۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ۰۳:۰۲
کد خبر: ۳۲۴۷۲

namayesh bar astane khak (8)


تئاتر آئینی «بر آستان خاک» در تالار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی،  به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) اجرا شد.


به گزارش عطنا، نمایش آئینی «بر آستان خاک»، کاری از گروه تئاتر قاصدک بود که در روزهای 17 و 18 و 19 اسفندماه سال جاری در دانشگاه علامه به روی صحنه رفت این نمایش با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری روایت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و همچنین تعیین جانشین پس از رحلت پیامبر از دیدگاه شیعیان را به تصویر می کشد.


در این نمایش، هنرمندانی از جمله امیرحسین قبادی، سید حمید رضا موسوی، حسین ذولفقاری، سید محمد فاطمی به ایفای نقش پرداختند.


پرده ی اول نمایش که دوران صدر اسلام را تداعی می‌ کرد، با حضور دو تن از اصحاب پیامبر(ص) که بدون در نظر گرفتن سخنان ایشان در روز غدیر خم یعنی  تعیین حضرت علی (ع) به عنوان جانشین،  با دسیسه و توطئه چینی خواستار بدست آوردن قدرت بودند، آغاز شد و با مضمون چگونگی بیعت گرفتن از حضرت علی(ع) ادامه پیدا کرد.


در پرده بعدی ما را به زمان حال باز می‌ گرداند و ما شاهد گفت و گوی دو برادر بر سر مزار مادرشان که به تازگی فوت کرده بود هستیم، در ادامه راوی داستان، وارد صحنه شده و به اصرار آن دو برادر شروع به روایت داستان شهادت حضرت فاطمه(س) می‌ کند و در اینجا ما بازگشت به دوران صدر اسلام را داریم.


لازم به ذکر است که این جابه جایی و چرخش از حال به گذشته که در چند سکانس تکرار شد و همچنین موسیقی مناسب با شرایط، از نکات مثبت این نمایش محسوب می‌ شد.


در ادامه شخصیت هایی که برای گرفتن بیعت، قصد ورود به خانه‌‌ ی حضرت علی (ع) و فاطمه (س) را داشتند از بین تماشاگران وارد صحنه شده و این اقدام در تأثیر گذاری بیشتر این نمایش آئینی بسیار حائز اهمیت بود.


در صحنه‌ی اوج داستان، مضمون اصلی نمایش که نحوه‌ی شهادت حضرت فاطمه(س) را در بر داشت اجرا شد و چگونگی ورود مخالفان جانشینی حضرت علی(ع) به خانه‌‌ ی این حضرت و به دنبال آن به آتش کشیدن خانه، بسیار زیبا و تأثیرگذار به نمایش در آمد.


در ادامه‌ی همین پرده یکی از شورشیان، حضرت فاطمه (س) را با تازیانه به سمت چهار چوب در خانه می‌کشاند، بطوری که ضربه‌ی ناشی از میخ روی در باعث آسیب دیدن ایشان می‌شود و بعد از مدتی در اثر همان ضربه به مقام والای شهادت رسیدند.


این نمایش آئینی با بازگشت به زمان حال و گفت‌و‌گوی دو برادر، در زمینه‌ی این مصیبت تاریخی به پایان رسید.


گفتنی است پس از اتمام نمایش، از دست اندر کاران و بازیگران این نمایش تجلیل شد.


روایت تصویری این تئاتر را در عکس های زیر ببینید.


namayesh bar astane khak (18)    namayesh bar astane khak (17)


namayesh bar astane khak (14)    namayesh bar astane khak (13)

namayesh bar astane khak (16)    namayesh bar astane khak (15)

namayesh bar astane khak (5)    namayesh bar astane khak (9)

namayesh bar astane khak (7)    namayesh bar astane khak (10)

namayesh bar astane khak (11)    namayesh bar astane khak (12)

namayesh bar astane khak (8)    namayesh bar astane khak (6)

namayesh bar astane khak (3)    namayesh bar astane khak (4)

namayesh bar astane khak (2)     namayesh bar astane khak (1)

عکاس: سمانه ستاری
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار