۰۹ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳:۵۹
کد خبر: ۳۰۶۱۹
20

به گزارش عطنا به نقل از مهر، جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  گفت: براساس رتبه بندی تایمز از نظر شاخص نسبت دانشجو به استاد دانشگاه هایی از مناطق آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و خاورمیانه در میان برترین‌ها مشاهده می‌شود.


وی افزود: اسامی ۱۰۰ دانشگاهی که در این رتبه بندی به عنوان دانشگاه های برتر از نظر شاخص نسبت دانشجو به استاد معرفی شده اند در فهرست کلی دانشگاه های برتر این نظام در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز قرار دارد.Daneshgah


بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: متوسط نسبت دانشجو به استاد در فهرست تمامی رتبه بندی تامیز برای ۸۰۰ دانشگاه برتر ۱۶.۵ دانشجو به هر عضو هیات علمی است.


مهراد تاکید کرد: دانشگاه هایی که کل دانشجویان آنها بیشتر از ۵ هزار دانشجو نیست بهترین نسبت دانشجو به استاد را داشته اند.


بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: به طور مثال این نسبت در کالج پزشکی لیسکانسین آمریکا با هزار و ۲۱۱ دانشجو برابر با ۶ دهم است که رتبه نخست این رتبه را به خود اختصاص داده است و تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه بیشتر از دانشجویان آن است.


مهراد خاطرنشان کرد: در میان دانشگاه هایی که تعداد دانشجویان آنها بیش از ۱۵ هزار نفر است دانشگاه جانز هابکینز در آمریکا علی رغم داشتن دانشجویان بیشمار این نسبت را به خوبی کنترل کرده و با نسبت ۳.۵ در جایگاه ۱۱ نشسته است.


وی عنوان کرد: از نظر این شاخص ۲۳ کشور جهان در میان ۱۰۰ دانشگاه ممتاز دیده می شوند که انگلستان و ایران از این نظر سهمی در بین آنها ندارند.


استاد علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز اظهار داشت: این نسبت در دانشگاه داکا در بنگلادش ۷ دانشجو به هر عضو هیات علمی است و تعداد دانشجویان این دانشگاه ۶۲ هزار نفر است.


مهراد گفت: انستیتو فناوری کالیفرنیا به عنوان بهترین دانشگاه کوچک این نظام رتبه بندی معرفی شده و این نسبت در این انستیتو برابر با نسبت با دانشجو به استاد در دانشگاه داکا در بنگلادش است.


وی خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویان انستیتو فناوری کالیفرنیا ۲ هزار و ۲۴۳ دانشجو و رتبه آن در این رتبه بندی ۴۷ است.


استاد علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز تاکید کرد: براساس این رتبه بندی دانشگاه های شیکاگو، پلی تکنیک تومسک در روسیه و دانشگاه داکا مشترکا در رتبه ۴۷ در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز قرار دارند.


مهراد اظهار داشت: ژاپن در این رتبه بندی دارای ۴ دانشگاه برتر در بین ۱۰ دانشگاه نخست آن است. دانشگاه شووا با ۳ هزار و ۶۷۵ دانشجو و نسبت ۲.۵ در رتبه چهارم، دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو با ۲ هزار و ۸۷۳ دانشجو و نسبت به ۳.۳ در رتبه هفتم، دانشگاه های جان تندو با ۳ هزار ۹۷۵ دانشجو و نسبت ۳.۷ و یوکوهاما سی تی با ۴ هزار و ۱۲۲ دانشجو و نسبت ۳.۷ مشترکا در رتبه دهم این رتبه بندی قرار دارد.


وی عنوان کرد: رتبه های اول تا سوم این رتبه بندی در اختیار دانشگاه های آمریکا است که کالج پزشکی ویسکانسین با هزار و ۲۱۱ دانشجو، دانشگاه بهداشت و علوم اورگون با ۲ هزار و ۸۳۸ دانشجو و دانشگاه راش با هزار و ۸۵۵ دانشجو به ترتیب دارای نسبت دانشجو به عضو هیات علمی ۶ دهم، ۱.۱ و ۲.۱ هستند.


استاد علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه علوم پزشکی وین با ۲ هزار و ۸۵۷ دانشجو رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. نسبت دانشجو به استاد در این دانشگاه ۲.۹ است.


مهراد تاکید کرد: در قاره اروپا در دانشگاه کپنهاک در دانمارک و دانشگاه علوم کشاورزی سوئد نسبت دانشجو به استاد به ترتیب ۴.۱ و ۴.۶ است. تعداد دانشجویان این دو دانشگاه به ترتیب ۲۷ هزار و ۵۴۷ و ۳ هزار و ۸۷۹ دانشجو است.


وی افزود: نخستین دانشگاه فرانسه اکول پلی تکنیک است که در آن تعداد دانشجویان ۲ هزار و ۴۲۹ و نسبت دانشجو به استاد ۴.۸ است. این دانشگاه دارای رتبه ۱۹ است.


استاد علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز اضافه کرد: در جنوب شرق آسیا دانشگاه ملی یانگ مینگ تایوان از نظر این شاخص که ۵.۴ است با ۴ هزار و ۴۹۶ دانشجو رتبه ۲۴ را به خود اختصاص داده است.


مهراد اظهار داشت: مصر نخستین کشور اسلامی با دانشگاه کانال سوئز که نسبت دانشجو به استاد در این دانشگاه ۶ است رتبه ۳۴ را به خود اختصاص داده اند و تعداد دانشجویان این دانشگاه ۱۶ هزار و ۸۱۷ دانشجو است.


وی عنوان کرد: عربستان صعودی دومین کشور مسلمان است که در این رتبه بندی در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز مشاهده می شود که دانشگاه نفت و معدن ملک فهد با ۶ هزار و ۸۹۸ دانشجو و نسبت ۷.۱ رتبه ۵۲ را در اختیار دارد.


استاد علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: دومین دانشگاه عربستان در این شاخص دانشگاه ملک عبدالعزیز است که این دانشگاه ۳۵ هزار و ۸۸۹ دانشجو دارد و این نسبت ۸.۴ است.


مهراد اظهار داشت: دانشگاه پزشکی کاپیتال در چین نیز مشترکا با دانشگاه ملک فهد رتبه ۵۲ را به دست آورده است و نسبت دانشجو به هر عضو هیات علمی ۷.۱ و تعداد دانشجویان این دانشگاه ۱۱ هزار و ۵۰۶ نفر است.وی گفت: تایلند نیز در گروه ۱۰۰ دانشگاه برتر از نظر شاخص نسبت دانشجو به استاد قرار دارد و این نسبت در دانشگاه ماهیدول این کشور ۷.۵ و تعداد دانشجویان ۲۷ هزار ۴۰۲ و رتبه کسب شده ۶۲ است.


استاد علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز افزود: سومین کشور مسلمان و منطقه در این رتبه بندی پاکستان با دانشگاه ملی علوم و فناوری است که رتبه ۶۷ را به خود اختصاص داده و این نسبت ۷.۸ و تعداد دانشجویان آن ۹ هزار و ۸۰۸ دانشجو است.


مهراد اضافه کرد: نبود نام دانشگاه های ایران در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر دلالت براین دارد که جذب هیات علمی در دانشگاه های کشور باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.


وی تاکید کرد: به عبارت دیگر در شرایط فعلی نسبت دانشجو به استاد به علت کمی گرایی در سال های گذشته در وضعیت مطلوبی قرار ندارد اگرچه روند جذب هیات علمی در دانشگاه ها از سیاست های بنیادی کشور است اما نتایج رتبه بندی نشان می دهد رشد جذب هیات علمی با استانداردهای جهانی نسبت دانشجو به استاد فاصله دارد.


استاد علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز تاکید کرد: طبق آمارهای موجود وزارت علوم نسبت استاد به دانشجو در وزارت علوم ۳۲ و دانشگاه آزاد ۵۳ گزارش شده است.


مهراد اظهار داشت: وزارت علوم براین باور است که این نسبت لازم است به ۱۸ و واحدهای دانشگاه آزاد به ۳۳ برسد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار