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص میزان استقبال دانشجویان از کتابخانه دیجیتالی دانشگاه اظهار داشت: استقبال دانشجویان خصوصاً دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی از کتابخانه دیجیتال، بسیار زیاد و بالاتر از حد انتظار ما بوده و این به دلیل غنی بودن منابع آن است. با تأکیدی که از سوی مدیریت دانشگاه انجام شده، دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی بین المللی نیز از طریق کتابخانه دیجیتالی دانشگاه نیز برای کلیه دانشجویان فراهم شده است. از جمله برنامه هایی که برای توسعه کتابخانه در آینده در نظر داریم، همکاری با کتابخانه دانشگاه UM  مالزی است که به زودی همکاریهای بیشتری میان کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی و کتابخانه آن دانشگاه انجام خواهد شد.


منبع : لیزنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر: