۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ۰۸:۳۰
کد خبر: ۳۰۷۷۴
KARAFARINI (3)

به گزارش عطنا، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم تقدیر از این کارآفرینان برتر که در سالن شورای حوزه ریاست این دانشگاه برگزار شد، فضای فرهنگی، کارکردی، پژوهشی و حتی  فیزیکی را در دانشگاه پراهمیت و مهم دانست.



گذراندن واحدهای درسی جزء کوچکی از وظایف دانشجو است


دکتر حسین سلیمی افزود: در نگاهی که ما به دانشگاه داریم،گذراندن واحدهای درسی در کلاس‌ها جزء کوچکی از وظایف دانشجو بوده و استراتژی اصلی وزارت علوم ایجاد دانشگاه کارآفرین است.

KARAFARINI (9)

وی با اشاره به اینکه ساختار دانشگاه علامه طباطبائی هنوز با روند کارآفرینی سازگار نیست، تصریح کرد: برخی‌ها فکر می‌کنند که مدیر مانند یک جادوگر می‌تواند همه کار انجام دهد اما وقتی وارد فضای اداری و درون ساختار می‌شویم با محدودیت‌هایی روبرو هستیم.


سلیمی در خصوص روند کار مرکز کارآفرینی و رشد دانشگاه علامه طباطبائی بیان داشت: ما این مرکز را با نگاهی تازه راه‌اندازی کردیم. ضمن‌آنکه ساختمانی در چهارراه جهان کودک که قبلا خوابگاه دانشجویی بود، در حال آماده‌سازی است که مرکز رشد و بخشی از کارآفرینی در آنجا مستقر شود.


وی اضافه کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حامی این موضوع است و امید می‌رود تا اردیبهشت این بستر فراهم شود.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: کارآفرینی فقط ایده داشتن نیست بلکه سازمان‌دهی برای بارور کردن این ایده‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.


وی افزود: دانشگاه هم در حد توان خود حامی و به نوعی شریک طرح‌ها است اما نباید به کمک‌های دولتی تکیه کرد. اگر مرکز کارآفرینی و رشد بتواند فعالیت‌های خود را اجرا کند، کار بزرگی در حوزه آموزش عالی شکل می‌گیرد.



تیم‌سازی در تشکیل شرکت‌های دانش بنیان بسیار مهم است


رئیس مرکز کارآفرینی و رشد علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این مراسم گفت: به یقین در اولین گام یعنی برگزاری این همایش‌، کاستی‌هایی وجود داشت که با نقد و مشورت اساتید و دانشجویان این کمبودها برطرف می‌‌شود.

دکتر غلامرضا ذکیانی افزود: مشارکت همه جانبه اساتید و دانشجویان باعث دلگرمی ما شد که نوید روزهای خوبی را در این حوزه به ما می‌دهد.


وی اذعان داشت: مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه شود، تیم‌سازی است. اگر بخواهیم شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی به خوبی شکل بگیرد، باید فن گفت‌وگو را یاد بگیریم.


ذکیانی در همین رابطه خاطرنشان کرد: با تضارب آرا و گفت‌وگوی مناسب، استدلال‌ها به خوبی عنوان شده و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و این‌چنین نظرات و ایده‌های کم‌نقص و مناسب به‌وجود می‌آید.


KARAFARINI (10)


مهدی علوی مشاور مرکز کارآفرینی و رشد علم و فن‌آوری دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر اجرایی کارگاه کسب و کارهای دانش‌بنیان در خصوص روند برگزاری این کارگاه، گفت: این کارگاه از چند ماه پیش برنامه‌ریزی و یک الگوی بومی برای این کار تدارک دیده شد که در نهایت به سرانجام خوبی هم رسید.


وی افزود: این کارگاه آموزشی 28 بهمن‌ماه از ساعت 8 صبح به مدت 12 ساعت با همکاری مؤسسه برهان و با حضور 100 نفر در قالب 35 تیم در حوزه علوم انسانی و یک تیم در حوزه فنی اجرا و در پایان به تمامی شرکت‌کنندگان گواهی معتبر اعطا شد.


وی با اشاره به اینکه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی همکاری خوبی در برگزاری این برنامه داشت، بیان کرد: این برنامه بیش از توجه به رقابت صرف، ماهیت آموزشی خود را حفظ کرد که با عمل همراه شد تا شکل کارگاهی به خود بگیرد.


علوی با بیان اینکه در این کارگاه پنج گروه حائز رتبه شدند، گفت: ثمر بخش بودن این کارگاه حاصل کار تیمی بود. ضمن‌آنکه برای برگزاری دوره‌های آتی برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است.


در ادامه این مراسم برنامه برگزیدگان و اساتید به ارائه نکات و نقطه نظرات خود پرداختند و در پایان از صاحبان طرح‌های برتر با لوح تقدیر و جایزه نقدی تجلیل شد.


تیم اول شامل خانم‌ها ضحی فوایدی، زهره نوروزی و نیلوفر کرمی با طرح عطپک (یکپارچه‌سازی و برنامه‌ریزی پایگاههای اطلاعاتی دانشگاه علامه طباطبائی) و 2 میلیون تومان هدیه نقدی، تیم دوم شامل خانم‌ها معصومه ایمانیان، زهرا السادات طباطبائی و سمیرا ساسان برای طرح فصل کودکی (تور گردشگری خردسالان) و یک میلیون و 500 هزار تومان هدیه نقدی، تیم سوم مولود نصر و مهدیه قاسمی برای طرح مترجم من (ترجمه تلفنی) یک میلیون تومان هدیه نقدی، تیم چهارم افشین خورشید‌نیا و فرهاد طهماسبی برای طرح برنامه‌ریزی زمان و مکان گردشگران خارجی Land of Diversity و 700 هزار تومان هدیه نقدی و تیم پنجم فاطمه صادقی و حدیثه فارسی برای طرح ترابرنت (سایت جامع حمل و نقل)‌ و 500 هزار تومان هدیه نقدی بودند.


کارگاه آموزشی راه‌اندازی کسب و کار دانش‌بنیان توسط مرکز کارآفرینی و رشد علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی با هدف کشف و پرورش طرح‌ها و ایده‌های نو و جدید در حوزه علوم انسانی که ارزش تجاری‌سازی دارند، اجرا شد.


این کارگاه با استقبال خوبی از طرف دانشجویان مواجه شد. از نکات جالب توجه این کارگاه، حضور فعال دانشجویان دختر بود بطوری از پنج گروه برتر این کارگاه، سه گروه را دختران تشکیل می‌دادند.



کار تیمی و مشارکت در یافتن راه حل برای مسائل روز جامعه است


طبق مادۀ 1 قانون حمايت از شركت‌ها و مؤسسات دانش‌بنيان این شرکت‌ها، شركت يا مؤسسۀ خصوصي يا تعاوني هستند كه به منظور هم‌افزايي علم و ثروت، توسعۀ اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري و تجاري‌سازي نتايج تحقيق و توسعه شامل طراحي و توليد كالا و خدمات در حوزه فناوري‌هاي برتر و با ارزش‌افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم‌افزارهاي مربوط تشكيل مي‌شوند.

KARAFARINI (6)

توزیع عادلانه‌تر ثروت بر اساس شایسته‌سالاری در چنین شرکت‌هایی، تأثیر زیادی در عدالت اقتصادی دارد و از سوی دیگر با توجه به توانمند بودن این شرکت‌ها در مقایسه با شرکت‌های سنتی، سبب افزایش بهره‌وری و کارآمدی شرکت‌های دولتی واگذارشده خواهد شد.


در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامي نیز می‌فرمایند: «این شرکت‌های دانش‌بنیان که بر مبنای علم کار می‌کنند، تولید می‌کنند و ثروت آفرینی می‌کنند خواهند توانست به تدریج اقتصاد کشور را به شکوفایی برسانند. استعداد انسانی و نیروی انسانی ارزشمندترین موجودی یک کشور است».


با توجه به اهمیت این موضوع دانشگاه علامه ‌طباطبائی به عنوان بزرگترین و تخصصی‌ترین دانشگاه علوم انسانی کشور و در راستای طرح ایده‌های ناب در حوزۀ علوم انسانی اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی کسب و کار دانش بیان در قالب بزرگترین رویداد آموزشی کارآفرینی کرده است.


هدف اصلی این کارگاه ایجاد مهارت‌های ایده‌پردازی و حل مسئله از منظر علوم انسانی با عنوان «کارکرد» بود. در فرآیند اجرای این رویداد دو مرحلۀ آموزشی و کارگاهی در نظر گرفته شده که در نهایت از بین 35 تیم شرکت کننده نفرات برتر مشخص شدند.


این دوره آموزشی که با هدف توانمندسازی دانشجویان در راه اندازی کسب و کارهای دانش بنیان برگزار شد، طی آن دانشجویان با مهارت‌های مسئله‌یابی، ایده‌پردازی، مهارت نوشتن طرح کارآفرینی، تکنیک‌های ارایه طرح و تکنیک‌های کارگروهی که از الزامات راه‌اندازی کسب و کار دانش‌بنیان است آشنا شدند.


همچنین با هدف ایجاد زمینه اولیه برای حضور دانشجویان در این دوره آموزشی جلسات پیش دوره در طی دو روز و در سطح 6 دانشکده برگزار شد که بررسی چالش‌های اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، ضرورت خود اشتغالی، معرفی دوره‌های آموزشی مهارت کارآفرینی و معرفی اهداف و فرصت‌های کارکردی از محورهای اصلی این نشست اولیه بود.


گفتنی است جلسات این پیش کارکرد به طور همزمان در تاریخ 24 و 25 بهمن در دانشکده‌های مدیریت و حسابداری، علوم ورزشی و تربیت بدنی، اقتصاد، ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، علوم اجتماعی و پردیس تحصیلات تکمیلی برگزار شد.


این کارگاه یک روزه با شعار "کار تیمی و مشارکت در یافتن راه حل برای مسائل روز جامعه است" برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار