عطنا - جمعیت دانشجویان آموزش عالی در کشور تقریباً ۳ میلیون نفر است که از این تعداد، ۸۵ درصد از آنها مجرد هستند. طبق دادههای طرح آمارگیری نیروی کار، در سن ۲۳ سالگی (میانگین سن ازدواج زنان در کشور)، ۷۳ درصد زنان دانشگاهرفته مجردند. در همین سن زنان دانشگاهنرفته تنها ۲۹ درصد مجردند. همچنین در ۲۷ سالگی (میانگین سن ازدواج مردان در کشور)، مردان دانشگاهرفته، ۷۰ درصد و مردان دانشگاهنرفته ۴۹ درصد مجردند.
از سوی دیگر نرخ باروری کل در ایران طی دو دهه گذشته کمتر از حد جانشینی جمعیت بوده است. به همین علت نیز سیاستهای کلی «جمعیت»، ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳، بر رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند و کاهش سن ازدواج، تأکید میکند.
با توجه به نقش پررنگ دوره آموزش عالی در عدم تأهل و تأخیر در ازدواج جمعیت بزرگی از ایرانیان و در راستای اجرایی شدن سیاستهای کلی جمعیت، در این گزارش پیشنهادهایی برای اصلاح دوره آموزش عالی ارائه شده است.
«حذف ۳۰ درصد از سرفصل رشتهها به دلیل غیرضروری یا تکراری بودن» «تبدیل واحدهای اجباری عمومی به واحدهای اختیاری یا غیرحضوری یا خودخوان» «افزایش سقف غیبت به نیمی از جلسات حضوری (برای افراد متأهل و شاغل)» «عدم تغییر حقوق اساتید ضمن کاهش واحدهای موظفی» «امکان آموزش مجازی در ساعات دلخواه» «استفاده کامل از ۳ ماه تابستان برای آموزش و استفاده بهینه از ساعات هفته» «افزایش سقف واحدهای قابل اخذ در یک نیمسال تحصیلی» «مرخصی تحصیلی به نفع دانشجویان شاغل یا متأهل یا دارای فرزند» راهکارهای پیشنهادی برای اصلاح وضعیت موجود است.
برای مطالعه متن کامل گزارش اینجا کلیک کنید.
عطنا را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید: